רובוט דה וינצ'י בחדר ניתוח במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)
רובוט דה וינצ'י בחדר ניתוח במרכז הרפואי כרמל (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)

לראשונה בכרמל: ניתוח להסרת בלוטות לימפה באמצעות רובוט דה וינצ'י

הניתוח, שבוצע בתושב הקריות, בן 34, במסגרת טיפול בסרטן האשכים, חסך מהחולה את הצורך בטיפול כימותרפי. הרובוט החדשני מאפשר לבצע ניתוחים לפרוסקופיים מורכבים ברמת דיוק גבוהה ביותר

פורסם בתאריך: 24.10.22 12:35

לראשונה בישראל, במסגרת טיפול בסרטן האשכים, בוצע במרכז הרפואי כרמל ניתוח מתקדם באמצעות רובוט דה וינצ'י להסרת בלוטות לימפה בסמוך לאבי העורקים. הניתוח חסך מהחולה את הצורך בטיפול כימותרפי. הניתוח בוצע על ידי ד"ר יובל פרייפלד, מנהל היחידה האורו-אונקולוגית בכרמל, וד"ר יורם דקל, מנהל מחלקת אורולוגיה. זהו הניתוח הראשון מסוגו שהתבצע בישראל בגישה רובוטית באמצעות דה וינצ'י

יואב (34), תושב הקריות, שעבר את הניתוח מספר: "הרגשתי שיש לי גוש באשך השמאלי. במשך מספר חודשים הדחקתי ולא הלכתי להיבדק. בשלב מסוים, כשהרגשתי שהגוש גדל, הלכתי לבדיקה, ומשם הכל התגלגל מאוד מהר. עשיתי אולטרסאונד, ובהמשך ניתוח לכריתת האשך.  תשובת בדיקת ה-CT העלתה חשד להימצאות גרורות בחלקה האחורי של הבטן".

ד"ר פריפלד ליד קונסולת הפעלת הרובוט (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)

ד"ר פריפלד ליד קונסולת הפעלת הרובוט (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)

ד"ר פריפלד מסביר: "הסיבה שהחלטנו להתקדם לניתוח רובוטי באמצעות דה וינצ'י היא שהאפשרות האחרת היא ניתוח פתוח הכולל חתך אורכי לאורך כל הבטן,  וכרוך בהתאוששות ארוכה, החלמה איטית והרבה כאבים. הניתוח הרובוטי בוצע באמצעות הגרסה החדשה ביותר של רובוט דה וינצ'י Xi. הרובוט מאפשר לנו לבצע ניתוחים מורכבים המערבים אזורים שונים בבטן ברמת דיוק גבוהה ביותר. הניתוח הרובוטי מאפשר התאוששות מהירה ביותר, ויואב שוחרר לביתו לאחר יומיים וכבר חזר לפעילות מלאה".

יואב: "היה צורך בניתוח להסרת כל בלוטות הלימפה בחלק האחורי של הבטן. הוציאו לי בניתוח בלוטות לימפה נגועות סמוך לאבי העורקים. הניתוח כלל חמישה חתכים קטנים 1.5-1 ס"מ במקום ניתוח פתוח לאורך כל הבטן. בזכות הניתוח המתקדם  אני לא צריך להמשיך בטיפולי כימותרפיה, רק ביצוע מעקב מדי שלושה חודשים".

"המקרה של יואב מדגיש את חשיבותה של בדיקה על ידי אורולוג בכל מקרה בו ישנו חשד לגוש באשך אותו ממשש המטופל", אומר ד"ר פריפלד, "אלו גידולים הגדלים מהר יחסית, ולרוב כאשר הם מתגלים בשלב מוקדם, ניתן לבצע מעקב בלבד ולהימנע מטיפולים נוספים".

 

 

מערכת דה וינצ'י המתקדמת היא רובוט המסוגל להניע מכשירים כירורגים זעירים המוחדרים לחלל הבטן. חשוב לדעת, כי הרובוט לא מנתח בעצמו אלא נשלט לחלוטין על ידי הרופא המנתח במהלך כל הניתוח, ולמעשה מתרגם את תנועותיו של המנתח בצורה מדויקת. ד"ר פריפלד: "באמצעות הרובוט אנו מבצעים ניתוחים לפרוסקופיים מורכבים כגון כריתת ערמונית רדיקלית במקרים של סרטן הערמונית, כריתת גידולים בכליה וכריתה של גידולים בכיס השתן וכן ניתוחים שונים לשחזור וטיפול בהיצרויות שונות במערכת השתן. ניתוחים אלו ניתנים לביצוע בשל העובדה שהרובוט מאפשר טווח תנועה מלא ומספק למנתח תמונה תלת ממדית מוגדלת בעלת רזולוציה גבוהה 'בשידור חי', ובכך מקל על ביצוע פעולות מורכבות אותן קשה מאוד לביצוע בניתוח לפרוסקופי רגיל".

צוות כרמל במהלך הניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)

צוות כרמל במהלך הניתוח באמצעות רובוט דה וינצ'י (צילום: אלי דדון, דוברות כרמל)

סרטן האשכים הוא גידול נדיר יחסית התוקף בעיקר גברים צעירים בגילאי 40-20, ומתחלק באופן כללי לשני סוגים: סמינומה ונון סמינומה. ד"ר דקל: "קיימים מספר גורמי סיכוי להתפתחות גידול באשכים, ביניהם אשך טמיר (אשך שלא ירד לשק האשכים בילדות), הפרעות פוריות שונות וכן היסטוריה משפחתית של סרטן אשכים או היסטוריה אישית של גידול באשך השני. ברוב המקרים, הגידול מתגלה על ידי המטופל עצמו המרגיש גוש נוקשה ההולך ומתפתח באשך. גידולים אלו בדרך כלל אינם מלווים בכאבים כלשהם, לכן ישנה חשיבות לבדיקה עצמית של האשכים. במקרה שבו מתגלה גוש חשוד יש לפנות לבדיקת אורולוג בהקדם, על מנת להימנע מאיחור באבחון ומהצורך בטיפולים נוספים בהמשך. המחלקה האורולוגית שלנו כאן בכרמל פתוחה ונגישה לכל מטופל לייעוץ, בדיקות וטיפולים מהמתקדמים בעולם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר