זפת בחופים (צילום: רמי שלוש)
זפת בחופים (צילום: רמי שלוש)

קליש רותם דורשת שיפוי על נזקי אסון הזפת

במכתב ששלחה ראש העיר עינת קליש רותם לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל היא דורשת שהמדינה תשפה את עיריית חיפה בגין תביעות על נזקי אסון הזפת ותתקצב את פרויקט השיקום: "חובת המדינה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה לטיפול במשבר לתקופת זמן בלתי מוגבלת עד להשבת המצב לקדמותו"

פורסם בתאריך: 22.2.21 07:54

ראש העיר עינת קליש רותם דורשת מהשרה לאיכות הסביבה גילה גמליאל מהמדינה לשפות את עיריית חיפה בגין תביעות על נזקי אסון הזפת ולתקצב את פרויקט השיקום. המכתב נשלח אתמול (ראשון) לגמליאל תחת הכותרת "אירוע לאומי חמור של זיהום חופי הים במדינת ישראל – אחריות שיפוי ותקצוב פרויקט השיקום", והוא משקף – כפי שצייצה ראש העיר בטוויטר – את "עמדתה של חיפה על ניסיונה של הממשלה להעביר את האחריות לטיפול במשבר הלאומי של זיהום חופי הים על הרשויות המקומיות". ממלא מקומה נחשון צוק שיתף את הציוץ והוסיף: "כרגיל ירושלים dc מנסה לזרוק אחריות".

בתחילת מכתבה כתבה קליש רותם: "אבקש להבהיר ולחדד כי מדובר באירוע זיהום חמור ותקדימי הן בהיקפו והן בהשלכותיו על רשויות רבות, המחייב את הכרזתו כאירוע חירום לאומי, ובהתאמה לכך חובת המדינה לפעול בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותה, ובכללם הקצאת משאבים, גיוס כוח אדם מקצועי ומיומן, והקמת קרן חירום ייעודית וייחודית לטיפול במשבר זה לתקופת זמן בלתי מוגבלת עד להבטחת השבת המצב לקדמותו".

בהמשך פירטה ראש העיר את הצעדים שיש ליישם על מנת לממש את פרויקט השיקום: "ליווי וניהול על ידי כוח אדם מקצועי ומיומן. מדובר בתחום שבו ככל הנראה אין מספיק ידע בארץ, ועל כן מן הראוי לדאוג גם לליווי של גורמים מקצועיים בין לאומיים; אחריות לטיפול בטווח הקצר ואחריות ומחויבות להמשך טיפול בטווח הארוך. מדובר באירועי זיהום שהשלכותיהם עלולות להימשך לפרק זמן בלתי מוגדר. האחריות לאירוע חירום לאומי זה היתה ותישאר של ממשלת ישראל, כאשר הרשויות יפעלו ויסייעו לפי הנדרש והצורך ובתיאום עם רשויות המדינה; המדינה מחויבת ליתן שיפוי מלא בגין דרישות/טענות/תביעות קיימות ועתידיות הנובעות ו/או הקשורות בקשר ישיר או עקיף לאירוע החירום הלאומי. אחרי שחווינו את ההתנהלות בין השלטון המרכזי והמקומי בשנת הקורונה אנו מבינים כי חובה שאירועים מסוג זה ינוהלו, יפוקחו ויתוקצבו על ידי המדינה בסיוע של הרשתות המקומיות".

 

 

כזכור, עם תחילת האירוע הנחה המשרד להגנת הסביבה את כל הרשויות המקומיות החופיות ליישם את תוכניות החירום המקומיות ולהיערך בהתאם לניקוי תוך שיתוף פעולה מול היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית. מכיוון שהמקור לדליפה אינו ידוע ולא ניתן לתבוע את עלויות הניקוי והשיפוי, פעולות הניקוי הוטלו בעיקר על הרשויות המקומיות אשר להן תוכניות חירום. משום כך הנחתה השרה גמליאל את מנכ"ל משרדה דוד יהלומי לבקש מחברי הקרן למניעת זיהום ים להפעיל את הסעיף בתקציב שמאשר סיוע תקציבי לפעולות הניקוי בעת חירום.

אתמול הודיעה גמליאל כי היא וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו על כך שהמשרד להגנת הסביבה יגיש היום לממשלה הצעת מחליטים כדי לקבל את אישורה לתוכנית שיקום לחופי הים התיכון ולהיערכות לאומית באירועי זיהום ים וחופים. גמליאל: "הצעת מחליטים זו כוללת תקציבים מיידיים לשיקום, לתקנים ולקידום חוק התלמ"ת (תוכנית לאומית למוכנות ולתגובה) לזיהומי ים בשמן. הצעת המחליטים תכלול תקצוב ופיקוח על פעולות השיקום בחופים המבוצעות באחריותן ובסמכותן של הרשויות המקומיות".

את מכתבה סיימה קליש רותם בכך ש"כראש העיר חיפה בכוונתי לגייס את הכוחות העירוניים ככוח עזר לניהול המרכזי של הממשלה ולעשות כל אשר לאל ידי לצורך הצלחתו של פרויקט השיקום הלאומי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. קריאת העורב

    גב' קליש, מה עם ההזנחה של החופים ושל העיר כולה, מאז כניסתך לתפקיד?
    לגבי אסון הזפת – ביבי הודיע אתמול שהוא מקצה תקציב מיוחד לשיקום החופים, אז אנא ממך, אל תשחקי אותה כאילו את טיפלת בבעיה!

  2. תושב חיפה מאוכזב ומיואש

    האם תושבי העיר מודעים לעובדה שבחיפה הארנונה היא היקרה ביותר מבין כל הערים בארץ? האם התושבים מודעים לכך שהם בחרו ברמאית???? האם תושבי העיר מודעים לחירטוט שלה שהיא "ניסתה להביא להוזלת בארנונה שעשתה עקב סיבות כאלה ואחרות הנקשרות לתקציב הממשלה?". איך נפלנו. איך! כבר היה עדיף את הנוכל הקודם שהיה!!!

  3. הים הוא של המדינה

    וכמה תשלם קליש רותם עבור שמוש העיריה ותושביה בים התיכון שהוא רכושה של מדינת ישראל? לגישתה הפסולה כרגיל של קליש רק נזקי הים ראויים לפיצוי ולא ההנאות ממנו.

  4. מיכאל

    אם האוניה היתה עוגנת בנמלים שלנו !? יש להפעיל את הביטוח של הנמלים !
    אם האוניה טורקית על מסלול איראן טורקיה יש לתבוע את הטורקים !

  5. דני

    ראשצ עיר שהיא כישלון אחד ענק.
    רק דיבורים ואפס מעשים היא כנראה עדיין מנקה אורוות בעיריה…עוד מעט ינקו גם אותך

  6. חנה

    קליש הכי גרוע אי פעם..חיפה סובלת מזוהמה..קליש נבחרה כי אמרה שתוריד את הארנונה הכי יקרה בארץ ועשתה בדיוק הפוך..ארנונה עלה בחיפה! למה איש אינו יודע..אין שום איכות חיים בחיפה ביחס לארנונה הגבוה

  7. שמיל

    עצוב איך שעירנו היפה חיפה מידרדרת עכשיו גם לים לא נוכל ללכת אני נזכר שתמיד שהיינו יוצאים מהים בחוף דדו או שאר החופים היה שם מתקן עם גלגלת לניקוי הזפת מהרגלים היום יצטרכו לשים עשרות מתקנים כאלה אם ירשו לנו להתקרב לחופים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר