רוני קלמן
רוני קלמן

"אני לא רוצה שאף אחת אחרת תעבור דבר כזה"

רוני קלמן, טרנסג'נדרית בת 26 שסובלת מפוסט טראומה מורכבת, הגיעה השבוע מלווה בבעלה למרכז הרפואי כרמל בעקבות התקף חרדה ופאניקה. לטענתה היא זכתה ליחס קשה מהרופא המטפל: "הוא דיבר אלי בלשון זכר וצעק 'אני אחרי 20 שעות, אי אפשר לדבר איתי". כרמל: "מאמינים ברפואה שיוונית לכולם"

פורסם בתאריך: 17.1.23 14:46

רוני קלמן, טרנסג'נדרית בת 26 מהקריות, היא שורדת זנות כבר יותר משנתיים – מקצוע שבו היא התחילה לעסוק בגיל 14. קלמן סובלת מפוסט טראומה מורכבת (PTSD) שגורמת לה להתקפי חרדות משתקים ולהתקפי פאניקה שלא מאפשרים לה לתפקד. השבוע, בלילה שבין ראשון לשני, הגיעה קלמן מלווה בבעלה, אשר לו היא נישאה לפני שלושה חודשים, למרכז הרפואי כרמל בעקבות התקף חרדה ופאניקה.

קלמן מספרת בפתיחות מה קרה לה מאז שנרשמה במיון של בית החולים: "כשאת בהתקף חרדה, זה מרגיש כל כך מוחשי, כמו התקף לב. גם הרופאים תמיד משווים את הפוסט טראומה שלי לזה של פצוע במלחמה. מדובר בדפיקות לב חזקות מאוד, בלחצים בחזה ובדפיקות בראש, על גבול עילפון. בכל פעם יש תופעות אחרות, ולפעמים האיברים משתתקים. באותו ערב הייתי עם תסמינים קשים מאוד. הרגשתי שונה, ולכן לא רציתי לשחק עם זה ולקחת סיכון, אז בחרתי להגיע לבית החולים כדי שיבדקו אותי. יכול להיות שלא היו סבלניים אלי כי הייתי מגיעה די הרבה למיון. אני לא יודעת אם זו הסיבה, אבל לא היו סבלניים אלי מההתחלה. בשלב מסוים חיברו לי תרופה לווריד. כחרדתית אני מפחדת מאוד מחומרים שאני לא מכירה, וחיברו לי את זה לווריד בלי להסביר לי מה זה. בעלי ביקש בשמי שיפסיקו לי את מתן התרופה כי היא מלחיצה אותי וגורמת ליותר פאניקה. הרופא ברבר המון דברים ודיבר אלי בלשון זכר. הייתי במצוקה גדולה, כך שמצד אחד זה גרם לי למצוקה עוד יותר עמוקה, ומצד שני רק רציתי שהוא יטפל בי ולהרגיש יותר טוב כדי לסיים ולעוף משם. בעלי ביקש ממנו קודם כל לדבר אלי כאל נקבה, והוא לא ספר את הבקשה הזו".

את נראית ומתלבשת כאשה?

"ברור, אני גם עם הגדלת חזה ועם שיער ארוך, אי אפשר להתבלבל. הדמות היא נשית. נכון, רשום לי זכר בתעודת זהות והקול לא הכי נשי".

את לוקחת אחריות על כך שאולי גם את לא דיברת יפה ומכאן ההתייחסות של הרופא?

"אני יכולה לומר שבעלי קצת קיבל עצבים, אבל בעירבון מאוד מוגבל כי הוא יודע שאני צריכה אותו איתי ושאם הוא יתנהג בצורה לא יפה יעיפו אותו. אלה היו עצבים של תסכול, אבל לא משהו שיגרום לך לעוף".

למה הרופא סירב לפנות אלייך בלשון נקבה?

"התחושה היתה שהוא עושה דווקא. הוא נראה נורא עייף מהחיים, מהמשמרת, מהכל, אבל מה אכפת לי, זו לא הבעיה שלי. הוא צעק עלינו 'אני אחרי 20 שעות, אתם לא תלמדו אותי את העבודה. אחרי 20 שעות אי אפשר לדבר איתי, אתם לא יכולים לדבר איתי'. הייתי בהלם וביקשתי ממנו בנימוס להפסיק לצעוק כי זה מכניס אותי ליותר פאניקה. הוא ענה לי 'תירגעי, המדדים שלך לא נרגעים כי את מביאה את זה על עצמך'. קצת מצחיק לומר שאני מביאה את זה על עצמי, כי אם הייתי יודעת להירגע לא הייתי מגיעה למיון ולא הייתי צריכה את העזרה שלו. שאלתי אותו אם הוא מסתלבט עלי, זה הדבר הראשון שעבר לי בראש כי ככה הרגשתי. אמרתי לו שאני לא מצליחה להירגע ושאלתי אותו מה לעשות במצב כזה, והוא ענה בצעקות שאין לו איך לעזור לי. מה, אני הרופאה? חשבתי שאני נמצאת באיזו פרודיה".

התלוננת עליו?

"הלכנו לאזור הראשי כדי להתלונן עליו, ובמקום להקשיב לנו קראו לו. אמרתי לו שלא מתאימה לי ההתנהגות שלו, ואז הוא פשוט צעק 'חיכיתי למטופלים כמוך' ונתן לי להרגיש כאילו אני שק החבטות שלו".

 

רוני קלמן

רוני קלמן

 

 

היו עדים לתקרית הזו?

"בטח, היו שם עוד אנשים שראו ושמעו הכל. יש מצב שיגנו עליו, אבל בואי נגיד שאם זה לא היה ככה, לא היתה מתקשרת אלי אחת מהמנהלות שם וזה לא היה מגיע למנהל בית החולים. הם היו נרגעים ולא מנסים לגרום לכך שהפוסט על המקרה שפרסמתי בדף הפייסבוק שלי יירד. אני לא מסירה את הפוסט, אין מצב שהפוסט יירד. אני לא מוכנה שבחורה כמוני, ולא משנה המגדר, עם פוסט טראומה, שמגיעה בהתקף כל כך קשה תקבל יחס כזה במקום שהכי אמור לעזור לה. אני לא מגיעה למיון כי משעמם לי, אני מגיעה מתוך מצוקה. אני לא רוצה שאף אחת אחרת תעבור דבר כזה".

איך את עכשיו, יומיים לאחר המקרה?

"אני יכולה להגיד לך שמאז אני לא מצליחה להירגע, אני בסטרס גדול ופגועה מכל הסיטואציה. באתי לשם לא בטוב ויצאתי משם עוד יותר בבאסה ולא בטוב".

מה את מצפה מבית החולים?

"אני כבר לא יודעת למה לצפות, אין לי אמון בכלום. רק רציתי לספר את החוויה שלי. אם זה ישנה משהו, אם יתנו לו הערה והארה, אז מבחינתי עשיתי את שלי. אני לא מחפשת שיפטרו אותו, אין לי עניין לפגוע לו בפרנסה. אבל תתעורר על החיים שלך, אם אתה לא אוהב את העבודה שלך לך תעשה משהו אחר. אם אתה מטפל בבני אדם תתנהג בהתאם כי יש השלכות להתנהגות שלך. אם אתה לא יכול לעבוד יותר מ-20 שעות, אני לא אשמה בכך, אותי זה לא מעניין עם כמה שזה נשמע רע. אני באה מתוך מצוקה ורוצה שיעזרו לי".

אני לא יכולה להתעלם מהעובדה שאת נשואה. המזל לצדך הפעם.

"יש לי המון מזל. לפני שלושה חודשים התחתנו במדינה יוטה בארצות הברית, ובעלי לא רק מקבל אותי כטרנס אלא מקבל אותי עם כל החבילה של הפוסט טראומה שנגרמה מהזנות ומעוד מקרים בעבר. היחיד שאני סומכת עליו בעיניים עצומות זה בעלי".

מהמרכז הרפואי כרמל נמסר: "בית החולים חרת על דגלו סובלנות וסבלנות לכל המטופלים. רק לאחרונה נערך בכרמל כנס גדול בנושא קידום רפואת להט"ב, שהשתתפו בו עשרות רופאים, אחיות ואנשי צוות. לגבי המקרה המדובר, אחות מומחית ברפואת להט"ב דיברה ארוכות עם המטופלת, כמו גם אחראית פניות הציבור שהסבירה לה את שקרה. אנו בכרמל מאמינים ברפואה שיוונית וטובה לכולם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר