גינה קהילתית (צילום: ערן בן נון)
גינה קהילתית (צילום: ערן בן נון)

כוחה של קהילה

פורסם בתאריך: 20.8.18 11:08

מה הקשר בין הקהילה הגאה, גינה קהילתית, מנהל קהילה ב־Facebook וקהילת המודיעין? כולם משקפים את הצורך שלנו, כבני אדם, בשייכות.

דווקא בעידן האינדיבידואליזם, תרבות הסלפי והתיעוד העצמי האובססיבי, קהילות שונות פורחות. אנשים מחפשים דרכים להכיר ולעשות דברים בעלי משמעות ביחד.

מאפייני חיים שיתופיים באים לידי ביטוי גם בכלכלה. כך המטבעות הקהילתיים באפליקציית Colu מעניקים הטבות בעסקים מקומיים בחיפה, מסעדת רובין פוד בשוק תלפיות מצילה מזון ובונה סביבה קהילת מתנדבים, ומשרד ב־WeWork הוא מצרך מבוקש, בין השאר בזכות הקהילה הבין לאומית של החברה.

קהילה מעלה ערך של מוצרים, וגם של שכונות. הרבה פעמים כשחושבים על עיר ועל התחדשות עירונית חושבים על תכנון פיזי – איפה ימוקמו הבניינים, הכבישים והכיכרות? מה יהיה גודלן של הדירות? והאם יתווספו מרפסות ומעליות?

אך תכנון עירוני נכון לוקח בחשבון גם את ההיבטים הציבוריים של המרחב שלנו. בניינים שעומדים ריקים במשך רוב שעות היום ושכונות שמשמשות כפרברי שינה כי אין סביבן דבר לא שווים כלום.

כאשר אנו מבצעים פעילויות יומיומיות ליד הבית, כמו לשלוח את הילדים לגן בשכונה או לעשות כושר ברחוב הסמוך, עולים הסיכויים להיווצרות של קהילה. בשכונה שבה קיימת קהילה תוססת ופעילה, צעירים יבחרו להישאר ותושבים חדשים יבקשו להצטרף. קהילות עירוניות חזקות הן המפתח לעצירת ההגירה השלילית מחיפה.

כאשר הגעתי לבת גלים כמבקרת לפני ארבע שנים תפס את עיני ואת לבי הבר-קפה השיתופי בר גלים. זהו קואופרטיב ללא מטרות רווח שהוקם על ידי סטודנטים שהתגוררו בשכונה והבינו שאיכות חיים היא גם האפשרות לשתות בירה בערב ליד הבית.

בניגוד לחיים בכפר שבו כולם מכירים את כולם, החיים בעיר מאפשרים לנו לחלוק את המרחב עם זרים וליהנות מהחופש שבפרטיות. אך עיר לא צריכה להיות מקום מנוכר. בר ובירה הם אחלה רקע לשיחות עם אנשים שלא מכירים.

קהילה טובה יכולה לשנות את איכות החיים, ואפילו להציל חיים. כ־15 אחוז מהנשים סובלות מרמה מסוימת של דיכאון אחרי לידה. להישאר “תקועה” לבד בבית עם תינוק זה לא דבר שמשפר את ההרגשה. אבל הייאוש נעשה יותר נוח כשחולקים חוויות עם אמהות אחרות.

מרחב ציבורי מזמין, שיש בו מגוון עסקים וגנים מוצלים שנעים לשהות בהם, מגדיל את הסיכוי להיווצרותם של קשרים ספונטניים בין אנשים. בתכנון של שכונות חדשות ובהתחדשות של שכונות ותיקות יש לתת דגש לעירוב שימושים ברחובות ולשטחים ציבוריים פונקציונליים. כי השקעה במרחב הציבורי היא השקעה בקהילה.

הכותבת היא מועמדת במקום השני ברשימת הירוקים למועצת העיר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר