דף הפייסבוק של עיריית חיפה
דף הפייסבוק של עיריית חיפה

תעמולה אסורה? פוסט של ראש העיר הוסר מדף הפייסבוק העירוני

בעקבות פנייה של חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג למבקר העירייה וליועצת המשפטית, מסר המבקר עופר טל חוות דעת הקובעת כי יש להסיר מדף הפייסבוק של עיריית חיפה הודעה שפרסמה ראש העיר עינת קליש רותם. גולן שטיינברג: "אמשיך לעקוב ולהבטיח שהיא לא תשתמש במשאבי העירייה לקידומה הפוליטי"

פורסם בתאריך: 1.2.23 09:30

האם ראש העיר עינת קליש רותם מקדמת את תעמולת הבחירות שלה בדף הפייסבוק של עיריית חיפה? ביום שני פורסמה בדף הפייסבוק של העירייה הודעתה הרשמית של קליש רותם בעקבות כינוס ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, ובו היא יוצאת בתקיפות, ויש שיאמרו בהתלהמות, נגד תמ"א 75 – תוכנית מתאר שמקדמת את שינוי פני מפרץ חיפה תוך קידום פינוים של המפעלים המזהמים, שבמקומם יוקמו עשרות אלפי יחידות דיור, שטחי תעסוקה, מסחר, מלאכה ולוגיסטיקה, 1,100 חדרי מלון וכ-5,500 דונם של שטחים ירוקים.

"היום תתכנס ועדת הפנים של הכנסת לדון שוב, בפעם האלף, במחיר הבריאותי הכבד שמשלמים תושבי מטרופולין חיפה בגלל הזיהום במפרץ", כתבה קליש רותם, "בעקבות מעורבותי, כבר ב-2014 מינתה ח"כ מירי רגב, אז יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, את חה"כ דב חנין ותמר זנדברג לחקור את זיהום האוויר במפרץ חיפה, והם עמדו במשימה והגישו מסמכים שהפכו להיסטוריים. מה השתנה מאז? ממשלות ישראל בעשר השנים האחרונות, כולן, דוחפות לסגור את בתי הזיקוק כדי להפסיק לזקק דלקים ('להוציא את הישן'), ולהתחיל לייבא תזקיקים ולאחסן אותם במפרץ בהיקפים עצומים ('להכניס את החדש'), כולל הקמת נמל דלקים חדש גדול בפוטנציאל פי שישה, ורציף כימיקלים גדול פי שלושה. את הזוועה הזו הם עוטפים ב-120,000 יחידות דיור חדשות שיציעו לחסרי המזל מגורים בקרקעות מזוהמות, בלי שום תקציב לנקותם. התוכנית, המכונה תמ"א 75, מסמלת את 75 שנות החולי של תושבי מטרופולין חיפה מאז קום המדינה ואת 75 השנים הבאות שחורצות הממשלות הנוכחיות לחולי ועוני נוספים. אני מציעה שוועדת הפנים והגנת הסביבה תתכבד הפעם ותזמין את גורמי הממשלה שמקדמים את התכנית, תשאל אותם מדוע מחליפים ישן-רע בחדש-רע עוד יותר, תבדוק מה מזהם ומסכן את חיינו יותר – זיקוק או אחסון תזקיקים, ותוודא שלמישהו בממשלה יש מושג מה הוא עושה. במקום לדון (שוב) על זוועות העבר, תעצרו את זוועות העתיד!".

בעקבות פרסום ההודעה בדף הפייסבוק של העירייה טענה חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג כי מדובר בתעמולת בחירות וכי ההודעה לא אמורה להתפרסם בדף העירוני אלא בדף של קליש רותם. היא פנתה למבקר העירייה עופר טל וליועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין וכתבה להם: "הנחיות החוק והנחיות מבקר המדינה באשר לשימוש ברשתות החברתיות העירוניות או באתר העירייה הן ברורות ואוסרות מתן במה לקידום האג’נדה או העשייה של ראש העיר. לזה יועד דף הפייסבוק שלה. למרבה הצער, באופן תדיר ראש העיר מוזכרת בהודעות אינפורמטיביות במסגרת ציטוט, תמונה או הפניה ל'כתבה', שהיא בעצם קישור לאתר בעירייה שבו מוזכרת ראש העיר באופן תדיר, ולחילופין לכתבה מאתר תקשורת כזה או אחר שמצטט הודעת דוברות כלשונה".

לטענתה, "הגדילה היום ראש העיר לעשות ופרסמה בדף הפייסבוק של העירייה את התייחסותה לדיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת. נראה כי קצב השימוש במשאבי העירייה הולך וגדל בהנחיית ראש העיר, והיא עושה בפלטפורמות אלו כבשלה ולצרכיה הפוליטיים. לגופו של הפוסט שעלה היום, הדברים לא הועלו לדיון במועצת העיר ולא נקבעה מדיניות ביחס למרבית הדברים שנכתבו, למעט התוכנית שראש העיר אישרה לפני ארבע שנים שאז היתה בעדה! מעבר לאמור, ראש העיר מטעה את התושבים בחלק מהנתונים".

 

 

גולן שטיינברג ביקשה מטל ומקליין "הנחיה ברורה כשומרי הסף האחראים למינהל תקין מפני ראש עיר שלא מהססת לצפצף על ההנחיות, להסיר את הפוסט ולחדול מיידית משילוב ציטוטים של ראש העיר בהודעות העירייה בנושאים שונים, מבלי שיש בהם תרומה ליידוע ציבורי כזה או אחר, מלבד להזכיר לכולם שקליש רותם היא ראש העיר בשלב הזה. על זה יש להוסיף כי ראש העיר ממשיכה לייצר מפגשים תמוהים כדוגמת 'אצלנו בלשכה' או שיתוף ציבור תוך קידום המפגשים בדף העירייה, כל זאת בשנת בחירות".

את הפנייה היא סיימה גולן בדרישה לקבל את חוות דעתם בטרם תפנה בעתירה לממונה על הבחירות.

אתמול (שלישי) התקבלה חוות דעתו של מבקר העירייה, ובה הוא ממליץ על הסרת הפוסט. "במסגרת חוזר כללי מיוחד 5/2018 של משרד הפנים הובאו הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות", כתב טל, "בין שאר הדברים מתייחסות ההנחיות לפרסומים מטעם הרשות המקומית בתקופת בחירות. נקבע כי הפצת מידע מטעם הרשות אינה פסולה, אך אין לכרוך אותה עם פרסום שמו של ראש הרשות או נבחר ציבור. גם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20 השופט סלים ג'ובראן קבע כי מקום שבו יש ספק, יש להימנע מפרסום, ומקרים שאינם בבירור בגדר תעמולת בחירות אסורה או מותרת (התחום האפור) נכריע לרוב כי הם בגדר תעמולה אסורה. לפיכך אני בדעה כי יש להנחות על הסרת הפוסט מאתר העירייה".

ואכן, הפוסט הוסר.

גולן שטיינברג מסרה בתגובה: "אני מודה למבקר העיריה וליועצת המשפטית שהבהירו באופן חד משמעי לראש העיר כי יש להוריד את הפוסט שאותו דאגה להעלות בדף הפייסבוק של העירייה. מעיון בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט של העירייה עולה מגמה של קידום ראש העיר באמצעות אזכורה בהודעות רבות בניגוד להנחיות. אמשיך לעקוב ולהבטיח שהיא לא תוכל להשתמש במשאבי העירייה לקידומה הפוליטי".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אייל

    חוץ מפקה פקה ומלחמות מטופשות בבתי משפט קליש 5 שנים לא עשתה כלום. העיר נתקעה עוד יותר גרוע מתקופת כשלונה יהב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר