מפרץ חיפה (צילום לוויין: אגף המחשוב בעיריית חיפה)
מפרץ חיפה (צילום לוויין: אגף המחשוב בעיריית חיפה)

הוועדה המחוזית: "נדרשת בחינה מחודשת של מפרץ חיפה"

מסקנות דרמטיות לגבי מפרץ חיפה בדוח המעקב והבקרה של לשכת התכנון המחוזית על יישום תוכנית המתאר המחוזית. בדוח נכתב כי התוכנית "לא קבעה מדיניות ברורה ומובחנת למפרץ, ולמעשה עיגנה בו את הקיים"

פורסם בתאריך: 9.11.18 08:33

דוח מעקב ובקרה שהכינה לשכת התכנון המחוזית בראשותה של מתכננת המחוז ליאת פלד על יישום תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6) כולל מסקנות דרמטיות בקשר למפרץ חיפה. בפרק ההמלצות והמסקנות לעתיד בדוח נכתב: "תמ"מ 6 לא קבעה מדיניות ברורה ומובחנת למפרץ חיפה, ולמעשה עיגנה בו את הקיים. עם השנים, לאחר אישור תוכניות בז"ן, קרקעות הצפון וקידום המערך הנמלי מחד גיסא, והמגמות שלפיהן מטרופולין חיפה לא מצליח למשוך אוכלוסייה מאידך גיסא (כאשר המפעלים הקיימים מהווים חסם סביבתי ופיזי לפיתוח), נדרשת בחינה מחודשת של כל מפרץ חיפה כחלק ממטרופולין חיפה – הליך שיאפשר לאחד בין שני חלקי המטרופולין שהיא דו גלעינית (חיפה ושכנותיה בדרום, ערי הקריות בצפון) וליצור מרחב אורבני איכותי שיביא לגידול אוכלוסייה במטרופולין ולחיזוק ערי המטרופולין לצד קיומן של תשתיות בעלות חשיבות לאומית ואזורית".

תמ"מ 6 שיזמה הוועדה המחוזית חלה על כל היישובים במחוז חיפה – מעכו בצפון ועד חדרה בדרום. חמש שנים לאחר אישורה החלה לשכת התכנון המחוזית בהליך מעקב ובקרה לתוכנית שהגדירה קשת רחבה של מטרות, ובהן יצירת התנאים הניאותים לתפקודו היעיל ולפיתוחו הפיזי, הכלכלי והחברתי של המחוז, תוך חיזוק מעמדה של מטרופולין חיפה כמטרופולין הצפונית של ישראל. הוראות התוכנית מחייבות ביצוע של הליך מעקב ובקרה בנושא השגת יעדיה. "תמ"מ 6", נכתב בדוח, "מהווה כלי מדיניות רב עוצמה, בעל חשיבות וחיוני לעבודת מחוז חיפה. התוכנית מתווה את הדרך התכנונית הראויה ושומרת על מערכת האיזונים בין כלל ההיבטים התכנוניים. מרבית מטרותיה של התוכנית עודן רלוונטיות, אך נדרש להוסיף עליהן ולשפרן במספר נושאים".

הדוח ממליץ לבחון מחדש עדכון לתוכנית בכמה נושאים, שמפרץ חיפה הוא רק אחד מהם. נושא מרכזי נוסף הוא אזורי תעסוקה. "התוכנית", נכתב בדוח, "סימנה מספר מצומצם של אזורי תעסוקה ברמה על אזורית, ואין בה מדיניות ברורה להכוונת התעסוקה ברמה אזורית ומקומית. לנוכח קידומן של תוכניות המתאר הכוללניות, שנתנו מענה ברמה יישובית, והתפישות של תעסוקה ככלי לחיזוק כלכלי ולחוסן מוניציפלי, לעומת ההשלכות לעניין עודף שטחי תעסוקה במחוז, יש מקום לבחון את מדיניות התמ"מ בנוגע לתעסוקה ולהשלכותיה. בכלל זה יש לבחון עידוד אזורי תעסוקה משותפים, וכן פריסה גיאוגרפית ויצירת היררכיה של אזורי התעסוקה – אזוריים, מרחביים ומקומיים – כבסיס להמשך התכנון במחוז".

 

 

נושא נוסף שהדוח ממליץ לבחון מחדש הוא הפארקים המטרופוליניים: "גם ייעוד זה מומש חלקית, בעיקר בתוכניות המבוססות יוזמות פרטיות של פיתוח. יש לבחון שוב את הגדרתו ואת מהותו של ייעוד זה, שנועד לשמור על מרחבים פתוחים מגוונים לדורות הבאים ומהווה למעשה מרחב פתוח מטרופוליני הכולל מגוון תכליות ושטחים פתוחים (טבעיים וחקלאיים) ולא פארק ציבורי במשמעותו התכנונית".

בתחום התשתיות ממליץ הדוח לבחון מחדש את נושא חיזוק התחבורה הציבורית ומערכות הסעת המונים: "לא חל שינוי מהותי בנושא זה במחוז בשנים האחרונות, למעט פרויקט המטרונית המצליח שפועל בחלק מחיפה והקריות והוא בעיקרו נושא תפעולי שאינו מבוסס על שינוי תכנוני, ואישור התוכנית לרכבת קלה מחיפה לנצרת לאחרונה. לנוכח ההכרה בחשיבות בצמצום הנסיעה ברכב פרטי ובחיזוק התחבורה הציבורית יש לבחון מחדש את הכלים לעידוד ולקידום מערכות הסעת המונים רבות קיבולת בראייה מחוזית (קישור חלקי המחוז ומרכזי הכובד) ובראייה אזורית (קישור בין יישובים). בכלל זה יש לבחון את מערך מרכזי התחבורה ואת הסנכרון עם המסילה המזרחית, עם מסילת עירון ועם התוכנית להכפלת מסילות החוף".

בישיבתה האחרונה אימצה מליאת הוועדה המחוזית את המלצות הדוח, וכעת תועבר החלטתה למועצה הארצית לתכנון ובנייה כמתחייב מהוראות התוכנית. באשר להמשך ההליך צוין בהחלטה כי מתכננת המחוז תקדם מפגשי עבודה בהשתתפותם של חברי הוועדה המחוזית ומהנדסי הוועדות המקומיות והמרחביות במטרה להגדיר את דרכי העבודה הדרושות ליישום ההמלצות.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. בני א.

    נשמע כמו עבודה טובה של מתככנת המחוז, ליאת פלד. אולי יחד עם המטאטא החדש בראשות העירייה דברים יתחלו לזוז לחיוב פה גם מהכיון של הממשלה?

  2. לל

    ללא ספק חשיבה בכיוון הנכון. בשיתוף עם עיריית חיפה ושאר רשויות המחוז ניתן להוביל שינוי משמעותי

  3. ברלה

    מי שהתרשל בכל העשורים האחרונים היה,תאמינו או לא, המשרד להגנת הסביבה ובשמו הקודם המשרד להגנת הסביבה. משרד זה שיתף פעולה עם הטייקונים כי זו ההנחתה של השר והממשלה. משרד זה מתעסק ו"עומד על הרגליים האחוריות" רק מול הקטנים! אני מדבר מידיעת המערכת והבכירים במשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר