אי אפשר לקנות פה מסטיק, בלי לשבור את הראש, זה מסוכן". ליאור אבני
ליאור אבני

"אני מקווה שהסתיים העידן שבו עשו מדרכה ובסיום גילו שהיא לא נגישה"

ליאור אבני, מנכ"ל ארגון זכויות הנכים בישראל, נפגש ביום חמישי האחרון עם ראש העירייה קליש רותם ויצא עם בשורות לציבור הנכים. אבני, שהשמיע, לראשונה, את זעקת הנכים בעיר ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני כחמישה חודשים: "אם 'כלבו' לא היה נותן לי את הבמה, יכולתי עד היום לחכות"

פורסם בתאריך: 17.10.21 13:28

ביום חמישי האחרון, חמישה חודשים לאחר שהתראיין ל"כלבו – חיפה והקריות", נפגש ד"ר ליאור אבני, נכה המתהלך בעזרת קביים, עם ראש העירייה עינת קליש רותם ובכירי עירייה נוספים, כשעל הפרק נושא הנגישות לנכים בעיר.

בריאיון ל"כלבו – חיפה והקריות", קבל אבני, שנולד עם שיתוק מוחין ומשמש מנכ"ל ארגון זכויות הנכים בישראל, על כך שבעיריית חיפה אין תקן ליועץ נגישות. "כל הפרויקטים שעושה העירייה, אינם מותאמים ומונגשים לנכים", הוא אמר באותו הריאיון, "זה מתחיל מדברים קטנים, כמו שולחנות קק"ל שפוזרו ברחבי העיר ואינם מותאמים, עצים שחוסמים מעבר, תאורת רחוב לא מספיקה וחניות על המדרכות".

אבני הציע שבמוקד 106 תהיה מחלקה לנגישות, כזו שתיתן מענה מיידי לנכה הנתקל בבעיה ברחוב ואינו יכול לצאת מפתח ביתו או לשוב אליו. הוא הציע דרכים למפות את העיר בעזרת אנשים מ'נגישות ישראל' שידריכו בני נוער ומתנדבים. הוא אף התריע על כך שבניין העירייה עצמו אינו מונגש לנכים, והציע לראש העיר עזרה, בהתנדבות מלאה, כמו שהוא עושה בערים אחרות ברחבי המדינה, העיקר שמישהו יהיה מוכן להקשיב.

ליאור אבני בפגישה עם ראש העירייה קליש רותם (צילום: דוברות עיריית חיפה)

ליאור אבני בפגישה עם ראש העירייה קליש רותם (צילום: דוברות עיריית חיפה)

לאחרונה קליש רותם הרימה את הכפפה וזימנה את אבני לפגישה, שבה השתתפו גם סגן מהנדס העיר נועם דביר, מנהלת מחלקת שיקום ענת בן צבי, מנהלת המרכז לחיים עצמאיים אושרת אוסטר וינגלר וראש מנהל רווחה ושירותים חברתיים מאירה קיפרמן.

אבני אמר לאחר הפגישה: "אני שמח לבשר לקוראי 'כלבו – חיפה והקריות', שבלעדיו זה כנראה לא היה קורה כל כך מהר, כי אנחנו לפני פריצת דרך. אחרי מספר שיחות עם סגן מהנדס העיר דביר וגורמים שונים אחרים, נפגשתי ביום חמישי עם ראש העירייה. הגשתי לה את 'תוכנית ארגון הנכים לעיר חיפה'. במהלך הפגישה, סיכמנו מספר דברים, שיהוו מהפיכה לעיר".

אתה יכול לפרט?

"הראשון – הנכים בחיפה יהיו שותפים בפרויקט 'שפת המדרכה', אותו פרויקט שקובע בעצם איך ייראו המדרכות של העיר, איך הן ירוצפו. נהיה שותפים בתכנון עצמו ואני מקווה שהסתיים העידן שבו עשו מדרכה ובסיום גילו שהיא לא נגישה. ישמעו אותנו כבר בשלב ההנדסי, מול המהנדסים והמתכננים. זו ממש פריצת דרך, וככה נוכל לשפר את ההנגשה. השני – סיכמנו על דרכים להגדלת תקציב הנגישות בעיר ותוכניות עבודה. הדבר השלישי – אנחנו נפעל כדי למפות ולטפל במפגעי הנגישות שיש בכל שכונה ושכונה. אני חייב לומר שהייתה נכונות מצד קליש רותם להקשיב במשך יותר משעה, ואני מאוד מקווה שבימים הקרובים נתחיל לעבוד. מדובר באמת בפריצת דרך. בתור מישהו שעשה כמה פרויקטים נגישותיים בערים שונות, אני מקווה שבהדרגה, כי יש פה המון עבודה, נשים את חיפה על המפה בעניין נגישות לנכים. אנחנו לפני מהפכה. רק נתפלל שהעירייה באמת תעמוד במילתה, כי זהו יום גדול לציבור הנכים בחיפה".

 

 

אל תהיה סקפטי.

"האמת שאני מתרגש, כי נכנסנו לעניין של ניירת, ואני חושב שזו הפעם הראשונה שבעירייה פותחים ניירות עם בעלי מוגבלות ועובדים ממש ברמת התוכנית הטכנית של איך ומה. זה ייקח זמן, לצערי, אין מיליונים בכיסים, אבל כן יש לפחות החלטה אחת – מעכשיו כל מה שנעשה, זה יהיה בשיתוף בעלי מוגבלות משלב התכנון. זה הדבר הראשון שביקשתי. אני נותן להם קרדיט, כי הם באו, הקשיבו ואמרו שמתחילים לעבוד. אני פה, אני תורם מזמני ומיכולותיי בשביל כולנו. לצערי, לא יראו שיפור כבר מחר או מחרתיים, לסלול לוקח זמן, לשנות תוכניות עירוניות לוקח זמן, אבל יש פה סוף סוף החלטה לגבי שיתוף בעלי המוגבלויות, שייתנו לנו להגיש בזמן אמת מה לא עובד, כדי שנוכל לתקן לפני ולא נקבל פרויקט כמו הכרמלית 2, ששיפצו אותה לאחר שנשרפה, אבל 'שכחו' לשים מעלית. יש לנו לא מעט עבודה והמון אחריות. בחיפה יש 25 אלף בעלי מוגבלויות, זה נתון של העירייה, לא שלי, ואני מאמין שבשבילם זהו יום חג. כשאנשים יבינו למען מה עבדנו פה, הם יבינו שאנחנו רגע לפני פריצת דרך ענקית".

מה כוללת התוכנית שהגשת לעירייה?

"זו תוכנית גדולה שכוללת המון סעיפים. אם זיכרוני אינו מטעה אותי, יותר מ-50, כמעט בכל תחומי החיים. תוכניות מטה, תוכניות תכנון, המון סעיפי בסיס, גיוס כספים ועוד. זו תוכנית ענקית, לא במובן הכלכלי שלה, אלא למקומות אליה היא הולכת. כששואלים אותי מי השותף שלי לכתיבת התוכנית, אני עונה שאם 'כלבו' לא היה נותן לי את הבמה לומר את הדברים, יכולתי עד היום לחכות. זה היה המקום הראשון שבו אמרתי שדברים פה בעיר לא עובדים והבינו שאני עומד להתעקש ולא ללכת מפה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שרה

    שילך לנהריה יראה מה זה עיר לא נגישה מדרכות הזויות פתאום משהו כמו עמוד עץ פח וכד' חוסם את המדרכה פתאום גבוהה באופן קיצוני שברגליים מפחיד לרדת , נהריה זו לא עיר לנכים או לאנשים עם כאבים בברך ובכלל עיר דפוקה, בחיפה יש מקומות ויש , זה פשוט בעיה החוסר התחשבות באנשים שלא יכולים להתנייד בקלות ובכלל זה מסוכן גם לילדים ואנשים בלי בעית התניידות שיהיה בהצלחה יש הרבה עבודה בזה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר