הנתרמים, אנשי הנהלת המרכז הרפואי כרמל וצוות ההשתלות (צילום: אלי דדון)
הנתרמים, אנשי הנהלת המרכז הרפואי כרמל וצוות ההשתלות (צילום: אלי דדון)

במותו ציווה להם חיים

שלושה חולים שזכו לחיים חדשים פגשו לראשונה את משפחתו של תורם האיברים שהציל את חייהם. התורם ומשפחתו העניקו באמצעות תרומת ריאות, כליות וכבד חיים חדשים לשלושת המושתלים

פורסם בתאריך: 19.2.18 13:41

שלושה חולים שזכו לחיים חדשים פגשו לראשונה את משפחתו של תורם האיברים שהציל את חייהם. התורם, בן 60 מחיפה, ומשפחתו העניקו באמצעות תרומת ריאות, כליות וכבד חיים חדשים לשלושת המושתלים.

לפני כשנה ושלושה חודשים, בעיצומה של השריפה הגדולה שהשתוללה בחיפה, נערך המרכז הרפואי כרמל לפינוי החולים. באותו הזמן שכב גבי, תושב חיפה, במצב קריטי במחלקה לטיפול נמרץ לאחר שנפגע מאירוע מוחי קשה והגיע למצב של מוות מוחי.

ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ונאמן ההשתלות של כרמל: "לאחר שזיהינו את המוות המוחי פניתי ביחד עם מתאמת ההשתלות האחות עדנה רז למשפחתו של החולה וביקשנו מהם לבדוק את האפשרות לתרום את איבריו. המשפחה התכנסה, ואחרי שעה של התייעצות חזרה אלינו עם תשובה חיובית למרות שלתורם לא היה כרטיס אד"י".

בכרמל נערכו במבצע בזק כדי להנציל כמה שיותר איברים, ואל בית החולים הוזנקו מנתחים בכירים כדי להנציל את מה שניתן מגופו של גבי ז"ל. במקביל עדכנה רז את המרכז הלאומי להשתלות, ושם החלו באיתור המושתלים הפוטנציאליים. תוך זמן קצר יצא אמבולנס בהול מכרמל לבית החולים בלינסון בפתח תקוה עם איבריו של התורם כדי להציל חיים.

באמצעות התרומה זכה נסים, בן 28 מנצרת עילית, בשתי ריאות חדשות; בגופה של צילה, בת 63 מנס ציונה, הושתלו זוג כליות; ומשה, בן 63 מהשומרון, קיבל כבד חדש. נוסף על כך, זוג קרניות של גבי העניקו ראייה לעוד שני חולים.

במפגש שנערך בכרמל פגשו לראשונה הנתרמים ובני משפחותיהם את משפחתו של גבי, וההתרגשות היתה רבה כשבתו של גבי הציגה מצגת על חייו של אביה.

במאי 2008 התגלתה אצל נסים מחלת יתר לחץ דם ריאתי. "אמרו לי שאני חייב השתלה אחרת לא אוכל להמשיך לחיות", הוא מספר. בשנת 2015 עבר נסים השתלה כפולה של לב וריאות ומצבו השתפר, אך כעבור כמה חודשים דחה גופו את ריאותיו החדשות וחייו שוב היו בסכנה. "היום שבו קיבלתי את הטלפון ממרכז ההשתלות על כך שמצאו לי ריאות מתאימות להשתלה היה היום המאושר בחיי", הוא אומר, "הייתי מחובר למכונות הנשמה ובקושי צעדתי כמה צעדים, והיום בזכות הריאות של גבי אני כבר מרגיש טוב יותר וחזרתי לחיות".

צילה שקיבלה זוג כליות הודתה בדמעות למשפחתו של גבי: "אין בפי מילים להביע את רגשותי. קיבלתי את חיי בחזרה. לעשות דיאליזה שלוש פעמים בשבוע במשך שלוש שנים זה סבל בל יתואר. עברתי אינספור ניתוחים וקיבלתי מכם לא רק כליות אלא חיים. בשמי ובשם משפחתי אודה לכם עד סוף ימי".

משה סבל במשך שבע שנים מגידולים ומסרטן בכבד. כמי שחתום על כרטיס אד"י הוא הוקפץ לראש רשימת הזכאים וקיבל את הכבד של גבי. "הנתינה שלכם היא הרמה הגבוהה ביותר של חסד", הוא הודה למשפחתו של התורם, "מגיעה לכם תודה אינסופית".

 

 

 

את המפגש ארגנה רז לבקשתה של משפחתו של גבי. ב-11 השנים האחרונות היא וד"ר עדן משמשים כצוות ההשתלות של כרמל. "תמיד יש לי פרפרים בבטן לפני שאני ניגשת לבקש ממשפחתו של נפטר תרומת איברים", היא מספרת, "אני מבקשת מהם לחשוב ולנסות להציל חיים של חולים אחרים".

לדבריו של ד"ר עדן, בתקופה האחרונה יש עלייה בהסכמות לתרומת איברים, בעיקר במגזרים הדתי והערבי: "כשמשפחה דתית מתבלטת לגבי תרומת איברים אנחנו מפנים אותה לרבנים שעוזרים בייעוץ ובהכוונה. לשמחתנו גם במגזר הערבי יש עלייה במודעות וברצון לתרום".

לפני 35 שנה נחתמה החתימה הראשונה על כרטיס אד"י, ומאז ועד היום יש כ-880,000 ישראלים שחתומים עליו. בישראל ממתינים כ-1,100 חולים להשתלת איברים שתציל אותם. "חתימה על כרטיס אד"י היא המעשה האנושי, האצילי והנעלה ביותר של כל בן אנוש", אומרת רז.

במפגש השתתפו גם מנהל בית החולים ד"ר אבי גולדברג, מפקחת הטיפולים הנמרצים שושי קליין ומנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ מירה שטרית. ד"ר גולדברג: "זהו יום מרגש מאוד. יש כאן משפחה מיוחדת שקיבלה החלטה ברגעים הכי קשים שלה. זהו מעשה נאצל ויוצא דופן. יש כאן סגירת מעגל של תורמים ונתרמים. יש כאן אומנם צער וכאב, אבל עזרתם ליצור ולתת חיים חדשים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר