מאבטח (צילום: אליהו הרשקוביץ)
מאבטח (צילום: אליהו הרשקוביץ)

הגזרה הבאה? העירייה מתכננת לגבות היטל שמירה

שבועיים בלבד לאחר שראש העיר עינת קליש רותם התגאתה על החלטתה לא להעלות את תעריפי הארנונה בשנה הבאה, בעיריית חיפה בוחנים את האפשרות להקים גוף עירוני לאבטחה ולשמירה שימומן מהיטל חדש שיושת על התושבים

פורסם בתאריך: 30.6.20 09:12

עיריית חיפה בוחנת את האפשרות לגבות היטל שמירה מתושבי העיר כחלק מיוזמה להקמת גוף עירוני לאבטחה ולשמירה. ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי היוזמה היא של מנכ"ל העירייה החדש אוהד שגב, אשר שם לו למטרה להגביר את תחושת הביטחון של התושבים שאבדה בחודשים האחרונים. על מנת לקדם את הקמת הגוף העירוני ואת מימונו תצטרך העירייה לחוקק חוק עזר עירוני שיזדקק לאישור של מועצת העיר ולאחר מכן לאישורו של שר הפנים.

גביית היטלי שמירה עירוניים מתבצעים בכמה רשויות מקומיות מתוקף חוקי עזר שנועדו להסדיר את את תהליך הגבייה ואת הסכום שבו יחויבו התושבים. על פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים מחודש מרץ 2013, "על רשות מקומית המבקשת לקבוע או לעדכן היטל שמירה להכין תוכנית שמירה ואבטחה שתבטיח את מתן השירות לכל התושבים והנכסים, ולהכין תחשיב שיכלול פירוט עלויות ופירוט סך כל שטחי הנכסים אשר יחויבו בהיטל. במסגרת התחשיב לא ניתן לכלול אלא הוצאות ומרכיבים הנדרשים לצורך הסדרת הנושאים שנקבעו בתקנות כאמור".

כמו כן קובע חוזר המנכ"ל כי "ההיטל יוטל על כל הנכסים הבנויים לכל סוגי השימושים בתחום הרשות המקומית אשר נהנים ונדרשים לשירותי האבטחה, ויש להתחשב בנתון זה במסגרת התחשיב. אין מקום למתן פטור לנכסים בשימושים מסחריים כדוגמת בתי עסק, מכיוון שגם בתי העסק נהנים, בין במישרין ובין בעקיפין, משירותי השמירה". שיטת החיוב, קובע החוזר, "תיעשה לפי מ"ר. לא יאושר חיוב לפי בית אב או בית עסק".

 

 

בהתאם לכך תהיה העירייה רשאית לגבות את ההיטל באמצעות תשלום הארנונה. לדוגמה, סכום ההיטל שנקבע בחוק העזר העירוני בעכו הוא 2.37 שקלים למ"ר בשנה. חוק העזר בתל אביב-יפו קובע כי "כל מחזיק בנכס, בין שהוא משמש למגורים ובין שהוא משמש כעסק, ישלם היטל בשיעור של שני שקלים בשנה לכל מ"ר בנוי של שטח הנכס". בחוזר מנכ"ל משרד הפנים נקבע כי "הרשות המקומית רשאית לגבות את היטל השמירה רק אם החלה להפעיל את שירותי השמירה. לפיכך, יש לקבוע בחוק העזר כתנאי להחלת החבות, קבלת החלטת מועצה על הפעלת שירותי שמירה ואישור ראש המועצה כי בדעת המועצה להפעילם תוך פרק זמן שלא יעלה על 31 יום".

היטל הגבייה, אם וכאשר ייצא אל הפועל, צפוי לגרום לביקורת קשה נגד העירייה והעומדת בראשה מצדם של התושבים. כזכור, רק לפני כשבועיים אימצה ועדת הכספים של העירייה את המלצתה של ראש העיר עינת קליש רותם לא להעלות את שיעורי הארנונה לשנת 2021 ולא לגבות את התוספת הקבועה בחוק בשיעור של 1.1 אחוז, בכפוף לאישורם של משרד האוצר ומשרד הפנים. אם משרדי הממשלה לא יאשרו את בקשתה של העירייה ואם אכן יוטל היטל השמירה על התושבים, יעלו סכומי הארנונה למגורים ולעסקים במאות שקלים.

תגובתה של העירייה תפורסם לכשתתקבל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

19 תגובות
  1. אש

    קאליש, קודם תדאגי לפנות את פחי הזבל בצורה ראויה לפני שאת מטילה גזירות חדשות !

  2. חיפאי

    זה מה שקורה כשנכשלים להשיג תקציבים ממשרדי הממשלה בגלל התנהלות חובבנית.

  3. אבי

    הם יטפלו גם בחזירים אלה שמסתובבים בשכונות ואלה שבהיכל העיריה?
    אפשר להיות יועץ? אני מבין ומזהה חזירות.

  4. אילנה

    1. איך בדיוק מתנהלת שמירה כזו? על מה שומרים ? במה זה שונה מהמשמר האזרחי כאן בחיפה? 2. דבר אחד בטוח, החבר החדש דרעי יאשר לה כל מה שתחפוץ. ואני חרדה מהתחרדות העיר ומקווה שה׳שומרים החדשים׳ לא יופנו לשמירת שבת (ותחבורה בשבת)

  5. חי זר

    אולי כבר ינקו את הרחובות ? יתקנו קירות תמיכה מתפוררים בעיר כמו למשל ברחוב הרב דוד בר הי ווי לפני הטלים משונים על האזרחים ודרישות מבתי זיקוק לתקן את הלבניה ? אולי יתוקנו מפגעי בטיחות בגני משחקים בשכונות ? אולי נקבל את זכותנו לעיר מתפקדת ונקייה ?
    מה כבר ביקשנו ? את המינימום הקיים במועצות הכי קטנות ונידחות לא הרבה נכון ?

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רציתם קאליש קבלתם קאליש הזויה וסתומה.ההיטל הזה מתוכנן כבר זמן רב .ואיך תהיה הצדקה לגבייה צריך לראות שומרים פקחים בעיר 24/7.מה עשו צמצמו שעות עבודה של הפקחים וכמעט לא רואים פקחים בחודשים האחרונים .אחרי גביית היטל השמירה תראו את הפקחים מסתובבים בעיר לעבודה השוטפת אבל קאליש תטען שזו השמירה המיוחדת .הפקחים יהיו עד 7 אולי 8 בערב ואז הם יעלמו לפי שעות העבודה הרגילות כל השנים .לא יהיו גיוסי עובדים חדשים לטובת השמירה. בלילה יסתובבו 2 או 3 נידות בטחון של העיריה בטענה שזו שמירת הלילה וכך בעורמה מושחתת תצדיק קאליש את היטל השמירה בחיפה.תבדקו אותי.

  7. שומר לילה

    אפשר ונדרש במקום לשמור לתת שעות !!!!
    כמו בקיבוצים ובמושבים מסביבנו – הרי העלות למ"ר היא שווה ערך ל-2 משמרות של 6 שעות בשנה.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במקום לדאוג לשמירה שלא יעשו שום דבר בוודאות שתדאג לנו לחניה שתפעיל את כל הידע שלה שהיא מתגעה בו

  9. שם בדוי(גרי) האזרח קורונה דפקה אותו חזק

    קאליש כל כך חזירה היא וכל השותפים שלה רק למלא תכיס שלהם זה מה שחשוב להם ולא לנקות רחובות מחזירים שתוקפים בני אדם לסדר כבישים לנקות פחים .
    גם ככה הקורונה דפקה אותנו חזק מכל הכיוונים שבקושי אנחנו יכולים לסגור לחודש אז במקום לזיין אותנו עוד יותר תעזרי לתושבים שלך ועל תדפקי אותנו בבקשה

  10. גלי

    ראש עיר כישלון.
    תעיפי את כל היועצים הפרטיים שאת מעסיקה ובמקום זאת תנהלי את העירייה שקיבלת בצורה נאותה ומכובדת כלפי העובדים בה.
    או אז יהיה לך הרבה כסף פנוי .

  11. מפסיקים להיות פרה חולבת

    מר אוהד שגב,
    תושבי חיפה סיימו להיות פרה חולבת.
    סכום ההיטל בעכו משם באת 2.37 שקלים למ"ר בשנה – אבל הארנונה בעכו כידוע לך נמוכה מאות שקלים מזאת של בחיפה!!

    כלומר בחיפה לא רק שהארנונה בין 5 הגבוהות בישראל באופן עקבי בעשור האחרון עוד מוסיפים על הנטל הכבד עוד נטל כבד.
    זה הזוי כבר.
    יש מליוני שקלים ליועצים אולי הכסף היה צריך ללכת לממן את הניידות של הסיירת העירונית שפעלו בהצלחה
    ועד היום לא מובן למה הפרויקט הזה הפסיק??

  12. ס.נ.

    עכשיו אפשר יהיה למנות את אחד החברים שלה כיועץ מיוחד במנהלת 2030 לענייני הקמת גוף עירוני להבטחה ולשמירה, נכון?
    אני מנחשת שזה הצעד הבא.
    זה כבר נהיה שקוף מדי

  13. שרית

    מעניין אם היא שכרה יועץ בעשרות אלפי שקלים שינהל את זה. בדיחה. יש סיירת עירונית מצוינת שעובדת כבר שנים בשיתוף עם המשטרה. מה זה ההמצאה הזאת

  14. א.ד.

    תירוץ עלוב לתוספת בארנונה. מתי בפעם האחרונה עיריית חיפה בראשות קליש, דאגה לבטחון התושבים או לרווחתם? עובדי בטחון העירייה מקבלים שכר לא מבוטל ואת שעות עבודתם מבלים בפיצריות/בתי קפה/עסקים של מכרים לצורך העברת הזמן עד לסיום יום העבודה. על מה בדיוק רוצים שנשלם תוספת? תניחו לנו ולכיסינו ואנחנו נמשיך לדאוג לעצמנו כמו שעשינו עד היום, מבלי שידחפו את ידיהם לכיסינו. אסור לנו להסכים לסחטנות הזאת.

  15. דין דין

    אחרי היטל השמירה ידרשו היטל זבל היטל חינוך היטל כבישים ומדרכות היטל פיתוח היטל תרבות שכחתי מה שהוא?

  16. כל עובד עירייה שיתן שעתיים במדי פקח עירוני לסיור מקצועי ברחובות העיר

    עיריית חיפה יכולה לחייב את עובדיה במסגרת עבודתם, כל מי שכשיר ובריא, לתת שעתיים בשבוע בהם יסיירו בשכונות,
    ישוחחו עם תושבים, ירשמו מפגעים, יעברו קורסים לבדוק את מצב הקשישים (עובדי הרווחה) או להיות סיירות בטחון..
    בטוח שאם כל עובד עירייה לא יהיה במשרד שעתיים ורק יסתובב במדי פקח עירוני ברחוב תחושת הבטחון תחזור !!

  17. זו לא קליששש זו קלישאה

    למנהלת 2030 היא מצאה 3.3 מיליון שח לכל המקורבים וכל החברים שלה, הכי מושחתת שיש, ב2019 הארנונה כבר עלתה ב2.5% והיא לא עצרה את זה.. העיקר עפה על ה1.1% ש"מנעה" השנה…
    הכבישים הרוסים, חניות אין, הזבל מתגלגל ברחובות, החזירים חוגגים בחיפה , תרתי משמע.
    בושה וחרפה!

  18. נו באמת

    למנהלת 2030 היא מצאה 3.3 מיליון שח לכל המקורבים וכל החברים שלה, הכי מושחתת שיש, ב2019 הארנונה כבר עלתה ב2.5% והיא לא עצרה את זה.. העיקר עפה על ה1.1% ש"מנעה" השנה…
    הכבישים הרוסים, חניות אין, הזבל מתגלגל ברחובות, החזירים חוגגים בחיפה , תרתי משמע.
    בושה וחרפה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר