ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)
ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)

האם הוועדה המקומית של עיריית חיפה תאבד את עצמאותה?

תוקפה של ההסמכה שקיבלה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה כוועדה עצמאית מיוחדת יפקע ב-1 בספטמבר, ומינהל התכנון מקיים בימים אלה בדיקה בשאלה אם להאריך את ההסמכה. גורמים במינהל טוענים כי סיכויי ההארכה אינם גבוהים

פורסם בתאריך: 11.6.20 10:46

מינהל התכנון מקיים בימים אלה בדיקה בשאלה אם להאריך את הסמכתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה כוועדה עצמאית מיוחדת. תוקפה של ההסמכה יפקע ב-1 בספטמבר, וגורמים במינהל התכנון אמרו ל"כלבו – חיפה והקריות" כי סיכויי ההארכה שלה אינם גבוהים. הסיבה לכך היא שאחד מהקריטריונים המרכזיים למתן ההסמכה הוא נושא האכיפה, שהוועדה המקומית אינה מצטיינת בו.

את הבדיקה עורכת אורית לנדסברג, האחראית על הוועדות המקומיות באגף הרגולציה של מינהל התכנון, וגורמים במינהל מספרים שהיא כבר פנתה לעירייה בבקשה לקבל תשובות והסברים. יצוין כי לאחרונה שב מינהל התכנון לאחריותו של משרד הפנים לאחר שבחמש השנים האחרונות הוא פעל תחת משרד האוצר.

הוועדה המקומית קיבלה לראשונה את הסמכתה כוועדה עצמאית מיוחדת בשנת 2015, וב-1 בספטמבר 2017 – בשנתו האחרונה של יונה יהב בראשות העיר – הוארכה ההסמכה בשלוש שנים על ידי שר האוצר דאז משה כחלון. ועדה עצמאית מיוחדת רשאית לאשר בעצמה את רוב התוכניות המקומיות החדשות בתוך השכונות הקיימות, וההסמכה מאפשרת לוועדה המקומית להפקיד ולאשר שני סוגים של תוכניות בנייה – תוכניות פינוי-בינוי ותוכניות נוספות להתחדשות עירונית.

עד להסמכתה של הוועדה המקומית כוועדה עצמאות, סמכות האישור של תוכניות פינוי-בינוי והתחדשות עירונית היתה בידי הוועדה המחוזית, ולוועדה המקומית היתה נתונה אפשרות להמלצה בלבד לגבי ההכרעה בתוכניות אלה. להמלצה זו היה משקל מסוים, אך הוועדה המחוזית כלל לא חויבה לאמצה. משמעות ההסמכה היא העברת הסמכות לאישור תוכניות במרקם הבנוי של העיר ממוסד תכנון שבו קיים רוב מוחץ לנציגי משרדי ממשלה שלא נבחרו לתפקידם על ידי הציבור (12 מתוך 19 חברי הוועדה המחוזית הם נציגי משרדי ממשלה) למוסד תכנון שכל החברים בו הם נבחרי ציבור (הוועדה המקומית מורכבת מ-31 חברי מועצת העיר).

 

 

משמעות נוספת של ההסמכה היא קיצור הליכי אישור תוכניות. עד להסמכה התמודדו היזמים עם שני סבבי דיונים – סבב ראשון לצורך קבלת המלצה בוועדה המקומית וסבב שני בוועדה המחוזית לצורך קבלת אישורים להפקדתה ולאישורה של התוכנית.

הוועדה המקומית של עיריית חיפה נמנית עם חמש ועדות מקומיות בלבד שקיבלו הסמכה כוועדות עצמאיות מיוחדות – הוועדות של העיריות הרצליה, חולון, תל אביב ונתניה.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "עיריית חיפה מוסמכת כוועדה עצמאית מיוחדת עד לחודש ספטמבר 2020. בימים אלו בוחן מינהל התכנון כעניין שבשגרה את סוגיית הארכת ההסמכה במטרה להעביר לשר הפנים את המלצתו. בהתאם לחוק, וכדי שהוועדה תהיה מוסמכת, נדרש כי תהיה לה מערכת רישוי תכנון ואכיפה מקצועית ויעילה, ואלו הן הסוגיות שנבחנות מול הגורמים המעורים בעבודת הוועדה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מדובר בביקורת שגרתית שמתבצעת עם הארכת ההסמכה. כפי שהתבצעה הביקורת בעבר בעת הארכת ההסמכה הקודמת, כך מתבצעת הביקורת גם היום".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לשלול

    עכשיו הבנתי למה מהנדס העיר רץ לפתע להגיש תלונה על זיוף תוכני. וחריגה.. בטח פחד שיתגלה בבדיקות

  2. שמואליק גלבהרט

    אל דאגה. אני צופה ששר הפנים דרעי, או מנכ"לו, שמינהל התיכנון עכשיו בידיהם, ישמרו על הועדה המקומית כל עוד סגן ראשת העיר מיכי אלפר מהמחנה החרדי עומד בראשה.

  3. אפרופו התמונה

    התאורה הענקית והפולשנית הזאת בחלל אולם מועצת העיר ממש מפריעה. זה מפגע.
    זה גם מפריע למצלמות ולקהל לראות ולהתרכז.
    האם אפשר לזרוק את האמבה המוזרה הזאת ופשוט להתקין תאורה נורמלית מהתיקרה?

  4. מיכאל

    גם ככה לא עושים כלום רק מדברים תוכניות תקועות שנים שיקחו מהם את זה פחות אוכלי חינם

  5. אנונימי

    גם ככה לא עושים כלום רק מדברים תוכניות תקועות שנים שיקחו מהם את זה פחות אוכלי חינם

  6. מין בסכנת הכחדה

    למה לא לאמר במפורש, מועצת העירה היא הקובעת איך ייראו השכונות ולא וועדה מקצועית ואובייקטיבית. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה היא fake וועדה. מיכי אלפר בגיבוי מועצת העירה קובעים את מראה השכונות שלנו לדורות, וכמו פלישת חזירי הבר פולשים מגדלים ובטון לתוך השכונות הירוקות בנות 3 הקומות שלנו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר