עידיתה ישראלי, המנהל האדמיניסטרטיבי ברמב"ם נסים חיים ואמיר בן יוסף (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
עידיתה ישראלי, המנהל האדמיניסטרטיבי ברמב"ם נסים חיים ואמיר בן יוסף (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

מנות דם הוטסו מרמב"ם לנהריה – באמצעות רחפן

רחפן מתוצרת חברת ספידברד הברזילאית, אשר מצויד בכושר נשיאה של עד עשרה ק"ג, הטיס במסגרת פיילוט מנות הדם במשקל של 3.8 ק"ג מהקריה הרפואית רמב"ם בחיפה למרכז הרפואי לגליל בנהריה בנתיב טיסה של 25.2 ק"מ - המרחק האווירי בין שני בתי החולים

פורסם בתאריך: 2.4.23 10:00

פיילוט הטסת מנות דם שסופקו על ידי שירותי הדם של מד"א, מהקריה הרפואית רמב"ם בחיפה למרכז הרפואי לגליל בנהריה הושלם היום (ראשון) בהצלחה. במסגרת הפיילוט הוטסו מנות דם ומרכיבי הדם בשיתוף עם חברות התעופה Cando Drones ו-Dronery Fly, רשות החדשנות, חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, שירותי הדם של מד"א ורשות התעופה האזרחית בתיאום מול מערכת הביטחון. חטיבת בתי החולים הממשלתיים יזמה את ניסוי שינוע הדם בשיתוף עם מרכז שירותי הדם של מד"א במטרה להפוך אותו למבצעי.

הניסוי שיצא לדרך הושלם בשעות הבוקר בהצלחה. ההמראה בוצעה בשעה 9:42 באמצעות הפעלה אוטונומית מלאה ממרכז השליטה המרוחק של Cando Drones בפרדס חנה-כרכור. במהלך הניסוי נבדקו כל המערכות באקוסיסטם ברמה האסטרטגית, לצד בדיקת אופן שיתופי הפעולה בין כלל הגופים המעורבים. טרם ביצוע המשלוח נבדקו מנות הדם במספר מדדים ברמב"ם לפני ההטסה, ואחרי נחיתת הרחפן בוצעו בדיקות גם במעבדות של המרכז הרפואי לגליל.

הרחפן, מתוצרת חברת ספידברד הברזילאית אשר מצויד בכושר נשיאה של עד עשרה ק"ג, הטיס במסגרת הניסוי את מנות הדם במשקל של 3.8 ק"ג בנתיב טיסה של 25.2 ק"מ – המרחק האווירי בין שני המרכזים הרפואיים.

 

 

מרמב"ם נמסר כי מיזם הרחפנים הלאומי נערך בשיתוף של משרד התחבורה, רשות החדשנות, חברת נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית (רת"א). מטרתו של המיזם היא להכשיר את המרחב האווירי בישראל לתמוך בתעבורה אווירית לשימוש ציבורי ובפיתוח והטמעה של טכנולוגיות פורצות דרך של תעשיית הרחפנים. המיזם נמצא בעיצומן של הדגמות ברחבי הארץ, אשר מאפשרות טיסות לטווחים ארוכים עם משקלים כבדים. כך תתאפשר בעתיד הטסה של סחורות ונוסעים ממקום למקום באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.

במיזם הרחפנים הלאומי של ישראל מיושמים מהלכים טכנולוגיים ראשוניים ברמה הלאומית והעולמית. הוא נועד לאפשר הפעלה אוטונומית של רחפנים במרחב אווירי מנוהל, בסביבה אורבנית ועם כדאיות כלכלית, כחלק מתהליך להקמת מערכת לאומית לניהול כלי תחבורה אוטונומיים בעתיד.

המשנה לסמנכ"ל רמב"ם אמיר בן יוסף: "הפתרון החדשני בדמות הרחפן יצעיד אותנו בעתיד הקרוב למתן מענה אמיתי ומיידי לאירועי קיצון שאליהם אנו נדרשים כמרכז טראומה על אזורי. פתרון כזה הוא המשך ישיר של המצוינות התפעולית היומיומית ברמב"ם".

סמנכ"ל שירותי הדם של מד"א פרופ' אילת שנער: "העברת מנות דם ומרכיבי דם ברחפנים יכולה להיות פתרון מצוין למצבים שבהם צריך לספק דם בדחיפות להצלת חיי נפגעים באזורים שיש בהם בעיית תעבורה קשה כתוצאה מנזק מעשה ידי אדם או כזה שנגרם על ידי איתני הטבע. הניסוי שבוצע מוכיח שהדבר אפשרי ושיש להמשיך בפיתוח ובייעול התהליך כדי ליישמו בעתיד הקרוב".

מנהלת מעבדת בנק הדם במרכז הרפואי לגליל ד"ר מורן צרפתי: "בשעת חירום הרחפן נותן יתרון של מהירות וזמינות. ככל שמנות הדם יגיעו מהר יותר, כך ניתן יהיה להציל חיים, ומכאן החשיבות הגדולה".

מנכ"ל Cando Drones יואלי אור: "השלמת הניסוי בהצלחה תסייע לשנע מנות דם, ובעתיד גם ציוד רפואי, בנתיב נוסף בין מרכזים רפואיים ללא תלות בנתיבי נסיעה עמוסים, ובזמני תגובה קצרים יותר ואף בטוחים יותר. יכולות משודרגות אלו יוכלו לסייע לשיפור החוסן הלאומי בשעת חירום או אסון טבע – דבר שאמור לשפר משמעותית את המענה הקריטי להצלת חיי אדם".

מנהלת הפרויקט ב-Cando Drones יוליה כץ: "כל התקדמות בפיתוח הידע למיצוי המרחב האווירי מהווה הישג משמעותי, והוא התאפשר תודות לשיתוף פעולה פורה בין כל המעורבים במיזם בכלל ובניסוי בפרט".

מנהלת חדשנות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים עידיתה ישראלי: "זהו צעד נוסף ופורץ דרך שנועד לייעל ולהרחיב שירותים ותהליכים ברי קיימא בשגרה ובחירום, לקרב את הפריפריה למרכז ולספק חלופת ניידות בעידן משבר האקלים".

 

מנהלת מעבדת בנק הדם במרכז הרפואי לגליל ד"ר מורן צרפתי ומנהלת אגף מעבדות ד"ר מונה שחאדה (צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)

מנהלת מעבדת בנק הדם במרכז הרפואי לגליל ד"ר מורן צרפתי ומנהלת אגף מעבדות ד"ר מונה שחאדה (צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר