ד"ר מרגוליס, ד"ר בן צבי ומזי יצחייק לאחר הניתוח (צילום: אלי דדון)
ד"ר מרגוליס, ד"ר בן צבי ומזי יצחייק לאחר הניתוח (צילום: אלי דדון)

בזכות ניתוח נדיר: אחרי שנה וחצי של סבל, המטופלת יכולה לשוב ולהתהלך

כל הרופאים שאיבחנו את הבעיה, ממנה סבלה מזי יצחייק, סירבו לנתחה, בנימוק כי חלון הזמן המתאים לניתוח נסגר. הרופאים במרכז הרפואי כרמל סברו אחרת, והיא עברה את הניתוח בהצלחה. "אין לי מילים להודות לצוות של כרמל, הם פשוט הצילו אותי", הודתה יצחייק לצוות

פורסם בתאריך: 13.8.23 12:41

מזי יצחייק, בת 46 מהקריות, בחורה בריאה בדרך כלל, החלה לפני כשנה וחצי לסבול מכאבים ברגל שמאל. לדבריה, רגלה, שהייתה נרדמת פתאום באמצע היום והיא לא הצליחה ליישרה, גרמה לה לא אחת ליפול.

באחת הפעמים, לאחר שחוותה נפילה רצינית, הגיעה יצחייק למיון במרכז הרפואי כרמל. היא מיד

הופנתה לסדרת בדיקות מקיפה, שכללה CT, בדיקה נוירולוגית ובדיקת EMG. בבדיקת ה-EMG, הבודקת את המוליכות החשמלית של מערכת העצבים, אבחנו הרופאים כי יצחייק סובלת מ"דרופ פוט" (DROP FOOT – תסמונת הרגל הנופלת) – פגיעה עצבית במערכת העצבים המובילה לאזור כף הרגל.

"ה'דרופ פוט' היא תסמונת מוכרת הנגרמת עקב פגיעה עצבית, כאשר דיסק בעמוד שידרה לוחץ על העצב המוביל לעצבוב כף הרגל או עקב פגיעה בעצב באזור הברך כתוצאה מלחץ", מסבירים ד"ר מיכאל מרגוליס וד"ר ליאור בן צבי, מומחים לניתוחי כף הרגל וקרסול במחלקה האורתופדית בכרמל, שטיפלו ביצחייק. הסיבות לתופעה יכולות להיות גם מחלות נוירולוגיות הפוגעות בעצב, חבלה באזור הברך, סיבוכים של ניתוחים או לחץ של גבס.

מזי יצחייק (צילום: אלי דדון)

מזי יצחייק (צילום: אלי דדון)

אלא שאצל יצחייק הסיבה לבעיה הייתה לגמרי אחרת, והיא ניתוח קיצור קיבה שעברה.

מסביר ד"ר מרגוליס: "מזי עברה ניתוח קיצור קיבה, שגרם לה להוריד כ-50 ק"ג ממשקל גופה. הירידה הדרסטית במשקל גורמת לשיבוש בכמות הוויטמינים בגוף כתוצאה מהשינוי המטאבולי, והמצב הזה יכול להוביל לנוירופתיה. בנוסף, הירידה במשקל גורמת גם להידקקות של רקמת השומן סביב העצב, כך שהעצב נשאר חשוף ומתחיל להיגרם לו נזק".

בשלב הראשון, המליצו הרופאים ליצחייק טיפול שמרני שכלל טיפולי פיזיותרפיה וסד מיוחד שהורכב על הרגל כדי לייצב ולחזק אותה, אבל הטיפול לא כל כך הצליח. "הסד היה גדול ומגושם וגם טיפולי הפיזיותרפיה לא ממש עזרו לי", מספרת יצחייק, "ועם הזמן הכאבים אף התגברו והחמירו, עד שכבר לא יכולתי לסבול אותם יותר. לא יכולתי ללכת והייתי מוכנה לעשות הכל, כדי להיפטר מהכאבים הנוראיים האלה".

אחרי שנה וחצי של סבל בל יתואר, הגיעה יצחייק לבדיקה אצל ד"ר מרגוליס במרכז הרפואי לין של כללית, ולאחר התייעצויות רבות, הוחלט להמליץ לה על ניתוח שנחשב נדיר במצבה.

מסביר ד"ר מרגוליס: "ישנה הסכמה מאוד ברורה אצל כל האורתופדים כי לא מנתחים מטופל עם 'דרופ פוט', שנמצא בטיפול שמרני במשך יותר משנה, וזאת מכיוון שלאחר שנה הנזק לעצב ולשרירי הגף הוא כבר גדול ומשמעותי, ואף עלול להיות בלתי הפיך. השרירים סביב העצב מידלדלים וסיכויי ההצלחה של ניתוח במקרה כזה הם נמוכים מאוד עד אפסיים".

 

 

ואכן, יצחייק פנתה למספר בתי חולים ולמנתחים רבים בבקשה שינתחו אותה, אלא שכולם דחו אותה. כאן נכנס לתמונה צוות ניתוחי כף הרגל והקרסול של כרמל, ולאחר התייעצויות קדחתניות, החליט ד"ר מרגוליס, כי למרות הסיכון הוא מבצע את הניתוח. ביחד איתו היו בחדר הניתוח גם ד"ר ליאור בן צבי, מומחה לכף רגל ולהקרסול, ומתמחה המחלקה ד"ר פיראס סעב.

ד"ר בן צבי: "במהלך הניתוח פתחנו את תעלת העצב ושחררנו את הרקמה הלוחצת סביב העצב. כך אפשרנו ללחץ לרדת ואפשרנו התאוששות של העצב. שחרור העצב מאפשר החלמה וחזרה של העצב לתפקוד נורמלי, והתפקוד המוטורי של השרירים משתקם".

ד"ר מרגוליס וד"ר בן צבי בחדר הניתוח (צילום: אלי דדון)

ד"ר מרגוליס וד"ר בן צבי בחדר הניתוח (צילום: אלי דדון)

"התוצאות שאנחנו רואים היום בתהליך השיקום של מזי מאוד משמחות אותנו", אומר ד"ר מרגוליס. "גם בספרות העולמית לא מצאנו מצבים שבהם ניתחו במצבים מעין אלה לאחר שנה וחצי, ואנחנו, בכרמל, בהחלט חלוצים בניתוח הזה. לקחנו סיכון מקצועי, ואנחנו שמחים מאוד בתוצאה".

ד"ר בני ברנפלד, מנהל המחלקה האורתופדית בכרמל: "אנחנו, במחלקה, שמחים להעניק לכל מטופלינו את מגוון השירותים והטיפולים האורתופדיים הטובים והמתקדמים ביותר על ידי צוות מקצועי".

יצחייק מספרת שמספר שעות לאחר הניתוח הנדיר, היא שוחררה לביתה. ""אין לי מילים להודות לצוות של כרמל, הם פשוט הצילו אותי. היום אני כבר יכולה לרוץ אחרי הילדים שלי, ואני מרגישה מצוין. אני מתחילה לחזור לחיים הרגילים שהיו לי. אני רוצה להודות לד"ר מרגוליס ולד"ר בן צבי, שהיו המלאכים בלבן שלי, ולכל האחים והאחיות במחלקה, כולם היו שליחים שלי, שעשו הכל כדי שאוכל לחזור וללכת. הם העניקו לי את הטיפול הכי טוב שיש, ובכל רגע ידעתי שאני נמצאת בידיים הכי טובות שיש".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר