ד"ר רינה פרידמן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד"ר רינה פרידמן (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

בגלל הקורונה: עלייה במספר הפניות לשיר"ן

במרפאה לנוער שיר"ן במרפאת ארמון של שירותי בריאות כללית בהדר מדווחים על עלייה משמעותית במספר הפניות על רקע של עלייה במשקל, הפרעות אכילה, דיכאון ועוד, כאשר מתגברים המקרים של הופעה או החרפה של ביטויים גופניים ונפשיים אצל מתבגרים אשר מצריכים התערבות טיפולית

פורסם בתאריך: 27.10.20 12:00

שירותי בריאות כללית מדווחת על עלייה משמעותית במספר הפניות למרפאה לנוער שיר"ן במרפאת ארמון בהדר על רקע של עלייה במשקל, הפרעות אכילה, דיכאון ועוד.

לדבריהן של מנהלות שיר"ן ד"ר רינה פרידמן וד"ר שלומית עופר שכטר, הן עדות לאחרונה ליותר ויותר מקרים של הופעה או החרפה של ביטויים גופניים ונפשיים אצל מתבגרים אשר מצריכים התערבות טיפולית. השתיים מציינות כי דווקא קבוצת הגיל הזו, שנמצאת בסיכון נמוך ללקות במחלת הקורונה, ניזוקה מאוד מהמגיפה – לא מסיבוכי המחלה הישירים אלא העקיפים, ובפועל היא נמצאת בסיכון בריאותי ונפשי גבוה.

גיל ההתבגרות דורש מהמתבגר להתמודד עם משימות של עצמאות מול גבולות, עם נושאים חברתיים, עם המראה החיצוני, עם ההתבגרות המינית ועם הזהות המינית, כאשר אחת מהבעיות השכיחות היא המשקל וצורת הגוף. בגלל השהייה הממושכת בבית וההיצמדות למסכים, יש לעתים קרובות נטייה לאכילת יתר בלתי מבוקרת שגורמת להשמנה. אמנם חלק ניכר מבני הנוער עלו רק מעט במשקלם, אבל העיסוק הרב בנושא והחשיפה ברשתות החברתיות מובילים לתופעה של הפרעות אכילה.

 

 

בתקופה שקדמה לקורונה, רוב הפניות לשיר"ן היו בשל עודף משקל והשמנה, אך מאז תחילתו של הסגר הראשון מתרבים המקרים של הקצנה באכילה וריבוי אימוני ספורט ביתיים מהרשת במטרה להפיג את השעמום. התוצאה היא גל פניות בנושאים של הפרעות אכילה – אנורקסיה ובולימיה – שמתחילות בדרך כלל בדיאטה לא מבוקרת שיוצאת משליטה, בשילוב עם פחד מהשמנה, עם חרדה בשל המצב הכלכלי בבית ועם ההשלכות על היחסים במשפחה. המצב מחמיר מכיוון שבימים אלה התקשורת היא בעיקר ויזואלית באמצעות האפליקציות השונות, כאשר החשיבות של המראה החיצוני גוברת וההערכה החברתית מתבססת על נראות. הפגיעה במצב הנפשי מתבטאת בנדודי שינה, בנטייה להסתגרות ובשינויים במצב הרוח עד כדי דיכאון. אלו מובילים להתנהגות סיכונית קיצונית.

בכללית מציינים כי בין הפניות לשיר"ן יש לא מעט פניות מצד הורים למתבגרים שמתקשים להתמודד עם ילדיהם או מודאגים מהתנהגויות בעייתיות.

מרפאות שיר"ן משמשות כתובת לבני הנוער לצורך עזרה וטיפול, גם ללא ידיעת ההורים וללא צורך בהפניה רפואית. השירות ניתן למבוטחי הכללית ללא תשלום, והצוות הטיפולי מורכב ממומחים לרפואת מתבגרים, מעובדות סוציאליות ומדיאטניות שמעניקים לבני הנוער מעטפת טיפול כוללנית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר