רונן פרקש
רונן פרקש

"יש פה עם שזועק, מתי תתעוררו?"

רונן פרקש, הבעלים של גן דובשונים בנוה שאנן, זועק את זעקתם של הגנים הפרטיים לגיל הרך: "מאז שהקמתי את הגן שילמתי למדינה שלושה מיליון שקל, והיום כשאני נמצא בלי אוכל לילדים שלי הם לא עוצרים לרגע אחד לחשוב עלינו. אפס שקלים מגיעים לי, כך בישרו לי במכתב מהביטוח הלאומי"

פורסם בתאריך: 20.4.20 11:42

בין אלפי העצמאים שעלו אתמול (ראשון) בבוקר לירושלים כדי למחות נגד מדיניות הממשלה ולהילחם על זכויות העסקים ועל הגדלת הסיוע בימי הקורונה, היה גם רונן פרקש, אשר לו ולאשתו ענת יש גן ילדים ותיק בשכונת נוה שאנן בחיפה – גן הדובשונים. "זו בושה וחרפה", זעק פרקש את כאבו בעודו עומד מול הכנסת, "הגיע הזמן ששרי הממשלה יקשיבו לנציגים שלנו. יש פה עם שזועק, מתי תתעוררו?".

פרקש, 52, בן לניצולי שואה, הקים את גן הילדים לפני 21 שנים "ושקל אחד לא עזרה לי המדינה", הוא ממרר בבכי, "מאז שהקמתי את הגן שילמתי למדינה שלושה מיליון שקל, והיום כשאני נמצא בלי אוכל לילדים שלי הם לא עוצרים לרגע אחד לחשוב עלינו. אפס שקלים מגיעים לי, כך בישרו לי במכתב מהביטוח הלאומי. הממשלה מפרסמת סכומים של 70, 80 מיליון שקל שמחולקים לאזרחים, ואילו אני קיבלתי אפס שקלים. זורים לנו חול בעיניים והגיע הזמן שהם יתעוררו. אני זועק מתוך הלב שלי – הגיע הזמן שתתעוררו, אי אפשר להמשיך ככה".

לאחר יום ארוך בדרכים שלווה בהתפרצות רגשות סוערת, פרקש התפנה לשיחה מעט רגועה יותר, אך דבריו נוקבים באותה המידה. "זהו סיפור עצוב של כל העצמאים במשק, ומבחינתי במיוחד של הגנים הפרטיים", הוא אומר, "איך שאני מתחיל לדבר על זה יורדות לי דמעות. אני מרגיש שהזניחו את התחום של הגנים הפרטיים, במיוחד עכשיו כששומעים בטלוויזיה את כל הצונאמי שעובר על המדינה שלנו ומתחילים לדבר על חזרה לשגרה, ובכלל לא מזכירים שיש ילדים מתחת לגיל 3, כאילו לא קיים בכלל הגיל הרך. כל ההתנהלות של המדינה כלפי הגיל הרך היא מזעזעת. הגיל הרך, עד גיל 3, בכלל לא קשור למשרד החינוך אלא למשרד הרווחה, ואני שואל מה הקשר בין רווחה וחינוך?".

אם היו שואלים אותך, מה היית מציע?

"אני רואה את הנולד ואף אחד בממשלה לא רואה את זה. אף אחד לא מבין שצריך להכין תוכנית מסודרת בכל האספקטים – אם זה בעניין הכלכלי ואם זה איך להסביר לילדים מה קרה. לילד בן שנתיים צריך להסביר על קורונה, על שמירת מרחק. אף פעם לא נתקלתי במצב כזה, ובממשלה יש שאננות נוראית. הרי דיברו על כך שלאחר הפסח נחזור, אבל איך בכלל מדברים על דברים כאלה בלי להכין תוכנית? אני מרגיש ורואה את המחדל שהולך לקרות. מתעלמים מכל הנושא הכלכלי של הגנים הפרטיים".

 

רונן פרקש בהפגנה

רונן פרקש בהפגנה

 

 

לדבריו, "אף אחד לא דיבר איתי, לא דיברו עם אף מנהל גן אחר, לא דיברו עם אף אחד מהארגונים שאנחנו שייכים אליהם, כמו ארגון הגנים הפרטיים ואיגוד הגננות חיב"ה (חינוך ילדים בגיל הרך; ח"ה). אף אחד לא דיבר עם הנציגים שלנו איך מחזירים את הילדים במצב הנוכחי. את יודעת כמה צריך להתכונן כדי להפעיל מחדש את הגן? אנחנו רוצים לחבק את הילדים, אנחנו רוצים להיות איתם, אבל מישהו צריך לתת לנו גב. אם לא ייתנו לנו גב, נקרוס. גם ככה המשק נמצא במצב חמור מאוד. אני נותן כבוד לכל המגזרים, כולם חשובים, אבל אם לא יהיו גנים, במיוחד לגיל הרך – ויש כ-10,000 גנים בכל הארץ – 700,000 איש לא יוכלו לצאת לעבודה".

אתה אומר שלא מקשיבים לכם, אבל כן הייתם בדיון בכנסת ביום חמישי.

"נכון, היה דיון בכנסת עם הנציגים שלנו, והעלינו רשימה ארוכה של בעיות, אבל הנציגים של משרד האוצר זרקו לנו חול בעיניים. לא נתנו לנו שום תשובה עניינית, ויו"ר הוועדה, חברת כנסת שאני לא זוכר את שמה, פשוט נעלה את הישיבה ואמרה שנציגי האוצר הגיעו לישיבה בלי שהתכוננו לה, ולכן היא החליטה לא להמשיך את הדיון".

הגן שלך בסכנה קיומית?

"אני כרגע לא בסכנה קיומית, הצלחתי איכשהו לשמור קצת רזרבה, ואני יכול לחיות בחודש הקרוב. גם שלחתי מכתב לבעלי הבית שמהם אני שוכר את הגן עם בקשה מכל הלב שיעזרו לי ולא יגבו ממני שכירות, והם הסכימו. אם הייתי צריך לשלם עכשיו שכירות, כל הרזרבות שלי היו הולכות לזה".

ומה עם המענק של 6,000 שקל שהמדינה חילקה לעצמאים. אתה זכאי לקבל אותו?

"החליטו על קריטריונים מסוימים ולא כולם יכולים לקבל. אני נחשב למנהל חברה, זאת אומרת שאשתי ואני עובדים של החברה שלנו ושנינו בעלי השליטה בה. ומי שהוא בעל שליטה לא זכאי לכלום. אפס שקלים. הם חושבים שמי שהוא בעל השליטה מגלגל מיליונים, נוסע במרצדס ויש לו המון יהלומים. אז זה לא כך. ללא תמיכה ועזרה לא נוכל לפתוח את הגן. כרגע אני מחזיק מעמד, אבל מה יקרה בעוד חודש? הדבר הכי חמור שאני צופה שיקרה זה לפתוח את הגן, לשלם שכירות, לשלם לעובדים שזה יותר מ-70,000 שקל רק ההוצאות הראשוניות, ופתאום עוצרים הכל ומודיעים לי שמישהו מהצוות נדבק בקורונה. במצב כזה אני צריך להחזיר להורים את כספם, ואני את ההוצאות שלי כבר משלם. זו תהיה מכת מוות".

מה אתה צופה לענף?

"הממשלה צריכה לקחת בחשבון שאנחנו גלגל חשוב מאוד בהנעת המשק. בלעדינו המשק לא יכול לנוע, וזה מספר אסטרונומי של ילדים שלא יוכלו ללכת לגן בגלל שלא יהיו גנים. וכשיהיו פחות גנים, המחיר שלהם יעלה. זה היצע וביקוש. 100 איש יחכו בתור, ויהיו כאלה שינצלו את זה ויעלו את המחיר. המדינה צריכה לחבק את הגנים הפרטיים, לפטור אותנו מתשלום המע"מ ומס ההכנסה, לקחת אותנו בתור פרויקט ולאפשר להורים לשלם פחות. זה יעודד אנשים לצאת לעבודה, ואנחנו נוכל להמשיך לחיות. אם לא יהיו גנים, הממשלה תצטרך לקחת את הענף הזה על עצמה כי לא יכול להיות מצב שבארץ לא יהיו גנים. אצלי בגן יש ילדים עם הורים שהם אנשי צבא, שוטרים, רופאים, מהנדסים – אנשים שהם חיוניים מאוד למשק – ואם הם לא יוכלו ללכת לעבודה, מה יהיה פה? לכן, אם הגנים שלנו ייסגרו, הממשלה תצטרך להקים גנים וזה לא יקרה בין רגע, זה ייקח שנתיים-שלוש וזה יעלה מיליונים. כיום קיים כבר מערך שעושה עבודה נהדרת – אני נפגש בהשתלמויות עם הרבה מנהלי גנים ורואה שיש שם הרבה אנשים איכותיים שנותנים את הנשמה לילדים. ראיתי ליד הכנסת כמה הלב שלהם שבור וכמה הם מתוסכלים, ולא מעט מהם אמרו שהם מרימים ידיים וסוגרים את הגן. התהליך מתחיל, ואם מישהו לא יתעורר שם למעלה יקרה פה אסון. אני זועק את הבעיה של הגנים הפרטיים ומקווה שתהיה איזושהי כוונה לעזור. אם תהיה התעלמות זה יראה על חוסר אכפתיות של חברי הממשלה וחברי הכנסת, שאני כועס עליהם מאוד כי הם לא טורחים לעשות כלום בנושא".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. עופר

    זו הביבה ךמה שו רים כסף בצד ליום שחור.היום זה קורונה מחר מלחמה ומי יןדע?
    עסק שלא דאג לעצמו אין לו סכות קיום

  2. הרוזן

    את לא יחידי לצערי, אך קודם צריך לבדוק מספר אזרחים רב, ולאחר שיקבלו את התשובות, יתכן כן/ לא לפתוח או לעשות סגר לפי הממצאים,זה יקח בערך שבועיים+

  3. אחד שאכפת לו

    רונן צודק ב100 אחוז!!!
    הגיע הזמן שהממשלה תפסיק לדאוג לתחת של עצמה ותסתכל קצת למטה…

  4. מאשימים את המדינה במקום להאשים את הקורונה

    נניח ששלשום היתה ניתנת הנחייה כן לצאת החוצה לכל העסקים,מה זה כבר היה משנה? אין תנועת לקוחות.אנשים מפחדים,אחד מתרחק מהשני,אחד כועס על השני,שלא לדבר על המצב הכלכלי וההבנה של אנשים לרכוש פחות מותרות.
    ולא נראה שזה ישתנה בקרוב.הלוואי וכן.

  5. כלכלן

    בכיין. אם שילמת 3 מליון שקל מיסים, זאת אומרת שגרפתם כסף מפחיד במשך שנים וקניתם איתו דירות וג'יפים יקרים, זה הזמן להשתמש בהון האישי שלך, אבל היהודי המצוי אוהב להתבכיין שהוא מסכן, אף אחד לא חייב לך כלום, אתה לא מסכן, מי שמסתכן זה מי שהרוויח 5000 שקל לפני המשבר ונשאר עם 3000 שקל דמי אבטלה והם לא בוכים בניגוד אליך אלא מכלכלים את צעדיהם בחוכמה, תעשה כמוהם

  6. אורה

    אני מכירה את פרקש הזה אישית. הוא בעל גנים פרטיים ועשה על כל ילד 3100 שקל בכל חודש .תכפילו בכמה ילדים בגן. ותכפילו פי 2. זה בערך 160 אלף שקל בחודש !!!
    יש לו מספר בתים שהוא משכיר לאחרים ולא עודה להם שום הנחות!!!
    תפסיק להתבכיין יש לך הרבה כסף. תתחיל לתרום לנזקקים לנכים ולזקנים

  7. העם לא זועק..העשירים זועקים

    אם השף חיים כהן ובעלי פוקס הראל ויזל המיליונרים הם הפנים של המשבר אז זה משבר לא אמין.
    לשכירים במשק יש את החלת מביטוח לאומי והם מקבלים כ70% שכר בלי לעבוד ובלי להתייצב בשירות התעסוקה.רובם עם שכר 6500 שקל מקבל עכשיו כ5200 שקל ויצטמצם בהוצואותיו.
    אני מאמינה שרובנו נחזור לעבוד בעבודות שלנו ואם לא אז נמצא עבודה כלשהי אחרת.בשכר 5500-5000 תמיד יהיו עבודות.
    לגבי העשירים האלה הם תמיד "יבכו".כנראה בשביל הפרסום משיקולים פוליטיים.

  8. *תיקון טעות

    תיקון טעות מטוקבק אחרון משפט אחרון:"אולי בשביל פרסום ושיקולים פוליטיים" (ולא כנראה).

  9. טל

    הוא לא מסכן והוא ממש לא הפנים של המשבר ונציג של הגנים הפרטיים. זה אדם שמעסיק עובדים בניצול רב ומפטר אותם לפני שמסתיימת שנת עבודה על מנת לא לשלם פיצויים או הבראה, ןאז הפלא ופלא חולפת שנה ושוב מציע להעסיק וחוזר חלילה. יש לו 4 גנים במתחם ענקי שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו להחזיק ןיש לו תפוסה מלאה בגנים וכל אחד משלם אלפי שקלים בחודש. עושה קייטנות ומנצל את העובדים לעבוד בחודש יולי אוגוסט בחוץ בשיא החום בלי טיפת צל או תנאים.
    לא משלם את כל מה שמגיע לעובדים ותוך זה בתמימות כביכול . אם העובדת לא תעמוד על זכויותיה הוא לא ישלם.
    אז אל תבכה ותלמד שהגלגל מסתובב בחיים וכל אלו שפיטרת אחרי ניצול מחפיר הם אלו שרעבים ללחם היום ולא אתה.
    הגיע תורך להרגיש מה שהם מרגישים רק שלצערי זה לא המצב אצלך.

  10. ציפי

    לא מאמינה.. חודש ואין מה לאכול ??? שילמת 3 מליון ? זה כמה אחוזים ממה שהרווחת !!! מה קורה לכם ??? כאילו הקורונה היא יבוא אישי.. תבוא אני יכין להם שניצלים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר