מסעדת הקובה של מומו
מסעדת הקובה של מומו

מלחמת הכשרות של המסעדות ששרדו את הקורונה

חמישה בעלי מסעדות בחיפה שנאבקים על קיומם נדהמו לגלות כי עליהם להתמודד עם מכה נוספת שניחתה עליהם - שלילת תעודת הכשרות. מרי יחזקאל מבעלי הקובה של מומו: "אנחנו לא מרוויחים כסף, והם רוצים שנממן משגיח כשרות. מה הם מצפים, שנביא משגיח ושנשלם לו ממה שאין לנו?"

פורסם בתאריך: 19.6.20 08:29

בזמן שבעלי מסעדות בחיפה נלחמים על פרנסתם לאחר תקופה ארוכה שבה נכפה עליהם לסגור את עסקיהם במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, כמה מהם נדהמו לגלות השבוע כי הם ייאלצו להתמודד עם מכה נוספת שניחתה עליהם – שלילת תעודת הכשרות. מחלקת הכשרות של הרבנות בחיפה פרסמה הודעה ולפיה "הרינו להודיע לציבור הרחב כי העסקים שלהלן אינם עומדים תחת השגחתנו/הוסרה ההשגחה ואין לנו פיקוח בהם", ובסיומה רשימה של חמש מסעדות. אחת מהן היא הקובה של מומו במרכז הקסטרא.

מאז פתיחתה של המסעדה לפני כתשע שנים היא התהדרה בתעודת כשרות. "ב-15 למרץ, בשל הנחיות משרד הבריאות שהורו על סגירתם של הקניונים, סגרנו את העסק", מספרת מרי יחזקאל מבעלי המסעדה, "אחרי שבועיים פתחנו לשעתיים-שלוש ביום כדי להוציא משלוחים קטנים, אבל ברבנות החליטו שאנחנו צריכים להביא בכל זאת משגיח כשרות שיהיה נוכח במקום. אתה מבין – אנחנו לא מרוויחים כסף, והם רוצים שנממן משגיח כשרות. בעלי, גיסי ואני עובדים לבד, אז מה הם מצפים, שנביא משגיח ושנשלם לו ממה שאין לנו? זה נשמע לך הגיוני?".

ב-24 במאי, אחרי חודשיים וחצי של הכנסות מזעריות, נפתחה המסעדה מחדש בהתאם לתקן התו הסגול. "כשעמדנו לפתוח ולחזור לשגרה, אמרו לנו ברבנות שהם מסרבים להחזיר לנו את תעודת הכשרות. למה? כי אמרנו להם שאנחנו מוותרים על התעודה בתקופת הקורונה בגלל שאנחנו לא מסוגלים להעסיק בן אדם כשאין לנו גרוש על הנשמה. בזמן הקורונה אמרנו להם שברגע שנחזור לעבוד נרצה את התעודה בחזרה, אבל עכשיו, בגלל שהוצאנו את המשגיח לחל"ת בתקופת המשבר, הם עושים לנו פרינציפ. עכשיו הם דורשים מאיתנו להגיש בקשה לכשרות מהתחלה, וזה אומר להתחיל את כל הביורוקרטיה של הגשת מסמכים וטפסים וכל הסרבול הזה, ורק בסוף הם יחליטו אם להפגיש אותנו עם מנהל מחלקת הכשרות שיקבע אם לאשר לנו את הכשרות. זה ממש כמו לפתוח עסק מחדש. איך הרבנות, שיודעת שכל המדינה במצוקה, מעזה לעשות דבר כזה? מה היא עושה כדי לעזור לעסקים?".

 

 

פרסום רשימת המסעדות שתעודת הכשרות נשללה מהן עורר תגובת נגד בקרב פורומים חילוניים, שהצהירו כי עתה הם יבואו לתמוך בעסקים אלו. "האמת היא שבכלל לא ידעתי שפרסמו את שם העסק שלנו ברשימה", אומרת יחזקאל, "אבל אולי זה לטובה – אתה יודע כמה פרגנו לנו וכמה הודעות קיבלנו מאנשים שכתבו לנו שדווקא בגלל זה הם יבואו?".

מנגד, ליחזקאל ברור שהודעתה של הרבנות עלולה לפגוע בפרנסה. "אין ספק שזה יכול לפגוע, למשל בקייטרינג שאנחנו עושים לבתי כנסת, לאזכרות וכיוצא באלה", היא אומרת, "למזלי, הלקוחות שלנו יודעים מי אנחנו. מאז שמשגיח הכשרות הפסיק לעבוד ולקחו לנו את תעודת הכשרות, לא הפסקנו לרגע לשמור על הכשרות. הבשר שלי הוא בשר חלק, העופות הם בהכשר של בית יוסף. אני באתי מבית דתי ואני יודעת מה העסק שלי נותן. חשוב לי להבהיר – גם אם יהיה משגיח וגם אם לא, הכל אצלי כשר".

מ"מ מנהל מחלקת הכשרות ברבנות חיפה הרב דוד אבוחצירא: "הם הוציאו את משגיח הכשרות לחל"ת עם תחילת משבר הקורונה, ובמקביל שלחו מכתב למועצה הדתית שבו נכתב שהם מוותרים על תעודת הכשרות. כשנשלח מכתב כזה ואנשים מבקשים להסיר את התעודה, אז מסירים את התעודה ומוציאים הודעה שהיא הוסרה. לכן במקרה הזה לא נעשה דבר בזדון. הוריתי חד משמעית להתחשב בכל בעלי העסקים בתקופה הזו כי כולם סובלים ממצוקה בימים אלו. ברור שאם מקום הוא סגור אז לא גובים כסף תמורת משגיח כשרות. כמו כן הוריתי חד משמעית לא להכביד על עסקים. אנחנו באים ונמשיך לבוא לקראת בעלי העסקים, בוודאי בימים אלו. צריך להיות טיפש כדי לא להבין את המצב. אני מזמין את בעלי הקובה של מומו לפנות אלינו, ונסייע להם. אם יש להם טענות אשמח לשמוע אותן וליישר את ההדורים. נסדיר את זה מיידית כי הרבנות מזדהה עם בעלי העסקים וזו הוראה שנתתי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. מישהי

    הקובה של מומו, אוכל ביתי מעולה וזול.אני שומרת כשרות וסומכת על כשרותם.גם אם מנת הקובה תעלה 5 שקלים נוספים, בטוחני שהסועדים יפרגנו.

  2. שולי

    הקובה של מומו, אוכל ביתי מעולה וזול.אני שומרת כשרות וסומכת על כשרותם.גם אם מנת הקובה תעלה 5 שקלים נוספים, בטוחני שהסועדים יפרגנו.

  3. אני

    הקובה של מומו, אוכל ביתי מעולה וזול.אני שומרת כשרות וסומכת על כשרותם.גם אם מנת הקובה תעלה 5 שקלים נוספים, בטוחני שהסועדים יפרגנו.

  4. דניאלה

    הקובה של מומו, אוכל ביתי מעולה וזול.אני שומרת כשרות וסומכת על כשרותם.גם אם מנת הקובה תעלה 5 שקלים נוספים, בטוחני שהסועדים יפרגנו.

  5. הכשרות מאד חשובה

    אני אישית אוכלת רק במקומות עם כשרות והרבה ישראלים(אגב גם לקוחות מהמגזר)יודעים להעריך מקומות כשרים.
    חוץ מזה זו עוד הוצאה שמוכרת במס אז על מה המהומה?

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נופלים דווקא על עניין הכשרות שגם ככה יש המון הוצאות שונות, אז זה עוד הוצאה אחת

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עניין הכשרות חונק את המדינה, רק בגלל זה אילת לא מצליחה להתרומם, הדתיים יחרבו את המדינה, מדינת הלכה בדרך לכאן. .

  8. תושב שפרימצק

    הקובה של מומו מקום מקסים וגם הרב אבוחצירה. חייבים להגיע לפיתרון

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עסקים שעושקים את הציבור ורוצים לנצל את תקופת הקורונה ולא לשלם.רוצים כשרות תשלמו,רוצים לאכול חזיר,יש מספיק חזירי בר.

  10. אמת מארץ תצמח

    מספיק לשלם לקלגסי וערפדי הרבנות נמושחתת, טמאה ומתועבת

  11. ירון

    כבר נאמר במסכת "אבות" : "אהב את המלאכה ושנא את הרבנות…."
    הכוונה גם למשגיחי הכשרות, העלוקות, שאחראים בין היתר, להתמוטטות עסקים רבים, ללקיחת שוחד ומרעין בישין נוספים…

  12. דניאל קאהן

    הרבנים עצמם ברבנות אינם מקבלים את ההכשר הזה ומטיפים לבעלי החנויות לשמור על כשרות.אני אישית לא שומר כשרות לא ניכנס למיסעדות שיש בהן תעודות כשרות ולכן אין לי בעיה.לסיכום כל עוד שהמדינה נימצאת יחד עם הדת זה ישאר כך ברגע שהדלת תיצא מהמדינה יהיה לכולם הרבה יותר טוב.

  13. עופר

    להקים תנועה של חילונים שמחרימים עסקים עם כשרות. רק כך ניפתר סוף סוף מהטפילים של הרבנות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר