הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת חורב (צילום: חגית הורנשטיין)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת חורב (צילום: חגית הורנשטיין)

מחלוקות בין יהודים לערבים – גם במחאה נגד הרפורמה המשפטית

מזכירת חד"ש בחיפה רים חזאן התבקשה על ידי מארגני ההפגנות בחיפה לתקן את הנאום שלה, בטענה שהיא "בחרה להדגיש את המפריד והמפלג במקום לקרוא לחברה הערבית לבוא ולקחת חלק". חזאן: "המערכת המשפטית היתה מעצור אחרון בפני מערכת נישול ממוסדת שמטרתה היא לקחת מהערבים ולתת ליהודים"

פורסם בתאריך: 19.2.23 09:28

המחלוקות מתחילות לצוץ בקרב המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. אתמול (שבת) אמורה היתה מזכירת חד"ש בחיפה רים חזאן לנאום בהפגנה בצומת חורב, אך למרות שהיא נכללה ברשימת הדוברים, ברגע האחרון היא לא עלתה לנאום. הסיבה: חזאן התבקשה על ידי מארגני המחאה לתקן את הנאום שלה, שכלל ביקורת על הכיבוש ועל האפליה, ומשסירבה, הוחלט שלא לאפשר לה לנאום.

הנהגת מחאת העם פרסמה הודעה, ולפיה חזאן התבקשה להדגיש את המאחד ולקרוא למגזר הערבי להצטרף למאבק, אך היא בחרה להדגיש את המפריד והמפלג: "מחאת העם חיפה עובדת כבר יותר משנתיים וחצי בארגון הפגנות בחורב. בתקופת הממשלה החדשה אנו עובדים קשה על מנת להביא קהלים שונים מכל קצוות הקשת הפוליטית – מהציבור הערבי ועד לציונות הדתית. חיפה היא העיר היחידה שדואגת לדובר ערבי בכל שבוע מתוך אמונה אמיתית בשותפות הדרך. שמחנו לראות כי במוקדים רבים נוספים הלכו השבוע בעקבותינו". 

ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי חברי הנהגת המחאה מבקשים לקרוא מראש את נאומיהם של הדוברים השונים על מנת להקפיד על אורך סביר ועל המסר העיקרי. "מול ממשלת האימים הנוכחית נצליח רק ביחד", מסרה הנהגת המחאה. "פנינו לחזאן ביוזמתנו כי רצינו שהיא תדבר אצלנו ובגלל שחד"ש הודיעה שהיא מצטרפת למחאה הארצית. לצערנו, חזאן בחרה להדגיש את המפריד והמפלג במקום לקרוא לחברה הערבית לבוא ולקחת חלק. מיותר לציין כי כל הדוברים הערבים מדברים על הכיבוש הישראלי ועל חשיבותה של הדמוקרטיה לכל אזרחי המדינה. עם זאת, הדגש כאמור הוא על המאחד והמשותף".

עוד טוענים בהנהגה כי חזאן סירבה לעסוק בנאומה בעידוד הוצאת הציבור הערבי למחאה בחרה להציג את הסיבות מדוע עליו לא להצטרף: "אנו מצרים על בחירתה, מעריכים אותה ומוקירים את פועלה. נמשיך לדאוג לייצוג הקול הערבי בכל שבוע. אנו מבינים כי מחאה רחבה כל כך דורשת מכל הצדדים הכלה גם של דעות שאינן פשוטות. נמשיך לפעול ביחד עם כל אוכלוסיות המדינה שלנו להפלת ממשלת האימים המאיימת על החירות ועל זכויות האדם של כולנו – ערבים ויהודים, דתיים וחילונים, גברים ונשים, ימנים ושמאלנים".

 

 

"אנחנו חיים בתקופה אפלה שבה כוחות חשוכים מאיימים על שארית המרחב הדמוקרטי ועל הסיכוי שלנו לחיות כאן ביחד בשלום ובשוויון, ערבים ויהודים", נכתב בנאום של חזאן, "המתקפה הזו מסוכנת לכולנו. היא מסוכנת לכל יושבי הארץ ובמיוחד לחיפה, שלמרות כל האתגרים והקשיים, היא המקום היחיד בארץ שמציב אלטרנטיבה להפרדה ולגזענות בקידום חיים משותפים על בסיס של שוויון וכבוד הדדי".

עוד נכתב כי "המערכת המשפטית היתה מעצור אחרון בפני מדיניות אפליה ממסדית, בפני רמיסת זכויות אזרח בסיסיות ובפני מערכת נישול ממוסדת שמטרתה העיקרית היא לקחת מהערבים ולתת ליהודים. ברור שהגזענות, הבריונות והעליונות היהודית הן תוצר ישיר של מפעל ההתנחלויות שרומס את זכויות האדם של הפלסטינים, את החוק הבינלאומי ואפילו את החוק הישראלי, זו תוצאה של כיבוש משחית, מרושע ואלים שחייב להסתיים".

בסיום הנאום אמורה היתה חזאן לומר: "יש קשר בין סרבנות השלום הישראלי, העמקת הכיבוש, פירוק מדינת הרווחה, הפגיעה בעובדים, הרס הדמוקרטיה ועליית הפשיזם. הציבור הערבי והמעמדות הנמוכים ירגישו שותפים למחאה כאשר המחאה הזו תפעל לא רק לעצור את המהלכים לצמצום היסודות הליברליים של המשטר הישראלי כדי לשמור על עסקים כרגיל. אנחנו נרגיש שותפים ונהיה שותפים למאבק כאשר המטרה תהיה שינוי מדיניות הגזענות והאפליה וכינון חוזה חברתי חדש המבוסס על חתירה לשלום ולשוויון, כאשר המאבק על הדמוקרטיה יהיה דמוקרטיה של ממש – לא דמוקרטיה רק ליהודים אלא דמוקרטיה לכולם. אתם צריכים אותנו איתכם. כולנו צריכים את כולנו. זאת משמעותה של סולידריות. רק ביחד ננצח. חיפה תוביל את השינוי – הכוח בידינו”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. איש

    ממש עצוב, הצעה לסיסמאות להפגנות הקרובות:
    "יהודים ויהודים, מסרבים להיות אויבים"
    "דמוקרטיה לכולם, אלא אם אתם לא באים לנו בטוב"
    "בלי בג"ץ ובלי בצלם אבל עם קצת בג"ץ"

  2. אזרח מודאג

    היא צודקת שבג"ץ תמיד היה החותמת האחרונה שהכשירה את השרצים של כל ממשלות ישראל, נגד ערביי ישראל ונגד הפלסטינים.
    יחד עם זאת, בלי בגץ – לא יהיה צריך את החותמת הזאת ולא שום בקרה או אפשרות ביטול חוקים ופעולות הזויים של הכנסת והממשלה, אז יהיו יותר חוקים גזעניים ותתבצענה עוולות הרבה יותר חמורות ועוד בזמן קצר יותרר.
    ועל זה נאמר, הערבים מעולם לא פספסו הזדמנות לפספס הזדמנות.
    יכלה בכל זאת להצטרף למחאה ולהעלות את הסוגיה שבג"ץ עצמו צריך להיות הוגן יותר, אבל בחרה רק להקצין ולאבד הכל.
    חבל מאוד, המדינה בדרך לאבדון.

  3. אנרכיפאי

    ל@גבי@: הסתת עברים נגד ערבים ולהיפך הוא טקטיקה של עליתות שליטות. עתיד תושבי הארץ הוא באחדות בין ערבים ועברים, פיתוח של כל חלקי הארץ, חלוקה שיווינית וצודקת של משאבים, ותרבות דו-לשונית ערבית-עברית ששואבת מן העושר של כל הקבוצות האתניות שנמצאות כאן.

  4. ראובן

    נמאס כבר מהבכיינות על הכיבוש והאפלייה.
    כדאי לזכור שב- 48, 67 ו-73 ישראל היא זו שהותקפה.
    האוכלוסיה הערבית מועסקת במערכת הבריאות כולל תפקידים בכירים,אקדמיה ומה לא.
    אפשר לחשוב שבסוריה היה לכם כיף גדול.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר