מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הופקדה תוכנית המתחם הלוגיסטי במרחב נחל הקישון

במשרדי הוועדה המחוזית הופקדה התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל להקמת מתקני עורף נמל בשטח של 392 דונם במרחב נחל הקישון. אלא שמבדיקת "כלבו - חיפה והקריות" עולה שהקטסטרופה גדולה בהרבה: התוכנית מאפשרת גם תעשייה מזהמת

פורסם בתאריך: 10.2.20 20:00

בקדנציה הקודמת, בהיותה באופוזיציה העירונית, הביעה עינת קליש רותם תמיכה בהרחבת הפארק המתוכנן במורד נחל הקישון לשטח של 1,500-1,200 דונם, עד לדרך משה דיין. עמדה זו קיבלה ביטוי בהתנגדות שהגישו קליש רותם וסיעתה חיים בחיפה בחודש יוני 2014 לתוכנית המתאר החדשה של חיפה. בשבוע שעבר הופקדה תוכנית שאישורה ומימושה יהפכו את החזון של קליש רותם לבלתי אפשרי: במשרדי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה של מינהל התכנון הופקדה התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקמת מתקני עורף נמל בשטח של 392 דונם במרחב נחל הקישון.

בהודעתו על הפקדת התוכנית ציין יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד כי להגשת התנגדויות לתוכנית הוקצו חודשיים.

התוכנית הקרויה "מתחם לוגיסטי נמלי ישראל" מציעה בשטחה בייעוד אחסנה שימושי עורף נמל הכוללים מסופי מטענים, מבני מחסנים, בתי קירור, מרכזים לוגיסטיים ושטחי אחסון פתוח למכולות.

לא זו בלבד שבקדנציה הנוכחית יישום מלא של היוזמה להקמת פארק הנחל התקבע כמהלך עתיר חסמים, מימוש תוכנית עורף הנמל יגנוז למעשה גם בעתיד את השאיפות להרחבת הפארק המתוכנן במורד הנחל מדרום ומצפון בשטח של כ-850 דונם בלבד. הסיבה לכך היא שבגרסתה הנוכחית מייעדת התוכנית לעורף נמל שטחים הגובלים בפארק המתוכנן, ובהם השטח המכונה "מתחם 95 דונם", הכולל שטחי אספלט שנסללו לפני כעשר שנים בהליך תכנוני אחר במרחק של מספר מטרים מגדתו הדרום מערבית של הנחל. ללא קשר לתוכנית, מסוף המכולות העורפי הקיים לא מאפשר את הרחבת הפארק מצדו הדרום מזרחי.

מהוראות התוכנית ניתן ללמוד כי אחסון הסחורות יכלול מכולות – זו על גבי זו עד לגובה של 21 מטר (שבע קומות בבניין מגורים) – צובר יבש (מטען מוצק בתפזורת שאינו ארוז) ומטען כללי (כל מטען שאינו ארוז במכולה ואינו צובר יבש או נוזלי). התוכנית מאפשרת במגרשי הלוגיסטיקה הקמת מבנים עד לגובה של 35 מטר (12 קומות בבניין מגורים).

משמעות הדברים היא שבנסיבות הקיימות רק הימנעות מאישור תוכנית עורף הנמל תאפשר להרחיב את הפארק המצומק בהיקפו בהשוואה לפארקים אחרים ברחבי הארץ (שטחו של פארק הירקון למשל הוא כ-3,700 דונם).

חנ"י רואה מבחינתה חשיבות רבה לתוכנית המפורטת, שבדברי ההסבר המצורפים לה צוין כי היא "נועדה לאפשר פיתוח שטחים עורפיים איכותיים לטובת השרשרת הלוגיסטית ולחיזוק הכלכלה המקומית, כערך מוסף של הפעילות הנמלית".

 

 

אלא שמבדיקת "כלבו – חיפה והקריות" עולה כי בגרסתה הנוכחית מתירה התוכנית לצד שטחי אחסון סחורות גם פעילות תעשייתית, כפי שמלמדים חלק מהוראות התוכנית. בהוראה אחת נכתב כי "יחול איסור על הקמת מפעל/מתקן העושה שימוש, אחסון או ייצור של חומרים מסוכנים, אשר תחום הסיכון מהם, לאחר שימוש באמצעים פסיביים בלבד, חורג מתחום גדר מפעל החומרים המסוכנים", כלומר תתאפשר הקמת מפעלים מזהמים בכפוף לכך שהסיכון יישאר בתחומם, אך לא ימנע הפצת זיהום אוויר מארובותיהם אל השטחים העירוניים.

סעיף נוסף בהוראות התוכנית מאפשר הקמת מפעל מזהם בתנאי שבשטח מגרשו לא ישולבו גם רצפטורים ציבוריים (פעילות המיועדת לשהיית אוכלוסייה), וקיימת גם הוראה נוספת הקובעת בפירוש שתותר פעילות תעשייתית. בהוראה נכתב כי "בקשות להיתרי בנייה הכוללים שימושים למרכז לוגיסטי, תעשייה, תעשיית המשך, תעסוקה, מלאכה או מסחר יועברו לחוות דעת איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה".

עם זאת, התוכנית כוללת גם הוראה הסותרת את ההוראות האמורות ולפיה בכל תחומה "לא תותר כניסת שימושים הפולטים מזהמי אוויר לסביבה".

חנ"י מסרה בתגובה: "מדובר בתוכנית לפארק לוגיסטי מתקדם לשימושים נמליים, והיא אינה מאפשרת הקמת מפעלים מזהמי אוויר בתוך הפארק. מדובר באפשרות לאחסנה של חומרים בדרגת סיכון נמוכה בלבד ובכמות קטנה שאינם משפיעים מחוץ למתחם האחסנה. כל פעילות תעשייתית תותר אך ורק בתנאי שתעמוד בכל הכללים המחמירים והמגבילים לאחסון ולייצור של חומרים מסוכנים, ובאישור המשרד להגנת הסביבה".

ההערכה היא שבמסגרת ההכרעה בהתנגדויות שיוגשו לתוכנית יתבררו סוג הפעילות התעשייתית והיקפה.

יש לציין כי התוכנית כוללת גם את שטחי מעגנת שביט הימיים והיבשתיים. בתחום הימי מיועדים 74 דונם לשיט ולעגינה, ובתחום היבשתי מיועדים 107 דונם בין השאר לאחסנת סירות ולעורף לוגיסטי עבור חקלאות ימית. בתחום היבשתי מאפשרת התוכנית, ממזרח ומדרום לשטח הימי של המעגנה, שימושים למטרות בילוי, נופש ותיירות, לרבות שירותי הסעדה, מסחר, תיירות ואולמות אירועים.

הוראות התוכנית מאפשרות בעתיד, בכפוף לאישור תוכנית מפורטת חדשה אחרת, הרחבה מינורית של שטחי המעגנה הימיים על חשבון שטחי המעגנה היבשתיים, וזאת מבלי לצמצם את שטחי עורף הנמל.

מהוועדה המחוזית נמסר בתגובה: "התוכנית היא עבור אחסנה ולוגיסטיקה שישרתו את עורף נמלי חיפה. הוועדה המחוזית מודעת לנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה, ולכן לא אפשרה הקמת מפעלים מזהמים בתחום המפרץ. אחסון חומרים לטובת תפעול הנמלים ייעשה אך ורק בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה ותוך שמירה קפדנית על בריאות הציבור".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. מחל

    מקווה שתצביעו למי שדפק אותכם בעבר, רק ביבי והליכוד!
    חיפה תהייה הפריפריה שהליכוד תמיד חלם עליה, הצביעו ביבי!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה לא לשנות את שם הנחל מנחלק הקישון לנחל התעשיות וזיהום הים?
    ופארק הקישון ייקרא פארק הסרטנים?

  3. אסון כבד

    נמשיך לומר זאת: מדינת ישראל קבעה את מפרץ חיפה אסטרטגית כפח הזבל הלאומי שלה
    עכשיו גם הנמל הסיני ייקבל פחי זבל להטמנת פסולת סינית (כולל מסכות עם נגיפי קורונה?)
    בכל מקרה, גורלה של חיפה נגזר להיות פח זבל מזוהם, בעוד מרכז הארץ מנקה מעצמו
    כל חוות גז או פי גלילות לשכונות יוקרה. ומשליך אותם ישירות במפרץ חיפה.
    יחד עם מחסני ענק שיהרסו כל סיכוי לפארק הקישון להיות פארק. הנוף יהיה מבני מחסנים 30 מטר גובה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר