אביגיל בן ארי, נעמה יערי ומירה שטרית עם מטופל ביחידה לטיפול נמרץ בהקרנת מולטימדיה (צילום: אלי דדון)
אביגיל בן ארי, נעמה יערי ומירה שטרית עם מטופל ביחידה לטיפול נמרץ בהקרנת מולטימדיה (צילום: אלי דדון)

יוזמה חדשנית בטיפול נמרץ בכרמל: החולים צופים בסרטי נוף ומדמים הליכה בטבע

ביוזמת היחידה לריפוי בעיסוק במרכז הרפואי כרמל הוצבו בחדרי המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ מקרני מולטימדיה ומסכים. המטופלים מפעילים את הרגליים והידיים בתנועות של הליכה או רכיבה איטית על אופניים, תוך שהם צופים במסך הענק ומרגישים את הטבע ממש קרוב אליהם

פורסם בתאריך: 7.4.24 13:02

יוזמה חדשנית המקלה על חולים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי מופעלת בהצלחה במרכז הרפואי כרמל. במסגרת היוזמה החולים צופים בסרטי נוף מרגיעים מתוך מיטת האשפוז שלהם תוך שהם מדוושים ברגליהם ומדמים הליכה בטבע. ד"ר אריק עדן מנהל היחידה לטיפול נמרץ בכרמל: "התגובות והפידבקים שאנו מקבלים מהחולים והמשפחות לפרויקט מצוינות, אנו שמחים להציע למטופלים שלנו ביחידה את מגוון הטיפולים והחידושים המתקדמים ביותר כדי לאפשר להם החלמה טובה וחזרה מהירה לשגרה בריאה".

בדרך כלל ביחידות לטיפול נמרץ בבתי החולים, המאושפזים רגילים לראות סביב מיטתם עשרות מוניטורים, מזרקים ממוחשבים וציוד רפואי מתוחכם. אלא שלאחרונה למיטת החולים ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי כרמל התווסף ציוד מסוג לגמרי אחר – מקרני מולטימדיה משוכללים, המקרינים למטופל על מסך ענק סרטוני וידיאו של נופים מרעננים וטבע ירוק ומלא שמש. המטופלים, ששוכבים על מיטתם, מדוושים ומפעילים את הרגליים והידיים בתנועות של הליכה או רכיבה איטית על אופניים, תוך שהם צופים במסך הענק ומרגישים את הטבע ממש קרוב אליהם.

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בכרמל (צילום: אלי דדון)

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בכרמל (צילום: אלי דדון)

אביגיל בן ארי, מרפאה בעיסוק בכרמל ויוזמת הפרויקט, מסבירה: "אשפוז בטיפול נמרץ הוא חוויה מורכבת למטופל מבחינה גופנית ורגשית, והיא משפיעה עליו ועל סביבתו הקרובה. מערכת המולטימדיה מקלה במקצת על תחושות אלו ומייצרת סביבה טיפולית נעימה יותר. ממש עולם קטן בתוך המחלקה".

לדברי בן ארי, מערכת המולטימדיה בטיפול נמרץ פועלת בשלבים שונים של האשפוז: "חלק מהטיפול כולל שימוש במכשיר, שמספק תנועה פסיבית לרגליים, בדומה לדיווש על אופניים, כאשר המטופל צופה בסרט המדמה נסיעה בטבע או בעיר, כך שהתחושה המתקבלת היא של חוויה מוטורית וחושית, שתעזור לתהליך השיקומי. מטופלים בהכרה ירודה יקבלו גירוי של מוזיקה מוכרת או צפייה בתכנים מוכרים על מנת לעודד ערנות. במצב זה אנחנו מעודדים את מעורבות בני המשפחה על מנת להכיר את המטופל והעולם ממנו הוא בא".

 

 

נעמה יערי, פיזיותרפיסטית מכרמל השותפה לפרויקט: " הפרויקט מוסיף מרכיב חושי חשוב מאוד במקום שבו יש חסרים חושיים רבים. הדבר תורם רבות בתהליכי השיקום ומסייע בהפחתת בלבול, חרדה ודיכאון על פי מה שאנו רואות בשטח".

מירה שטרית, מנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ: "פרויקט המולטימדיה התחיל להתחזק בתקופת הקורונה עקב האשפוז הממושך של המטופלים, שלווה בתחושת בדידות. המאושפזים ביחידה עוברים בכל יום הערכה של הצוות הרפואי המורחב, ולפי ההערכה, אנו מתקינים להם את המקרנים. חלק מהמטופלים מתעוררים מהרדמה ממושכת וזה מאוד מרגיע אותם, חלק בהכרה מלאה וזה מעביר להם את הזמן יותר בנעימים. המטופלים והמשפחות מאוד נהנים מהפרויקט, וחלקם אף מכינים מצגות של המשפחה".

מומחי כרמל מעדכנים, כי טיפול שיקומי של מקצועות הבריאות בשלב האקוטי בתוך יחידות לטיפול נמרץ נמצא במחקרים שונים כיעיל בהפחתת ימי אשפוז, הפחתת ימי הנשמה והפחתת אשפוזים חוזרים וכמו כן משפר את הפרוגנוזה התפקודית.

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ: "השימוש במערכות המולטימדיה בתוך היחידה לטיפול נמרץ בכרמל בא לתת מענה לקושי הגדול שחווים המטופלים ולהקל על שהותם ביחידה. הפרויקט הוא יוזמה של צוות הריפוי בעיסוק והפיזיותרפיה בשיתוף פעולה עם הצוות הרפואי, הסיעודי והסוציאלי של היחידה. הפרויקט משלים את העבודה הנמרצת של היחידה בפן היותר רך, והוא זוכה לתגובות טובות וחיוביות מצד המטופלים, בני משפחותיהם והצוות הרפואי והסיעודי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר