המרכז הרפואי בני ציון (צילום: טניה ידוב)
המרכז הרפואי בני ציון (צילום: טניה ידוב)

בני ציון: מכשיר חדשני להערכה של דרגת הצטלקות בכבד

במכון הגסטרואנטרולוגי של המרכז הרפואי בני ציון נכנס לשימוש מכשיר חדשני המאפשר הערכה של דרגת הפיברוזיס - הצטלקות בכבד. השימוש במכשיר מתבצע באופן בלתי פולשני והוא מונע ביופסיה הכרוכה בסיכון למטופל

פורסם בתאריך: 8.3.21 13:17

המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון הכניס לשימוש מכשיר חדשני המאפשר הערכה של דרגת הפיברוזיס – הצטלקות בכבד.

מחלות כבד כרוניות שגורמות לדלקת כרונית בכבד עלולות להוביל להצטלקות בכבד. בעבר נהוג היה להעריך את מידת ההצטלקות על ידי ביופסיית כבד, אך בשנים האחרונות ניתן לבצע הערכה זו באופן בלתי פולשני ולהימנע מביופסיה הכרוכה בסיכון למטופל. מבני ציון נמסר כי המכשיר החדש הוכיח דרגת דיוק מצוינת בהשוואה לביופסיית כבד בקשת רחבה של מחלות כבד כמו דלקת כבד נגיפית על רקע הפטיטיס B והפטיטיס C, מחלת כבד שומני ומחלת כבד אלכוהולית, ומחלות כבד כולסטטיות כרוניות כמו דלקת ראשונית של דרכי המרה הקטנות (PBC).

מכיוון שהפעולה אינה פולשנית ניתן לחזור על הבדיקה במרווחי זמן בהתאם לשיקול דעתו של הרופא במרפאת הכבד ללא חשיפה של המטופל לסיכון נוסף. הבדיקה אינה כרוכה בחשיפה לקרינה או במתן חומרי טשטוש, והיא נמשכת כ-15 דקות. כהכנה לבדיקה נדרש המטופל להיות בצום של שלוש-ארבע שעות אך מותרת שתיית מים. בתום הבדיקה מקבל הנבדק דוח של תוצאות הבדיקה.

 

 

מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי בבני ציון ד"ר טובה ריניס: "באמצעות המכשיר החדשני מתבצעת בדיקת הפיברוסקאן שמאפשרת הערכה של כמות השומן בכבד – כלי שהופך להיות לעזר רב בשנים האחרונות שבהן מחלת הכבד השומני עלתה מאוד בשכיחותה ומגיעה עד כדי 30 אחוז מהאוכלוסייה".

ד"ר איילת פרטוש עבו, רופאה בכירה במכון הגסטרואנטרולוגי ומומחית למחלות כבד: "ככל שדרגת ההצטלקות בכבד עולה, כך עולה הסיכוי לפתח שחמת כבד, ומכאן החשיבות הגדולה בהערכה זו במטופלים שנמצאים בסיכון לפתח פיברוזיס כבדי. הבדיקה מאפשרת הערכה מהירה ומדויקת של הצטלקות בכבד מבלי לסכן את המטופל בפעולה פולשנית כמו ביופסיית כבד".

לדבריה, "הבדיקה היא מהירה, פשוטה ונותנת הערכה של נפח רקמה גדול יותר בכבד בהשוואה לביופסיה, אשר בה מתבצעת הערכה לנפח קטן מאוד של רקמת הכבד. כמו כן מתקבלת הערכה של כמות השומן בכבד באופן מדויק, מהיר ופשוט, ובדרך זו ניתן לעקוב ולהעריך את מידת השומן בכבד בתחילת המעקב והטיפול ולהשוות להתקדמות הטיפול במהלך המעקב המרפאתי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר