חוות דעת כלכלית: רו"ח רני רבין עושה סדר בסוגיה הסבוכה. תמונת אילוסטרציה ממאגר Ingimage
חוות דעת כלכלית: רו"ח רני רבין עושה סדר בסוגיה הסבוכה. תמונת אילוסטרציה ממאגר Ingimage

חוות דעת כלכלית: רו"ח רני רבין עושה סדר בסוגיה הסבוכה

בהליך משפטי בו חברה, ארגון או תאגיד נתבעים בתביעה כלכלית על ידי אדם או חברה אחרת, במרבית המקרים יש צורך בחוות דעת מומחה הנערכת בידי רואה חשבון שבחן ולמד את המקרה ומפרש את השלכותיו הכלכליות

פורסם בתאריך: 14.7.20 19:21

בעת מחלוקת משפטית המבוססת על חישובים והערכות כלכליות, השופטים הנדרשים לפסוק במחלוקת לא תמיד יכולים להכריע בסוגיית ההשלכות הכלכליות הללו בעצמם, כיוון שאינם בהכרח מגיעים מהעולם הפיננסי. לצורך כך, בית המשפט עובד עם רואי חשבון חיצוניים המספקים להם חוות דעת ייעודית ואובייקטיבית.

רני רבין, רו"ח, משפטן, ומנהל סניף חיפה של משרד רואי חשבון קופרברג רבין ושות', מספק חוות דעת מומחה בתחומים כלכליים ו/או חוות דעת מומחה בתחומים חשבונאיים מגוונים, ואף ממונה כמנהל עזבון, בורר או מגשר במחלוקות עיסקיות וחשבונאיות.

משרד רואי חשבון קופרברג רבין ושות' הוא משרד וותיק ואיכותי הפועל מעל 40 שנה בשני סניפים מרכזיים: בחיפה וברמת גן. המשרד משתייך לקבוצת אליוט ישראל מקבוצת אליוט העולמית, המונה מאות משרדי ראיית חשבון, יועצים ועורכי דין ברחבי העולם.

"בנוסף לשירותי ראיית החשבון המהווים את ליבת הפעילות המקצועית, אחד העיסוקים העיקריים של המשרד הוא ייעוץ ועבודות כלכליות" אומר רו"ח רני רבין, "למשרד ניסיון ומוניטין מקצועי, בתחום הייעוץ העסקי, סיוע בתכנון עסקי והערכות שווי, ביקורת פנים לעמותות ולגופים עסקיים, תכנון והקמת מערכות מידע ממוחשבות, בעריכת תחשיבים כלכליים לגופים עסקיים ועמותות, איזון נכסים ותחשיביים לעוסקים ופרטיים.

"לעיתים תכופות מתמנה רו"ח רני רבין  על ידי עורכי דין ו/או בתי משפט לצורך מתן חוות דעת מומחה בתחומים כלכליים, חוות דעת רואה חשבון עוסקת בדרך כלל בנושאים כלכליים שונים כגון: הערכת שווי נזקים, תחשיב חלוקת רכוש, חישובי ריבית, תחשיב פיצוי, תחשיב חלקם של השותפים, הערכת שווי החברה ועוד.

"ברוב המקרים בהם אדם או גוף שנקלעו לסכסוך עסקי, פיננסי ואו כלכלי כנגד אדם או כנגד גוף אחר בתחומים אלה, נדרשים לצרף לתביעה חוות דעת רואה חשבון. בתביעות משפטיות בתחום העסקי, הפיננסי ו/או הכלכלי יצטיידו בדרך כלל שני הצדדים בחוות דעת של רואה חשבון". הוא אומר.

באילו מקרים מדובר?

"לרוב מדובר במקרים בהם יש צורך בחישובים כלכליים כגון חישובי ריבית, חישוב פיצוי כזה או אחר בגין נזק כלכלי שנגרם בשל הפרת הסכם, שותפים בחברה/עסק שמעוניינים להיפרד וצריך לבצע  תחשיב או הערכת שווי של הזכויות של כל אחד מהם. ישנם מקרים בהם זוג נמצא בתהליך גירושין כשלאחד מבני הזוג יש חברה בבעלותו, חלק מהזכויות בחברה שייכות באופן משפטי לבן הזוג וצריך לחשב רווחים עתידיים.

"כשיש חברה או עסק וצריך לעשות הערכה של רווחים, רואי חשבון נכנסים לתמונה כיוון שיש פה לא רק ראיה חישובית אלא גם כלכלית, לדוגמה, התחום בו פועל העסק, אם הוא במגמת צמיחה במשק או להפך, אם זה תחום חדשני או תחום אשר עומד לגווע וכו', אלו, מן הסתם, ישפיעו על שווי העסק".

אלו חוות דעת ערכת לדוגמה, לבתי המשפט?

"דוגמאות של חוות דעת שערכתי לאחרונה לבתי משפט, חברה ישראלית שתבעה חברה מחו"ל שהיתה אמורה לייצר עבורה ליין של מוצרים והפרה את ההסכם. החברה הישראלית תבעה את החברה הזרה בגין הנזקים הכלכליים שנגרמו לה בשל הפרת ההסכם. במקרה זה, ביצעתי הערכה של הרווחים שהחברה היתה צפויה לקבל לו ההסכם היה מתממש כהלכתו. מעבר לכך, בצעתי תחשיב של הנזקים הנוספים שנגרמו לחברה הישראלית בגין הפרת ההסכם, כגון העובדה שנדרשה לרכוש מוצר דומה מספק אחר בחו"ל שהיה יקר יותר וכן יקר יותר לשינוע. זו דוגמא להערכת פן אחד של הפסדי החברה כתוצאה מהפרת ההסכם.

"דוגמה נוספת, היא חוות דעת שערכתי עבור חברה ישראלית שמשווקת מוצרים של חברה ישראלית אחרת. החברה המשווקת טענה בבית המשפט, כי היבואנית ייבאה מוצרים עם תוקף קצר, למרות שהבטיחה כי תוקף המוצרים יהיה ארוך, מה שהקשה על החברה המשווקת למכור את המוצרים מה שגרר אצלה הפסד כספי. בצעתי הערכה של הנזק הכלכלי שנגרם לה בעקבות התוקף הקצר.

"חוות דעת נוספת שביצעתי לבית המשפט עבור בית מלון גדול בתל אביב, ששריין מועד לחתונה באולם האירועים שלו ובדיעבד בני הזוג נפרדו ובן הזוג שלא רצה להפסיד את המקדמה ששילם למלון, דחה את האירוע שוב ושוב וגרם למלון נזק כלכלי. המלון תבע את בן הזוג בגין הפרת הסכם ועל מנת להעריך את הנזק מביטול האירוע, בצעתי תחשיב לנזק מ'עלות ההזדמנות' – אובדן הרווח הפוטנציאלי מארוע אחר שיכול היה להתקיים באולם המלון במועד ביטול החתונה.

"מקרה נוסף, חוות דעת שערכתי עבור שותף בחברה שהיה שותף 'קטן' יותר, ולפי תחושתו סבר שיתר השותפים ביצעו מניפולציות חשבונאיות כדי להפחית את החלק שלו ברווחים. הוא העביר אליי את הנתונים הכספיים וערכתי בדיקות מקיפות, גם כאן הצלחתי להוכיח שהשותפים אכן העבירו חלק מהרווחים של החברה המשותפת לחברות אחרות בהן הוא לא היה שותף. כך הן צמצמו למעשה את החלק שלו ברווחים והגדילו את שלהם על חשבונו".

מי מבקש את חוות הדעת?

"ברוב המקרים מגיעים אליי עורכי הדין של הלקוחות עצמם ובחלק מהפעמים חוות הדעת מוזמנת מבתי המשפט או ממנהל מיוחד הממונה לתיק מטעם בית המשפט, אשר רוצה לבדוק אם החברות פועלות באופן תקין. חוות דעת מקצועית נערכת בהיבטים כספיים, חשבונאיים וכלכלים לצורך הליך משפטי או תהליך של גישור".

מהי החשיבות לכך שרואה חשבון בעל ניסיון ומוניטין יערוך את חוות הדעת הללו?

"חוות דעת של מומחה משמשת כעדות בבית משפט. זוהי חוות דעת חתומה הנערכת בידי מומחה בתחום וחשוב שיהיה זה מומחה בעל ניסיון וידע בעריכת חוות הדעת הללו שכן יש להן השלכות על תוצאות פסק הדין. על חוות הדעת להיות מנומקת ופשוטה להבנה. יש לה מבנה מסודר שצריך להחיל באופן מסודר וברור. נקודת ההנחה היא, שעורכי הדין והשופטים אינם מומחים בתחום הכלכלי והכספי ואם חוות הדעת לא נערכת באופן מסודר, תמציתי וברור, הם לא יצליחו להבין את המשמעויות שלה. לשמחתי, עד היום ברוב מהמקרים אני לא נדרש להגיע פיסית להעיד ולהסביר את חוות הדעת כיוון שחוות הדעת מוגשת באופן ברור, מסודר, תמציתי ובהדגשת הפרטים החשובים כך שיהיה נוח להבין אותה.

"הניסיון שצברתי כרואה חשבון מומחה בחברות ובעולם העסקי ככלל, מספק יתרונות בהכנת חוות הדעת שאני עורך, כיוון שנדרשת ראייה כלכלית נרחבת להערכת ההשפעות הכספיות בכל מקרה ומקרה. כמו כן, אני בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן וכן בוגר קורס גישור של לשכת עורכי הדין, כך שאני בקיא מאוד בתחומים הללו וזה ניכר בחוות הדעת שאני עורך".

 

משרד רואי חשבון קופרברג רבין ושות'

כתובת המשרד בחיפה: אליהו הנביא 1, חיפה

מעבר לאתר

טלפון: 04-6433333

רו"ח רני רבין. צילום באדיבות הלקוח

רו"ח רני רבין. צילום באדיבות הלקוח


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר