גיא טוביאס (צילום: דוברות כללית)
גיא טוביאס (צילום: דוברות כללית)

צעד אחר צעד: המדריך המלא בדרך לחירות גופנית ונפשית

נקיטת גישה אקטיבית נטולת שיפוטיות כערובה להפגת מתחים. כך נתמודד עם לחצי היומיום לטובת שלווה אמיתית תוך שיפור איכות החיים

פורסם בתאריך: 16.4.24 14:20

אלו אינם ימים רגילים. ימים בהם סף החרדה של כולנו גבוה מהרגיל, בהם ניכר כי המעמסה הנפשית הולכת וסוגרת עלינו. היא משליכה באופן ישיר על חיי היומיום, על תחושת המסוגלות וכן על התפקוד השוטף שלנו על כל צעד ושעל.

על רקע חג החירות העומד בפתח, זה הזמן לדבר גם על חירות מסוג אחר – חירות גופנית, כזו שתאפשר לנו לצאת, ולו לזמן קצוב, מתוך המציאות המורכבת, ולהעניק לעצמנו כמה רגעים של שקט ושלווה, בתוך הקלחת הסוערת בה אנו חיים.

הדרך לחירות אמיתית מתחילה… בנו

שאלת מיליון הדולר הייתה ונותרה כיצד להגיע לרווחה גופנית, כזו שיש בה גם כדי להשפיע על הנפש שלנו. מי שמנסה להשיב לאותה שאלה מורכבת הוא גיא טוביאס, פיזיותרפיסט מוסמך ומרכז תחום קידום הבריאות והחינוך לסוכרת בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי.

לדבריו, הסוד בדרך לחיים טובים יותר טמון בנקיטת גישה אקטיבית אשר תציב את "האני העצמי" שלנו במרכז. "אחד הדברים שאני חוזר עליהם עם מטופלים הוא שאנחנו עוברים יחד מסע. הם מגיעים עם כאב או קושי כזה או אחר, ומעוניינים לחזור לשגרה ולמצב שקדם אליו. מכאן שהדבר החשוב ביותר, לפני ביצוע כל תרגיל, הוא קודם כל 'הרשות להיות בן אדם'. זה אומר גם לעשות טעויות, לקום 'ולנקות את האבק' ולהתחיל מחדש. זה תקף כמעט בכל דבר בחיים, וכך גם בהתמודדות עם סטרס. הכוונה היא שגם אם המטופל ביצע תרגיל באופן חלקי או לא מושלם, הדבר החשוב הוא עצם העשייה. צריך פשוט להמשיך בדרך, להתמיד והכי חשוב לא להתייאש".

אז איך משתחררים מכאבים, מסירים עומסים ומשפרים אחת ולתמיד את איכות החיים שלנו? טוביאס מספק מספר עצות פרקטיות, שכאמור מתכתבות עם החירות שכולנו כמהים אליה.

סידור מרחב העבודה: אחד הדברים שקרו בשנים האחרונות לאור שילוב עבודה היברידית או עבודה מרחוק היא חשיבות הארגונומיה, כלומר ארגון סביבת העבודה. אם במשרד הייתה לנו עמדת עבודה מסודרת עם כיסא ושולחן שמתאימים למידות שלנו, פתאום אנחנו מוציאים את עצמנו יושבים עם הלפטופ על הספה במשך שעות ארוכות עם שולחן שאינו מותאם אלינו בגובה ובמנח שאינו נוח לצוואר או לגב התחתון. כל אלו מוסיפים עומס ומקשים על הריכוז שלנו, לכן, חשוב לסדר לעצמנו את המרחב הארגונומי, כך שיתאים למידות הגופניות שלנו, ובהתאמה יאפשר לנו להיות בריאים ופרודוקטיביים יותר.

בצעו מתיחות והתמידו בפעילות גופנית: כמאמר המשפט המפורסם 'נפש בריאה בגוף בריא', כך אם נרצה לזכות בשלוות נפש, כדאי להתמיד בקיום של פעילות גופנית ומתיחות על בסיס קבוע.

כשאנחנו סומכים על הגוף שלנו ומרגישים בנוח איתו, זה מהדהד הרבה פעמים גם לתחומים אחרים. כשאנחנו חופשיים ממגבלות של טווח תנועה וזזים בביטחון, כך אנחנו גם עסוקים פחות בכאבים שלנו פנימה.

 

 

אם אתם מוצאם את עצמכם יושבים שעות ארוכות, למעשה המיקוד שלכם הוא לפנים – היציבה שלנו שפופה, הגב כפוף ואולי הראש שלנו נוטה לפנים.

פנו לעצמכם זמן ומקום ותוכלו לבצע מתיחות שיעזרו לכם לשמור על ערנות ולהמשיך בסדר היום.

  1. בישיבה הגב שלנו קמור לפנים. עברו לעמידה, ידיים על המותניים או בחלק התחתון של הגב וקערו את הגב.
  2. הזרועות שלנו לפנים רוב הזמן ואיתן הכתפיים עגולות. מתחו את הזרועות מעל הראש או לאחור בגובה הכתפיים. זו גם הזדמנות מצוינת לשלב נשימה עמוקה.
  3. אם יש לי שיחת טלפון חשובה שאני צריך לקיים, למה שלא אעשה אותה במהלך הליכה באוויר הפתוח? אנחנו יודעים שישיבה ממושכת מהווה גורם סיכון לתחלואה, שילוב תנועה כחלק משגרת היום שלנו עלולה להיות מאתגרת בהתחלה, אבל אם נצליח להתמיד נגלה הרגל חדש.
  4. חירות יכולה להתבטא גם בנקיטת יוזמה והתנדבות. לזכור להקשיב ולהעניק, אך באותה נשימה לא להתבייש לבקש שיקשיבו גם לנו.

זכרו, חירות היא לא רק זכות, היא גם אחריות, וחג החירות הוא הזדמנות מצוינת להתחיל את המסע הזה. לצאת אל הטבע, לנשום עמוק, לבצע פעילות גופנית, ולפנות זמן לעצמנו ולשמור על גופנו ונפשנו.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר