ד"ר לריסה כצבמן, סגנית מנהלת מכון הדימות בכרמל (מימין) ולביאה שלו (צילומים: מיכל קליינברג, דוברות כרמל)
ד"ר לריסה כצבמן, סגנית מנהלת מכון הדימות בכרמל (מימין) ולביאה שלו (צילומים: מיכל קליינברג, דוברות כרמל)

הצלת חיים בכרמל: המטופלת הגיעה בגלל חשד לאירוע הלב, אבל אז התגלה משהו אחר

לביאה שלו מכרמיאל הגיעה למיון של המרכז הרפואי כרמל בגלל חשד לאירוע לב, אבל הרדיולוגית ד"ר לריסה כצבמן זיהתה בבדיקת ה-CT גידול סרטני מסוכן בלבלב. "אין לי ספק, שבכרמל קיבלתי את חיי במתנה", הודתה שלו לד"ר כצבמן ולצוותי בית החולים

פורסם בתאריך: 22.1.23 11:04

בזכות ערנותה של הרדיולוגית המפענחת בכרמל ניצלו חייה של לביאה שלו, בת 67 מכרמיאל, שהגיעה למרכז הרפואי כרמל עם חשד לאירוע לבבי.

ערב אחד, כששלו הייתה בחוג פיסול בכרמיאל, היא החלה לפתע לחוש ברע. היא חשה חולשה, סחרחורת והתחילה להקיא. היא נסעה מיד למרפאה בכרמיאל, ושם, לאחר בדיקת אק"ג, שלדברי הרופא הייתה לא תקינה, היא נשלחה בדחיפות לחדר המיון בכרמל.

בכרמל עברה שלו צנתור ווירטואלי, המבוצע באמצעות בדיקת סיטי שאינה פולשני ומטרתה להעריך את מצב ליבו של החולה לפני ההחלטה על ביצוע צנתור פיזי.

אלא במהלך פענוח הצנתור הווירטואלי, הבחינה המפענחת, ד"ר לריסה כצבמן, סגנית מנהלת מכון הדימות בכרמל, כי לא הלב הוא הבעיה המרכזית, אלא דווקא הלבלב, שבו היא מצאה גידול סרטני ממאיר. הגידול שנמצא בלבלב של שלו היה בגודל של 4.5 סנטימטר, שנחשב לגדול מאוד בגידולי לבלב ומצריך טיפול מיידי בגידול.

ד"ר כצבמן: "ברוב המקרים, גידול בלבלב הוא ללא תסמינים, וכשכבר מופיעים התסמינים זה בדרך כלל מאוחר מדי לנתח, ואין הרבה מה לעשות".

אלמלא הגידול היה מתגלה בגילוי המקדים בזכות הערנות והמקצועיות של ד"ר כצבמן, הסרטן בגופה של שלו היה כנראה הרבה יותר קטלני.

לביאה שלו, אימא לשניים וסבתא לשישה נכדים, כיום גמלאית. בעבר שימשה ראש מינהל דוברות והסברה של עיריית כרמיאל. לצוות בית החולים היא כתבה: "עברתי טיפולים מאוד קשים לפני הניתוח, ועכשיו שאני אחרי הניתוח אני מרגישה שאני פשוט חייבת להגיד לרופאה המפענחת 'תודה'. היא פשוט הצילה את חיי".

שלו מוסיפה: "עצם העובדה שהמפענחת גילתה את הגדול במצב שבו הוא עוד היה נתיח וללא גרורות, זה פשוט מה שהציל אותי. אני מכירה הרבה מאוד אנשים עם סרטן הלבלב שיצטרכו להיות בסוג של כימותרפיה כל החיים שלהם, כי כבר אין משהו אחר שאפשר לעשות למענם. אצלי המיקוד של הבדיקה היה בכלל הלב, בשביל זה עשו את הבדיקה מלכתחילה; זה שד"ר כצבמן שמה לב שיש משהו בלבלב, זה כל כך לא מובן מאליו, מגיעה לה על זה תודה ענקית, אין לי ספק, שבכרמל קיבלתי את חיי במתנה".

 

 

בניתוח שבוצע בשלו הוסרו 85 אחוז מהלבלב (כשמה שהשאירו אמור להספיק ללבלב כדי לתפקד) והוסר גם הטחול, כי הייתה בו מעורבות של כלי דם. כעת שלו עוברת טיפולים משלימים מונעים, כדי לוודא שלא נשאר דבר.

ד"ר כצבמן: "כשאנחנו מקבלים הפניה מהמיון, בדרך כלל יש לנו איזשהו כיוון על מה להסתכל, כמו במקרה של לביאה שהיא הופנתה אלינו בגלל הלב. אחד החוקים של הרנטגנולוגים הוא להסתכל תמיד גם על שולי הסריקה. ובאמת, בשולי הסריקה של לביאה ראיתי את הגידול שיש לה בלבלב, שהיה כבר במצב ממאיר. אני מאוד שמחה שהגידול הזה נמצא בזמן ושלביאה יכלה לטפל בו, אני בסך הכל עשיתי את העבודה שלי".

ד"ר נטליה גולדברג, מנהלת מכון הדימות של כרמל: "הרדיולוגים המצוינים בכרמל, בשילוב טכנאי הדימות הטכנולוגים הרפואיים, צוות הסיעוד והמינהל עושים עבודת קודש בכל יום ויום כדי להעניק מזור וסיוע לכל מטופל המגיע לכרמל. אני גאה ושמחה על ההצלה של לביאה שלו ומאחלת לה בשם כולנו בריאות טובה ושלמה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר