הקיר התומך שקרס (צילום: דוברות שירותי הכבאות וההצלה)
הקיר התומך שקרס (צילום: דוברות שירותי הכבאות וההצלה)

"קיר שנבנה לפי התקן לא אמור ליפול בשום אירוע גשם"

קריסת הקיר התומך ברמות רמז: מהנדס העיר אריאל וטרמן מטיל את האשמה באירוע על חברת הבנייה שתית: "אלוהים ישמור, איך מישהו חשב לחסוך ברשת זיון עם נקזים סתומים?". משתית נמסר בתגובה: "כל נושא הניקוז כפוף להנחיות של עיריית חיפה ולפיקוחה. בשעה זו איננו עוסקים בחיפוש אשמים"

פורסם בתאריך: 23.2.21 18:57

בעקבות קריסתו של הקיר התומך בין רחוב בורלא לרחוב זלמן שניאור ברמות רמז ביום שישי קיימה עיריית חיפה היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בהשתתפותם של מהנדס העיר אריאל וטרמן וראש מינהל הרווחה מאירה קיפרמן.

כזכור, ביום שישי בצהריים הוזעקו צוותים של שירותי הכבאות וההצלה, המשטרה ופיקוד העורף למקום האירוע בעקבות גלישת קרקע על מבנה מגורים, וביצעו סריקות בבניינים לשלילת הימצאות של נפגעים ולכודים. למקום הגיעו גם ראש העיר עינת קליש רותם, ממלא מקומה נחשון צוק ונציגים של משרד מהנדס העיר. בהערכת מצב עם מומחה קרקע הביעו הגורמים המקצועיים חשש גדול מהמשך קריסה, ולכן פונו עשרות דיירים לבתי מלון או לחלופות מגורים אחרות.

וטרמן: "כשהגענו לשטח ראינו התמוטטות משמעותית של קיר עם סחף של אדמה מאחוריו שקבר מתקנים שהיו בחניות של רחוב זלמן שניאור בבניינים 24-19. הזעקנו מהנדסים מומחים, וככל שהתקדמו הבדיקות הגענו למסקנה שמה שאירע במקום מחייב בדיקה יסודית כדי לוודא שזה לא יהיה אירוע מתגלגל שיתרחב ויסכן מבנים נוספים. הבדיקה התבצעה גם במהלך השבת, וככל שחפרנו, תרתי משמע, גילינו שצריך לחפור עוד כדי להגיע לנתונים שיאפשרו לקבל החלטות אם יש צורך לבצע פעולות או לקבוע שאין מצב של המשך התמוטטות או גלישה של קרקע. אנחנו עוד בתוך העניין עם יועצי קרקע ועם מהנדסים, וזה מחייב אותנו להביא ציוד שכרגע לא זמין וייקח עוד כמה ימים לקבל אותו. ברגע שיגיע הציוד שיאפשר לנו לבסס את המידע על הקרקע ועל היסודות של המבנים הקיימים, נוכל לקבל החלטה ביחד עם הגורמים הרלוונטיים – המשטרה, פיקוד העורף ושירותי הכבאות וההצלה – להחזיר את הדיירים לדירות. זו המטרה המרכזית, אבל נחזיר אותם רק כשיהיה ברור מעל לכל ספק שאין סכנה".

קיפרמן: "התפקיד של העובדים הסוציאליים במצבים כאלה הוא לטפל באוכלוסייה. ביחד איתי הגיעו למקום צוות של עובדות סוציאליות ואנשי החפ"ק העירוני. ראש העיר העבירה הנחיה ברורה שהאחריות של העירייה היא לדאוג לתושבים, לעשות כמיטב יכולתנו במצב כזה של חוסר ודאות ולייצר סביבה מכילה, מאפשרת ומסייעת לתושבים. כשהגענו חלק מהדיירים כבר עזבו באופן עצמאי, אבל אנחנו לא עזבנו את המקום עד שווידאנו שלכל אחד מהאנשים יש לאן להתפנות. בשעות אחר הצהריים המאוחרות הוחלט לפנות בניין נוסף, כך שבסך הכל פונו ארבעה בניינים ו-135 משפחות. הגענו למלון שבו שהו חלק מהמשפחות, עברנו בין החדרים, שוחחנו עם כולם, ובשבת התחלנו ליצור קשר אקטיבי, צריך לזכור שלא רק בעלי דירות פונו אלא גם שוכרים, וניסינו להתאים את הפתרונות האופטימליים לכל אחד. מיום ראשון אנחנו מגיעים לבתי המלון ונותנים מענה ויחס בתנאים משתנים. האנשים מבולבלים מאוד, ואנחנו נותנים להם תמיכה רגשית בשיחות, לפעמים כמה פעמים ביום".

באשר לטענות על האשמה של הקבלן – חברת שתית – באירוע אמר וטרמן: "לא צריך להיות מהנדס מדופלם כדי לראות שיש שם קיר דק בלי זיון. אלוהים ישמור, איך מישהו חשב לחסוך ברשת זיון עם נקזים סתומים ועם חומר מילוי, שלא צריך להיות מומחה כדי לראות שהוא לא חומר מילוי שנכון לשים מאחורי קיר? זה לא חומר מילוי אלא פסולת. קיר שנבנה כהלכה עומד בלחצים מכיוון שהמים מתנקזים, יש חומר שמאפשר להם להתנקז, יש זיון שמאפשר לקיר לעמוד בלחצים. אלו דברים שמהנדס מגדיר, הקבלן מבצע והמהנדס מעביר לנו אישור שההקמה בוצעה לפי הנחיותיו. קיבלנו אישור מהמהנדס שהקיר בוצע לפי הנחיותיו, אבל העין רואה כעת דברים אחרים".

 

 

על הטענה שכמות הגשמים שירדה בשבוע שעבר היא גורם לקריסה אמר וטרמן: "קיר שנבנה לפי התקן המחייב לא אמור ליפול בשום אירוע גשם. החוק קובע שמי שמתכנן שלד ומי שמבצע שלד נושאים באחריות. הסיטואציה הזו מעוררת סימן שאלה גדול, ואנחנו שוקלים איך להתייחס אליה".

וטרמן נשאל מתי יוכלו הדיירים לחזור לבתיהם והשיב כי הדבר אינו ידוע: "אנחנו עדיין אוספים מידע ולא יכולים לעשות הנחות מקלות בגלל הסיטואציה הזו. בדיקות הקרקע הן נרחבות יותר ממה שחשבנו בהתחלה. כשהציוד הדרוש יגיע, השלמת הבדיקה תהיה מהירה. אנחנו מדברים על ימים ספורים, לא על חודשים וגם לא על שבועות. ככל שהנתונים בשטח יאפשרו לנו לבסס קביעה שלא צפוי המשך של גלישת קרקע, נוכל לקבל החלטה מהירה ולזה אנחנו שואפים".

וטרמן הטיל את כל האשמה על חברת הבנייה ואמר: "בעולם החוקי, הנורמטיבי, הקבלן בונה לפי תוכניות ולפי תקנים הנדסיים מחייבים. פה נתקלנו בסיטואציה אחרת, ואני מרשה לעצמי לומר חריגה. לחברת הבנייה הזו יש בניינים רבים ברחוב".

מחברת שתית נמסר בתגובה: "כל נושא הניקוז בשטחי העיר כפוף להנחיות העירייה ולפיקוחה. בשעה זו איננו עוסקים בחיפוש אשמים, ואנחנו מאמינים ובטוחים כי בזמן הקרוב יידע כל בר דעת מי האשם בהריסת הקיר. חבל שמהנדס העיר בחר להתחיל כבר עכשיו בהליך ההגנתי שלו בתביעת הביטוח. שתית עסוקה כל כולה בדאגה לבטיחותם של הדיירים ובהחזרתם לביתם אחרי תיקון הקיר".

לטענתה של החברה, "משרד מהנדס העיר קיבל התראה על כך שהניקוז של רחוב בורלא כולו מתנקז לקיר הזה בלבד. אותנו לימדו שאי אפשר לנצח מים אלא צריך לתעל ולנקז אותם, ועל כך גבתה עיריית חיפה מיליונים רבים. אילו העירייה לא היתה מתערבת ודורשת מילוי של אדמה והריסה של שיפועים, האסון הזה היה נמנע. אסונות טבע קורים, ופה זה אסון טבע ולא רשלנות. הדבר הכי חשוב הוא שאין נפגעים ושזה רק עניין של כסף, ואנחנו דאגנו לביטוח מלא של כל הבניינים שלנו למשך עשר שנים מגמר עבודה. אנחנו מכבדים את מהנדס העיר ומבינים את עמדתו, אבל לנו יש כאב לב על הדיירים שלנו ועל עוגמת הנפש שלהם, ולכן מיד עם היוודע הדבר לקחנו את כל הדיירים למלונות ונמשיך לדאוג להם. לא יישאר דייר ללא פתרון דיור. דבר אחד בטוח – שתית קיימת 34 שנים, וזה המקרה היחיד של קיר שקרס. המקצועיות והבטיחות היא נר לרגלנו".

עוד נמסר כי שתית הקימה ועדה חיצונית בלתי תלויה של מהנדסים ומומחים כדי לבדוק את הסיבות לקריסתו של הקיר, "ולכשיתקבלו מסקנות הן יוצגו בשקיפות מלאה. במקביל הוקם צוות חיצוני שהכין תוכנית עבודה לפינוי עודפי הקיר ולביצוע קיר חדש".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. באמת אסון טבע מצב הבנייה ומצב הפיקוח על הבנייה

    "פה זה אסון טבע ולא רשלנות" אלו דברי הקבלן ועל זה נאמר: וואחה אתם צודקים.
    מצב הבנייה של קבלנים חאפרים ומהנדסי בנין ליגה ד' בארץ זאת כבר לא רשלנות זה אסון טבע.
    ועוד משהו אדון ווטרמן: לו היה פיקוח של משרדך על הבנייה בחיפה העין הייתה רואה את המחדל בזמן הבנייה. יש מעט אתרי בנייה בחיפה ביחס להרבה ערים קטנות ממנה בהרבה ושם יש פיקוח מדי יום על כל פיפס.
    העובדה שיש התרשלות ענקית שאתם אישרתם בךי לפקח ובלי לבקש אפילו תיעוד תצלומים של הבנייה לראות שנעשתה בצורה שתואמת לתוכנית היא רשלנות שלכם!!
    אתם הפיקוח על הבנייה.
    תתפטר יש בלי סוף מחדלים על שמך!!
    מקוה שהדיירים יתבעו את מהנס העיר חיפה יחד עם הקבלן.

  2. אברהם

    חייבים דחוף לבדוק את כל מה שחברה שתית בנתה, לפני האסונות הבאים.
    צודק מהנדס העיר, חברה ברמה הנדסית ירודה ביותר, בונה בצורה רשלנית ובלתי אחראית.

  3. שמחה שמח

    וטרמן, אני מציע שתעברו בית בית שעבר תמא בשנתיים האחרונות תראו את כל הקירות התומכים בבניינים החדשים, תראו שחלק גדול אינם עומדים בדרישות העירייה בהיבט הגובה!! טובה ויפה שעה קודם!
    אבל טופס 4 הבניינים קבלו…??

  4. טל

    דחוף דחוף לבדוק את כל הפרוייקטים של שתית בחביבה רייך. גם של חברות אחרות. זה ברור שהפיקוח ההנדסי בזנן הבניה לוקה בחסר. בחביבה רייך קירות תומכים רבים כמעט בכל פרוייקט. 14 בניינים שנבנו אחד אחרי השני. של שתית וגרינברג שניאור. לפני שיקרה אסון. כל שנה שתפונות ברחוב … כל שנה הביוב עולה….

  5. הלוחש לניקוזים

    לא עברו כמה ימים וכבר מאשימים את הקבלן. מחר יאשימו את הדיירים שלא ניקו את העלים. ויום לאחר מכן יפטרו את עובד הניקיון על ששכח לאסוף את העלה שגרם לקריסת העיר. העיר כפי שאמרה ראש העיר מתה ובקריסה האת אתם עוזרים להמתה הראשונית. עוד יןם גשום ונגלה עוד קירות קורסים

  6. אצל יונה זה לא היה קורה.... הוא היה טוב לעובדים ולתושבים ולא חיפש להטיח רפש לכל עבר...

    הכל קארמה רעה מלמעלה שחוזרת !!!

  7. שכן מבורלא

    אני שכן מהרחוב מעל
    ראית את הבניה
    בנו עם הרבה ברזל ובטון
    הקיר קיים כבר שנתיים לפני. הבניה כאשר היו גשמים
    המים זרמו יפה
    אבל בשנתיים האחרונות היתה הצטברות של מי גשמים שממש יצרו מפלים והצפות בכל האזור
    פניתי לעייריה עם סרטונים ולא עשו דבר
    חבל שלא היה ניקוז למים

  8. תושב הרחוב

    הבניה של שתית ברמה ירודה ביותר.ברור שהם ינסו להתנער מאחריות ולאמר שעכשיו לא מחפשים אשמים-כי הם האשמים היחידים.

  9. שלומית

    גם העירייה וגם הדיירים צריכים להתארגן ולתבוע את החברה על כל הנזקים.

  10. חיפאית

    לדיירים כדאי שתתארגנו עם עו"ד תתבעו את הקבלן ואת חברת הבניה. ממליצה בחום רב על עו"ד ליאב מנחם

  11. מהנדס העיר חייב ליזום בדיקה מקיפה של עבודות הקבלן

    מקרה כזה, בו מתמוטט קיר לגביו הוגשו אישורי קונסטרוקטור וביצוע, מחייב את מהנדס העיר לבצע בדיקה לעומק של כל שאר העבודות של הקבלן. זאת על מנת למנוע נזקים נוספים מתושבי העיר. חשוב להבין שמדובר בנזק אדיר למאות תושבים ובהוצאות כספיות אדירות. הן מהנדס העיר וכמובן הקבלן חשופים לתביעות בהיקפים משמעותיים.

  12. ד.מגן

    זה מה שקורה שבראשות העיר עומדת העבריינית קליש! חובה עליה לפצות את הדיירים שנפגעו ולהתפטר לאלתר!

  13. תושב חביבה רייך

    יש לעצור את כל הפרויקטים בבניה של אותו קבלן ברמת רמז ולבצע בדיקות מקיפות של הבניינים. אם היה ליקוי בבניית קיר תומך, יש סיכון שכל הבנייה הייתה עם ליקויים. חייבים לבדוק מצב ואיכות בניה של קירות בבניינים החדשים בחביבה רייך וזלמן שניאור בשנים האחרונות ולחייב קבלנים לבצע תיקונים הנדרשים.

  14. חיפאי מלידה

    שתית עשתה המון כסף בשכונת רמז. אז עליה לתקן את הבעיות וחובה על העיריה לבדוק את כל מה שבנתה פה!

  15. ההבדל בין קוסמטיקת יפה מבחוץ ותכנון נכון מבפנים.

    שתית.. קוסמטיקה מבחוץ, עובש ורטיבות וחסכון בחומרים מבפנים.
    חביבה רייך – כנ"ל. קוסמטיקה לרחוב, תכנון פגום ועומס עודף לא סביר של צפיפות מגורים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר