עוברי אורח מחפשים מציאות בין חפציו של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)
עוברי אורח מחפשים מציאות בין חפציו של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)

הסיפור האמיתי על עזבונו של גרשון קניספל

אל המדרכה בפינת הרחובות חיים ופבזנר נזרק חלק מעזבונו של האמן הבינלאומי גרשון קניספל, מבכירי אמני ישראל. עוברי אורח שזיהו את האוצר אספו לעצמם חלק מהפריטים, ועולם האמנות נזעק. אבל יוחאי קניספל, בנו של האמן, מבהיר: "המחסן שמרכז את רוב העבודות הוצף, אבל החלק הארי במצב טוב"

פורסם בתאריך: 6.2.23 14:33

עולם האמנות נזעק מאז אתמול (ראשון) בשעות אחר הצהריים בעקבות פוסט בפייסבוק על לכלוך וזוהמה שמישהו השאיר על המדרכה בשכונת הדר. ואיך זה קשור לאמנות? מסתבר שעל המדרכה בפינת הרחובות חיים ופבזנר נמצא חלק מעזבונו של האמן הבינלאומי גרשון קניספל, מבכירי אמני ישראל. קריספל השתייך לזרם הריאליזם החברתי, וקירות של מבנים רבים ברחבי חיפה מתהדרים ביצירותיו כמו התבליט בחזית היכל הספורט ברוממה והתבליטים על גשר פז, וכן האנדרטה לנופלים במלחמת העצמאות בגן הזיכרון והאנדרטה ללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.

 

חלק מעזבונו של גרשון קניספל ברחוב חיים (צילום: בלו סמיון פיינרו)

חלק מעזבונו של גרשון קניספל ברחוב חיים (צילום: בלו סמיון פיינרו)

 

לאחר שמספר אנשים הגיבו לפוסט המקורי וכתבו שהם מזהים יצירות של קניספל, הרשת הוצפה בפוסטים נוספים. שירה ארד כתבה: "עיזבון האמן גרשון קניספל ז"ל, מהאמנים החשובים בישראל במחצית השנייה של המאה ה-20, הושלך השבוע בשלמותו לרחוב בחיפה, עם פירוק הסטודיו שלו ששכן שם, כלאחר יד, כולל סקיצות, ליטוגרפיות, חפצים אישיים, מכתבים, אלבומי תמונות, וכל שאר הדברים שאמורים להגיע כנכס תרבותי לארכיון, ולא למדרכה בהדר".

הפוסט עודכן מאוחר יותר על ידי הכותבת: "לפי ויקיפדיה, עוד בחייו נאלץ להתמודד עם זלזול הרשויות – אחת מעבודותיו היתה תבליט על קיר בית הספר עירוני ה'. בשנת 2012, לאחר שמספר אריחים מהתבליט נפלו, הסירה העירייה את העבודה והשליכה אותה. בעקבות זאת תבע קניספל את העירייה. בית המשפט המחוזי פסק לו פיצוי של 533,920 שקלים ועוד הוצאות משפט. העירייה ערערה, ובית המשפט העליון פסק פיצוי של 460,000 שקלים".

 

הצילום בפוסט המקורי (שימוש לפי סעיף 27א'לחוק זכויות יוצרים)

הצילום בפוסט המקורי (שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

 

על הפוסט הגיבה עלמה גניהר, תסריטאית וחיפאית חדשה, שיצאה לטייל עם הכלבה ונעצרה ליד ערימת הזבל. ל"כלבו – חיפה והקריות" היא מספרת: "היו שם הרבה אנשים, כנראה תושבי השכונה, והמון דברים על המדרכה – הדפסים, חוברות, ספרים, תמונות בכל הגדלים וחפצים אישיים. לא זיהיתי שזה קניספל אבל מיד זיהיתי שמדובר באמן משמעותי. אחת מהנוכחים במקום אמרה שמשפחתו של קניספל מפנה הכל, ובדיוק ירד מישהו שזוהה על ידי אנשים ברחוב כבנו. הוא החזיק מזוודה עצומה, וכששאלו אותו מה יש במזוודה הוא ענה 'תמונות אישיות'. הוא נראה נחרץ מאוד. היה שם קטע לא נעים, זה הרגיש כאילו נכנסת לחדר המיטות של מישהו". 

הצלחת לשים את ידך על משהו שווה?

"התחילו להגיע אנשים במכוניות ולקחו המון דברים. נראה שהשמועה עברה מהר כי לדעתי הגיעו גם סוחרים משוק הפשפשים. אני לקחתי שני אלבומים שיש בהם הכנות לתערוכות, צילומים ופתקים שהוא כתב בעצמו, לא עבודות מקור. חשבתי שאולי יהיה לזה ערך, ובינתיים אשמור את זה אצלי. אבל היו שם תמונות בגודל של שלושה מטרים, דברים עצומים". 

וכשהבנת שאלו חפציו של קניספל, מה הרגשת?

"בגדול, ברור שיש כאן הזנחה ביחס למורשת של אמן ולמה אין בעיר הזו גוף מתאים שאוסף עזבונות, דואג להם ומשמר אותם. הוא לא אמן שיצר למגירה אלא אמן מפורסם, שתמיד אמרו עליו שהוא שליח של המדינה. הוא גם היה ניצול שואה. באלבום שהצלתי מתעד קניספל את נגינת התזמורת בצעדת המוות באושוויץ. זאת אומרת שמדובר בדברים שהם הסיבה לקיום פה. אמן לא חייב להיות בסדר גודל של מנשה קדישמן כדי שישמרו את היצירות שלו. מה שמזכיר לי שמיה קדישמן מיד הגיבה על הפוסט". 

 

חפצים של גרשון קניספל שנמצאו ברחוב (צילום: בלו סמיון פיינרו)

חפצים של גרשון קניספל שנמצאו ברחוב (צילום: בלו סמיון פיינרו)

 

גם הפסל החיפאי בלו סמיון פיינרו העלה פוסט בנושא: "הכרתי את גרשון קניספל שנים רבות וביקרתי לא פעם בסטודיו שלו. היום ראיתי בערב את תכולת הסטודיו מפוזרת ורטובה ברחוב כמו זבל. הרגשתי צער וכאב ומחשבה שאין ערך לתרבות, לאמנות, ליצירה, לתרבות המקומית ולזיכרון הקולקטיבי. לאן הגענו?".

פיינרו, בגשם שוטף נסעת אתמול בערב להדר ומה מצאת?

"מצאתי דברים מפוזרים לאורך הרחוב. ראיתי מסגרות עץ של ציורים גדולים, ואני מניח שמישהו הוציא אותם מהמסגרת כי יותר קל להתנייד עם בד מגולגל ולא עם תמונה ממוסגרת. אספתי אלבום צילומים של האבא עם הילדים והנכדים, ככה זרוק בגשם. היו הצעות של פרויקטים אמנותיים, מסמכים, ליטוגרפיות. אני מניח שרישומים או ציורים גם נזרקו ונלקחו מוקדם יותר".

 

כתב ידו של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)

כתב ידו של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)

 

 

היחיד שיכול לשפוך אור על מה שקרה אתמול הוא יוחאי קניספל, בנו של האמן. "היום בבוקר קמתי לסיטואציה קשה מאוד", הוא אומר, "אנחנו שלושה אחים שמנהלים את כל הנושא הזה, וקשה מאוד לכולנו".

למה לזרוק עבודות של אביך לרחוב?

"המחסן שמרכז את רוב העבודות של אבא שלי הוצף כתוצאה מפיצוץ בצינור. לצערי לא הצלחנו להציל את הכל, אבל רוב העבודות עדיין שמורות ובמצב טוב. מאוד מצער מה שקרה, אבל אני יכול להבטיח שרק חלק קטן מהעבודות סבל ממצב קשה מאוד. אנחנו לא נמצאים שם יותר מדי, אנחנו באים פעם בכמה זמן, ולקח לי זמן להבין שקרה שם פשוט אסון". 

המחסן הזה היה גם הסטודיו שלו?

"זה היה הסטודיו שלו, ולאחר שהוא נפטר הפכנו אותו למחסן שבו מאוחסנות רוב העבודות. רובן נשמרו והן במצב טוב, ואנחנו מחפשים פתרון אחר. נשארה כמות עצומה של חומר, כך שהרוב נשאר. מה שרואים בצילום זה כואב מאוד ולא אמור היה להיות ככה. לפי מה שהבנתי, מי שפינה את החומר עשה זאת בשעה שבה היה אמור להיות פינוי של העירייה. אני לא יודע בדיוק מה קרה, אולי הם הגיעו באיחור, אבל בינתיים סקרנים פתחו את השקיות ופיזרו את הכל לכל עבר".

אתה חייב לתקן את הרושם שנוצר כאילו החלטתם להשליך את עזבונו של אביך.

"חלילה. החלק הארי של התמונות מאופסן במצב טוב, ואנחנו מחפשים עכשיו פתרון. הפיצוץ בצנרת הרג אותנו. יש לאבא שלי גם יצירות גדולות מאוד שרק מוזיאונים יכולים היו לקבל אותן. זה נושא מורכב, יש גם יצירות שאנחנו מעבירים מדי פעם למכירות פומביות כדי לא להציף את השוק. בגלל זה אנחנו צריכים למצוא פתרון, כי מה שהיה עד עכשיו היה לא מוצלח. אנחנו בודקים אפשרות למחסן חדש. בזמנו עבדנו קשה מאוד כדי לעשות סינון בין כל הדברים שרצינו לשמור לאחר מותו. אנחנו היינו אחראים על סינון החומרים, אבל את הפינוי בפועל ביקשנו מגורם מקצועי לעשות. לא אנחנו הוצאנו החוצה את החומרים. דיברתי עם מי שפינה, וכל מה שפונה היה במצב קשה מאוד. יש שם מסגרות ריקות ועוד חפצים. מי שהיה בתוך המחסן וראה את הכמות האדירה של החומר שיש בו יודע שאין כאן ניסיון להיפטר מהחומר של אבא. היו דברים שנאלצנו בכאב רב לסנן כי כבר אין בהם שימוש, אין מה לעשות איתם, הם ספגו נזק גדול מאוד בהצפה".

 

סקיצה של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)

סקיצה של גרשון קניספל (צילום: בלו סמיון פיינרו)

 

מעיריית חיפה נמסר: "אתמול בשעות הערב הובא לידיעת אחד מעובדי אגף התרבות של העירייה כי תכולת הסטודיו הפרטי של האמן המנוח גרשון קניספל פונתה לרחוב. על אף העובדה כי אין מדובר בנכס או ברכוש עירוני יצאו עובדי עירייה למקום, מתוך תחושת מחויבות, על מנת לברור פריטים בעלי ערך תרבותי והיסטורי אשר חשוב שיישמרו בארכיון העיר. בהמשך הגיעו למקום גם צוותי אגף שפ"ע על מנת לסייע במלאכה, אך בשל מספר הפריטים הרב ותנאי מזג האוויר לא ניתן היה לפנות את התכולה במלואה למקום בטוח.
עיריית חיפה מעריכה את עשייתו של קְניספֶּל, שהיה מהאמנים החשובים שפעלו בעיר ואף היה עובד עירייה, ומצרה על המקרה שבו נכסי תרבות היסטוריים הושלכו לרחוב. הפריטים שנאספו הועברו לארכיון העיר, שבו הם יאוחסנו ויישמרו בקפידה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר