נהריה זוכרת את חללי הצוללת אח"י 'דקר' (צילום: מיקי אלקובי)

נהריה זוכרת את חללי הצוללת אח"י 'דקר'

בטקס מיוחד ומרגש הוסר אתמול הלוט מעמדת זיכרון והנצחה ללוחמי הצוללת אח"י 'דקר', במזח בטיילת הדרומית בנהריה. רה"ע רונן מרלי: ״יש לנו צבא מפואר ועוצמתי. נמצא איתנו כאן מפקד שלא יגיד לכם מה הוא עושה כי זה אסור. אבל אני יכול לומר לכם מהיכרותי, שאתם יכולים לישון בשקט, יש אנשים מעולים ומקצועיים שעושים את העבודה באוויר, בים וביבשה, בארץ ומחוצה לה״

פורסם בתאריך: 27.10.21 14:13

 

עיריית נהריה קיימה אתמול (שלישי) טקס מרגש במזח הטיילת הדרומית בחוף ימה של נהריה, בה הוסר הלוט מעמדת הנצחה ל-69 לוחמי הצוללת אח"י 'דקר', שטבעה בלב ים ב-25 בינואר 1968 בעת שעשתה את דרכה מנמל פורטסמות' באנגליה בדרכה לנמל חיפה.

מדברי מ' שייטת 7, אל"ם א׳: "זו זכות גדולה עבורי לעמוד כאן היום, לכבד את זכר נופלי אח"י דקר, זכות גדולה ומרגשת היא לראות אזרחים, תושבי העיר נהריה, אשר בהובלת הנהגת העיר וראש העיר, בוחרים להנציח בעירם את זכר אח"י דקר. שייטת 7 היא יחידה ייחודית, אשר פעילותה במעמקים, נסתרת מהעין, תרתי משמע. שייטת 7 היא יחידה אשר עוצמתה בחשאיותה.

"צוללת היא אמצעי לחימה אשר נלחמת לא רק על ביצוע כל משימה באופן מושלם, לא רק על שמירה קנאית של חשאיות הצוללת, אלא גם שמירה על בטיחותה. הרמטכ"ל בזמן טביעת הצוללת, רב אלוף חיים בר לב זכרו לברכה, כתב בפקודת יום לאחר שאח"י דקר הוכרזה כאבודה ולוחמיה הוכרזו כחללים כך – 'רק האמיצים, רבי התושייה, בעלי כושר הסבל וסבלנות לאין קץ, רק אלה המסוגלים לפעול כאיש אחד, תוך חיים של צוותא שאין גדולים מהם, כאשר אחד ערב ערבות שלמה לחיי כל היתר – רק אלה בוחרים בדרך זאת. הם הותירו לנו צוואה וציווי, כי נשוב ונקרא תגר על אימי הים, כי נמשיך ביתר עוז את המסורת הימית אשר הם היוו בה חוליה מפוארת ובזאת, נבטיח שרוחם תישאר איתנו ותיכון לעד'. מילים חדות ומדויקות אשר הזמן שחלף, רק מתקף את משמעותן. אנו נעשה הכל כדי להיות ראויים להמשיך את דרכם".

ראש העיר רונן מרלי בטקס חללי הצוללת אח"י 'דקר' (צילום: מיקי אלקובי)

בשנת 1999 כ-31 שנים לאחר היעלמותה, זוהו בקרקעית הים שרידים של הצוללת, על הנתיב בו שטה אח"י 'דקר' לכיוון נמל חיפה, בעומק של כשלושה ק"מ. שנה לאחר מכן נערכו צלילות במקום, שנועדו לאסוף ממצאים לצורך תיעוד ובעיקר לפעולות הנצחה וזיכרון.

 

 

בטקס השתתפו רב העיר נהריה, הרב ישעיהו מייטליס, משפחות שכולות ונציגים של חיל הים בעבר ובהווה.

ד"ר מיכל קולן ואחיה אורי, תושבי נהריה ששכלו בטביעת אח"י 'דקר' את אחיהם, רב"ט חיים שני (שניאורזון) זכרו לברכה, פנו לפני מספר חודשים לראש עיריית נהריה רונן מרלי בבקשה להנציח את זכר החללים בקו החוף של נהריה. קולן נשאה דברים מרגשים ושיתפה בסיפור נפילתו של אחיה והתמודדות משפחתה כמו שאר המשפחות עם האסון הכבד והשנים שאינן מכהות את הכאב.

״לנו כרשות היה ברור שנקדם את הבקשה להנציח את לוחמי אח"י 'דקר'. ביצענו את התהליך הנדרש בוועדת השמות העירונית, כדי לאשר את הקמת עמדת ההנצחה כאן במזח. יש לנו מדינה לתפארת, חזקה בטירוף. יש לנו צבא מפואר ועוצמתי. נמצא איתנו כאן מפקד שלא יגיד לכם מה הוא עושה כי זה אסור. אבל אני יכול לומר לכם מהיכרותי שאתם יכולים לישון בשקט, יש אנשים מעולים ומקצועיים שעושים את העבודה באוויר, בים וביבשה, בארץ ומחוצה לה", אמר ראש עיריית נהריה רונן מרלי.

נהריה זוכרת את חללי הצוללת אח"י 'דקר' (צילום: מיקי אלקובי)

״יש פה איתנו בקהל אנשים שעבורם האירוע מרגש במיוחד. אני שמח לפגוש את אנשי חיל הים בהווה ובעבר, נציגים של משפחות חללי אח"י 'דקר' שבאו לכאן להיות יחד איתנו. בטיילת הזו הולכים ורצים אלפי אנשים ביום – בוקר וערב ועכשיו הם יעברו פה יעצרו ליד עמדת ההנצחה במזח, יקראו ויכירו את סיפורה של הצוללת אח"י 'דקר'. נשלב גם את צוותי מערך החינוך שיגיעו לכאן עם התלמידים שלנו ויספרו להם את הסיפור סביב הצוללת ולוחמיה. זה חלק חשוב חלק מההיסטוריה שלנו. המשפחות שאיבדו את היקר להן מכל אין להן מצבה, אבל יש להן לעד את הזיכרון של יקירן שבזכותם אנחנו נמצאים כאן", הוסיף מרלי.

בין המשתתפים בטקס היו כאמור כמה מוותיקי חיל הים: תת אלוף במילואים אברהם דרור, לשעבר מפקד שייטת הצוללות ומפקד בסיס חיפה של חיל הים. אברהם הוא בעל עיטור העוז ממלחמת ששת הימים; אל"מ במילואים אבי בן זאב (זבו), שהיה בין חמשת הלוחמים שהורדו ברגע האחרון מההפלגה של אח"י 'דקר' ושירת במשך 30 שנה בחיל הים; תת אלוף במילואים ישראל לשם, ששירת בין השאר ביחידת הצוללות שעסקה בחיפושים אחר הצוללת אח"י 'דקר'.

את הטקס ליוו סולני להקת 'קולות נהריה': לירי זיגלמן ובר דולב עם השירים 'הו רב-חובל' ו'ים הרחמים', שעברו עיבוד מיוחד לטקס, על ידי מנהל המרכז לאמנויות הבמה במרכזים הקהילתיים מתנ"ס נהריה, חנן עבדה.


 

 


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר