נערות במצוקה במרכז אורות
נערות במצוקה במרכז אורות

מרכז טיפולי לנערות במצוקה מהמגזר הערבי בדרך לסגירה

בעמותה לקדמה חברתית טוענים כי עיריית חיפה מצמצמת את השירותים לנערות במצוקה במגזר הערבי, וזאת לנוכח סגירתו של בית חם בשוק תלפיות וסגירה צפויה של בית חם נוסף בחליסה ושל המרכז הטיפולי אורות במושבה הגרמנית. העירייה: "בשבוע הבא תתקיים פגישה לבחינת עתידו של המקום"

פורסם בתאריך: 9.7.20 19:19

עיריית חיפה מצמצמת את השירותים לנערות במצוקה במגזר הערבי – כך טוענים בעמותה לקדמה חברתית בחיפה. במכתב שנשלח בחודש מרץ לעירייה ועדיין לא זכה לתשובה ציינה מנכ"לית העמותה עו"ד ג'ומאנה אגבאריה המאם כי בבסיס פנייתה עומדת סגירתו של בית חם וסגירה צפויה של בית חם נוסף ומרכז טיפולי שנותנים מענה לנערות במצוקה מהמגזר הערבי מסיבות שאינן מובנות.

"כעמותה חברתית וקהילתית חרתנו על דגלנו את נושא שוויון הזכויות והשירותים לכל תושבי העיר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בקבוצה מוחלשת של נערות ממצב סוציואקונומי קשה בחברה הערבית", כתבה אגבאריה המאם, "מחדל ו/או התעלמות עירונית וממסדית מקבוצה זו עלולים למנוע מהן מסגרת מותאמת, מכילה, מבינה, מייעצת ומלווה אשר תכין אותם לחיים עצמאיים בכבוד בעירנו חיפה. האינטרס של כולנו – פרטים ומוסדות – הוא מתן מענה הולם ומקצועי לצורכי קבוצה מוחלשת זו".

לטענתה של אגבאריה המאם, לאחרונה נסגר בית חם לנערות ערביות בסיכון שפעל בשוק תלפיות, ועל הבית החם השני בשכונת חליסה מרחפת סכנת סגירה. המרכז הטיפולי לנערות ערביות בסיכון שלא צפוי להיפתח בשנת הלימודים הבאה הוא מרכז אורות שפועל במושבה הגרמנית. המרכז מהווה מסגרת טיפולית, לימודית ומקצועית לנערות שנשרו מהמסגרת החינוכית הרגילה. הנערות הן בגילאים 19-14, עם קשיים בתפקודים האישי והחברתי ועם בעיות רגשיות, חברתיות וחינוכיות, ממשפחות בתפקוד לקוי, ממשפחות עם קשיים כלכליים ועם משפחות חד הוריות. הנערות מנותקות מכל מסגרות החינוך, והן קורבן לאלימות פיזית ומינית ולהתעללות נפשית מצד הוריהן ובני משפחותיהן.

במכתבה טוענת אגבאריה המאם כי כבר בחודש ספטמבר 2019 עלתה בוועדת נוער חליסה בקשה לגייס נערות נוספות למרכז כדי שיוכל לעמוד במינימום להפעלתו – 12 נערות – "אך לא נעשה הליך מובנה ומסודר של יחסי ציבור וגיוס מתאים בשפה הערבית לטובת העניין, ולכן מספר הנערות במרכז לא עלה". יצוין שהיום מטופלות במרכז תשע נערות.

 

מרכז אורות

מרכז אורות

 

 

טענה נוספת שעלתה במכתב נוגעת לצירופן של הנערות ממרכז אורות למרכז מית"ר בנוה דוד, שהוא מרכז יהודי-ערבי לבנים ולבנות: "זו החלטה שמעלה שאלות ותהיות. האם החלופה והשלכותיה התרבותיות-חברתיות על הנערות נבדקה בכובד ראש על ידי הדרג המקצועי בהתחשב בייחוד הזהותי והתרבותי של קבוצת היעד? לעניות דעתנו, החלטה זו מתעלמת מהמורכבות ומהייחודיות של הנערות הללו, כשבראשן חוסר ביטחון במרחב הציבורי ומעבר משכונות וממרחבים מוכרים למרחבים אחרים. המפגש עם החברה היהודית מהווה איום על המנטליות, על התרבות ועל החינוך של הנערות בחוויה ובתפישה שלהן. מדובר בהעלאת גורמי הסיכון במפגשים ובחשיפה לתרבויות אחרות ולגבולות שונים, במיוחד כשאין ליווי ותיווך מותאם לכל התהליך הזה הן לנערות והן למשפחותיהן".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה רואה חשיבות רבה באי הנשרת תלמידים מבתי הספר שבתחומה, ומשקיעה משאבים ומאמצים רבים על מנת שכל ילדי העיר יוכלו לסיים את לימודיהם במסגרות החינוך הפורמליות, שבהן מקבלים התלמידים את כל הסיוע הלימודי, הפדגוגי והרגשי הנדרש להם. תודות למדיניות זו, מספר הנערות הנפלטות ממערכת החינוך הלך ופחת, וכיום שוהות במרכז אורות נערות בודדות בלבד. נושא המשך פעילות המרכז נבדק בעבר באופן מקצועי ויסודי. במסגרת זו קוימו פגישות בין כל הגורמים המעורבים, לרבות אנשי לשכת ראש העיר, הנהלות מערכות החינוך והרווחה העירוניות ונציגי משרד הרווחה ומשרד החינוך. פגישה נוספת בנושא צפויה להתקיים בשבוע הבא לצורך בחינת עתידו של המקום, ובמידת הצורך למציאת פתרון חלופי לכל אחת מהנערות השוהות בו, ככל שיוחלט על אי המשך פעילותו. בשאר המסגרות מתקיימת בחינה מתמדת של הפעילות על מנת לחזק, להיטיב ולשפר אותה, כפי שנעשה בין השאר במרכזים בוואדי ניסנאס ובחליסה שבהם עובתה הפעילות ושודרגה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר