מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בזן (צילום: רמי שלוש)

הכנסות העירייה מהארנונה של בז"ן יופחתו ב-7.3 אחוזים

מכה כלכלית קשה לעיריית חיפה: הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים שדנה בחלוקת ההכנסות מארנונה ממתחם בז"ן וקרקעות הצפון הגישה את המלצותיה, ולפיהן תקבל העירייה 37.7 אחוז מסך ההכנסות, שהן 35.4 מיליון שקל, במקום 45 אחוז לפי החלוקה המקובלת היום

פורסם בתאריך: 15.12.20 14:48

מכה קשה לעיריית חיפה: הכנסותיה מארנונה ממתחם בז"ן יופחתו משמעותית. הוועדה הגיאוגרפית חיפה של משרד הפנים שדנה בחלוקת ההכנסות מארנונה ממתחם בז"ן וקרקעות הצפון הגישה את המלצותיה למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, ולפיהן אל ארבע הרשויות המקומיות שמתחלקות בהכנסות מארנונה של המתחם – חיפה, נשר, קרית אתא והמועצה האזורית זבולון – יש לצרף שבע רשויות נוספות – רכסים, דלית אל-כרמל, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, בסמת טבעון, עוספייה, שפרעם וקרית טבעון. את האישור לקיומן של ההמלצות אמור לתת שר הפנים אריה דרעי, וגורמים בשלטון המקומי מצביעים על כך כי לרוב נוטה השר לקבל את עמדות הוועדה.

במסמך ההמלצות שהגיע לידי "כלבו – חיפה והקריות" נקבע כי המודל המומלץ על ידי הוועדה לחלוקת ההכנסות הוא ששיעור ההפחתה מארבע הרשויות המקומיות הגובלות במתחם בז"ן מסתכם ב-14.2 אחוז, שהם 13.3 מיליון שקל, וזאת בהנחה שהסכום שיעמוד לחלוקה יהיה 94 מיליון שקל, כפי שעולה מהפוטנציאל החזוי לשנת 2021.

מתוך ההמלצות עולה כי עיריית חיפה תקבל 37.7 אחוז מסך ההכנסות, שהן 35.4 מיליון שקל, במקום 45 אחוז לפי החלוקה המקובלת היום. מדובר כאמור בהפחתה של 7.3 אחוז, המהווים 6.8 מיליון שקל. עוד עולה כי עיריית חיפה תספוג את ההפחתה הגדולה מקרב הרשויות המקומיות הנהנות מכספי החלוקה ממתחם בז"ן, הן בשל שיעור ההכנסות הגבוה לו היא זכאית, הן בשל היותה רשות מקומית נטולת מענק איזון, והן לנוכח הפערים בין הרשויות המקומיות שנהנות מהכנסות הארנונה ממתחם בז"ן כיום לבין הרשויות המקומיות הסמוכות למתחם בז"ן ואשר נשענות על מענק איזון.

עיריית נשר תספוג צמצום בהכנסות בסך של כ-2.9 מיליון שקל ותהיה זכאית ל-11.9 אחוז מההכנסות לעומת 15 אחוז כמקובל היום. סך ההכנסות שיועברו לעיריית נשר יסתכמו בכ-11.2 מיליון שקל. הצמצום בהכנסותיה של נשר נובע מחוסנה הכלכלי הגבוה בהיותה רשות מקומית שאינה נשענת על מענק איזון, ולנוכח הפערים בין הרשויות המקומיות שנהנות מהכנסות הארנונה ממתחם בז"ן כיום לבין הרשויות המקומיות הסמוכות למתחם בז"ן ואשר נשענות על מענק איזון.

המועצה האזורית זבולון תספוג צמצום בהכנסותיה בהיקף קטן ביחס לצמצום שיספגו חיפה ונשר, וסך ההכנסות אשר לו היא תהיה זכאית יעמוד על 13.4 אחוז שהם כ-12.5 מיליון שקל. קרית אתא תספוג צמצום מופחת והכנסותיה ממתחם בז"ן יסתכמו ב-22.8 אחוז שהם כ-21.5 מיליון שקל. הצמצום המופחת בהכנסות של שתי רשויות מקומיות אלה נובע מתלותן בכספי מענקי האיזון ובשל המדדים הכלכליים אשר מעידים על חוסן כלכלי מופחת ביחס לקבוצת הרשויות הגובלות בבז"ן.

 

 

לפי מודל החלוקה, המועצה המקומית רכסים תהיה זכאית ל-5.1 אחוזים מסך הכנסות הארנונה ממתחם בז"ן, והיא הרשות המקומית ה"חדשה" בעלת שיעור ההכנסות הגבוה ביותר. הסיבות לכך הן היעדר הזדמנויות וחוסן כלכלי מועט המאפיינים אותה, והמגמות הדמוגרפיות, התכנוניות והכלכליות הנוגעות לה. המועצה המקומית דלית אל-כרמל והמועצה המקומית עוספייה יהיו זכאיות לשני אחוזים ול-1.8 אחוז בהתאמה מסך ההכנסות. בהקשר של שתי רשויות אלה ציינה הוועדה כי היא תמשיך לבחון הקצאת הכנסות נוספות בגין חלוקה ממתחמים מניבים עד ליצירת מענה הולם לצרכיהן.

המועצות המקומיות בסמת טבעון וכעביה-טבאש-חג'אג'רה ייהנו מהכנסות בשיעור של 1.9 אחוז ושני אחוזים בהתאמה. למרות הריחוק הגיאוגרפי של רשויות אלה ממתחם בז"ן ומשאר הרשויות המקומיות, כפי שבא לידי ביטוי בהגדרתן במחוז הצפון, הוועדה לא איתרה מתחמים מניבי הכנסות אחרים שיכולים לספק מענה משלים לצרכיהן הכלכליים, ולכן המליצה לספק להן מענה במסגרת חלוקת ההכנסות ממתחם בז"ן.

עיריית שפרעם תהיה זכאית להכנסות בשיעור של 1.3 אחוז מסך ההכנסות ממתחם בז"ן, והוועדה קבעה כי ההזדמנויות לפיתוח מוטה מקורות הכנסה עצמיים והאפשרות בחלוקת הכנסות מיידית ממתחם מחצבת חנתון הביאו למסקנה שלפיה ראוי לספק לשפרעם הכנסות שמקורן ממתחם בז"ן בשיעור מוגבל. קרית טבעון תהיה שותפה לחלוקת ההכנסות בשיעור של 0.1 אחוז עד לפינויה של חוות המיכלים באלרואי והעתקתה למתחם קרקעות הצפון.

בסיכום ההמלצות נכתב: "הוועדה סבורה כי אימוץ המודל והמלצות הביניים שעליהן המודל מבוסס יספקו מענה הולם לצרכיהן של הרשויות המקומיות, וזאת תוך שימת דגש על האיזון שבין הצורך בהמשך תפקוד תקין ברשויות המקומיות הנשענות על ההכנסות ממתחם בז"ן כיום לבין המצב הכלכלי שדורש סיוע משלים לרשויות שיצטרפו לחלוקה העתידית".

ממשרד הפנים נמסר כי הוועדה סיימה את עבודתה והגישה דוח המלצות, אך טרם התקבלה החלטתו של השר דרעי בנושא.

 

טבלת חלוקת ההכנסות (צילום מתוך המלצות הוועדה הגיאוגרפית)

טבלת חלוקת ההכנסות (צילום מתוך המלצות הוועדה הגיאוגרפית)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. כהה זה עובד לקחת מערים חזקות לממן את החרדים

    נקרא לילד בדמו העברת 5 אחוז מהארנונה מחיפה לרכסים כדי ךתמוך בילודה החרדית והיתר לתמוך ביחודה הערבית.
    כן רבותי זה בדיוק העתיד העגום של המדינה הזו.
    הם ישדדו בשלל תירוצים כדי לממן את הפרזיטיות וחוסר גביית המיסים במגזרים האלו. מתגמלים את העיריות שלא גובות מיסים ונשענות על מענקי איזון, צ'ופר.. מעיריית תל אביב לא לוקחים שקל, אבל עיריית חיפה חלשה ולא מאיימת ממנה אפשר לשנורר בלי סוף בעודה סופגת את כל הנזקים הכלכליים מהזיהום..

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם הייתי במקום עינת לא הייתי משפץ את הכבישים בצ'ק פוסט/הסתדרות/טכני. שעיריית רכסים ודליה שקיבלו כספים ישלמו. עיריית חיפה לא אמורה לשפץ כבישים מהכסף שהיא לא מרוויחה כדי שערים אחרות ישתמשו בשירותים שלה.

  3. איך ימומנו משכורות סגני השרים?

    כיצד עיריית חיפה תוכל להמשיך במסורת של סגן ראש עיר לכל 20,000 תושבים?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אולי זה המקום לצמצם את מנהלת "20-30 אלף שקל בחודש"
    על יועצים שכבר שנה וחצי לא עושים כלום חלקם היו בחיפה במצטבר שבוע..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר