פרופ' מיקי רהט (צילום: אלי דדון)
פרופ' מיקי רהט (צילום: אלי דדון)

המחקר שזיכה את מנהלת מעבדות המחקר של כרמל במענק יוקרתי

מחקר שעוסק בחיסון נגד התפשטות הסרטן, ומטרתו היא לגלות אם החיסון יכול להשפיע על התפתחותן של גרורות סרטניות ולמנוע התפשטות של גידולים זיכה את מנהלת מעבדות המחקר של המרכז הרפואי כרמל פרופ' מיקי רהט במענק מחקר יוקרתי מהאקדמיה הלאומית למדעים

פורסם בתאריך: 17.1.21 09:50

מחקר חדש ופורץ דרך בתחום המלחמה בסרטן זיכה את מנהלת מעבדות המחקר של המרכז הרפואי כרמל פרופ' מיקי רהט במענק מחקר יוקרתי מהאקדמיה הלאומית למדעים. המחקר עוסק בחיסון נגד התפשטות הסרטן, ומטרתו היא לגלות אם החיסון שפותח בכרמל יכול להשפיע על התפתחותן של הגרורות הסרטניות ולמנוע את התפשטותם של הגידולים.

פרופ' רהט: "רוב התמותה מגידולים סרטניים איננה נגרמת מהגידול הראשוני אלא דווקא מהתפשטות של גרורות – תאים סרטניים שמתפשטים בגוף ויכולים לעגון ברקמות מרוחקות כתא בודד או כצבר של כמה תאים. במצב זה יכולות הגרורות להישאר רדומות ברקמות במשך חודשים ואפילו שנים, ואז, בהינתן האות המתאים, לפרוץ ולגדול ללא בקרה וליצור גידול סרטני משני. עם זאת, הידע שלנו על תהליכים של היווצרות גרורות ועל הבקרה עליהן הוא עדיין חלקי ומועט. במקרים רבים מוסר הגידול הראשוני בניתוח, ואם הוא קטן הרי שסיכויי ההחלמה אינם מבוטלים. אבל בחלק מהמקרים שבהם הגידול הראשוני מורחק בניתוח, הגרורות מתפרצות לאחר כמה חודשים, ואז ייתכן שהוצאת הגידול בניתוח גרמה לשליחת איתות שעורר אותן, ולחילופין ייתכן שגידול ראשוני שולח אותות שמעכבים את התפתחות הגרורות, ולכן הסרתו הפסיקה את העיכוב ואפשרה את התפרצותן".

לדבריה של פרופ' רהט, "מטרתו של המחקר שערכנו היא לנסות להבין מה גורם לגרורות להיות רדומות ולחילופין להתפרץ, ובאופן ספציפי דווקא אחרי ניתוח, כך שבעתיד נוכל לשמור אותן במצב רדום באופן מתמיד, והן לא יגיעו לשלב של נגע ממאיר מפושט. מחקרים קודמים שערכנו הראו את חשיבותו של החלבון EMMPRIN בתהליך הסרטני, ועכברים חולי סרטן שחוסנו באופן פעיל נגד חלבון זה לא רק שהקטינו או העלימו כליל את הגידול המקורי, אלא גם עיכבו באופן משמעותי מאוד את התפתחותן של הגרורות. לנוכח התוצאות האלה אנחנו רוצים עכשיו לבחון אם החיסון שפיתחנו יכול להשפיע על גרורות ולדחוף אותן למצב רדום, גם לאחר ניתוח, תוך גיוסה של המערכת החיסונית".

 

 

פרופ' רהט הגיעה לכרמל בשנת 1992 לאחר שסיימה את לימודי הדוקטורט שלה במדעי הרפואה בטכניון, ובשנתיים הראשונות עשתה פוסט דוקטורט במעבדה למחקר אימונולוגי של פרופ' ניצה להט בשיתוף עם פרופ' חיים ביטרמן. בשנת 1994 היא הצטרפה למעבדה כחוקרת בכירה, ובשנת 2013 מונתה למנהלת המעבדה לאימונותרפיה. מאז שנת 2014 היא משמשת מנהלת מעבדות המחקר בבית החולים במקביל לניהול המעבדה שלה.

מנהל כרמל ד"ר אבי גולדברג בירך את פרופ' רהט על זכייתה במענק המחקר ואמר כי בית החולים נבחן בשלושה מישורים – טיפול רפואי, חינוך דור העתיד והכשרתו, ומחקר: "המחקר הוא תחום חשוב שמעודד מצוינות, ופרופ' רהט ומעבדות המחקר תורמים רבות לקידומם של המחקר והחינוך הרפואי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר