ורד שגב | צילום: עצמי
ורד שגב | צילום: עצמי

האם סיגריות באמת מרגיעות?

תקופת הקורונה גרמה לכולנו להיות לחוצים וחרדתיים מהרגיל. גם החזרה לשגרה טומנת בחובה מתחים רבים והשפעות פוסט טראומטיות. מעשנים רבים מספרים שלעישון השפעה מרגיעה, המסייעת בהפחתת המתח. אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון: "מדובר בתפיסה שגויה. לא רק שעישון אינו מרגיע, הוא מגביר מתח וחרדה"

פורסם בתאריך: 5.5.21 13:37

"אני חושבת שאם לא הייתי נגמלת מעישון דרך מכון אברהמסון בתקופת הקורונה, הייתי מעשנת בלי הפסקה כדי להירגע מהלחץ, מהסטרס, מהשעמום. במקום זה התמקדתי בהתפתחות אישית ובדברים שעושים לי טוב. במהלך הסגרים למדתי לשאוף יותר גבוה, להעשיר את הידע, לא לפחד, לנצל כל רגע עם המשפחה הקרובה, ולהתרגש מהדברים הקטנים שבשגרה היו נראים לי מובנים מאליהם", משתפת ורד שגב, 31, מחיפה, אושיית סטיילינג ופאן, המשמשת דוגמה אישית ומתחזקת 30 אלף עוקבים באינסטגרם. "לולא הגמילה, העישון היה גורם להסחת דעת, שגוזלת זמן ומונעת ממני להתמקד בדברים החשובים באמת".

"גדלתי בבית של מעשנים והתחלתי לעשן בצבא. היה מגניב לעשן עם החבר'ה. הסיגריות, כביכול, הרגיעו והורידו את הלחץ. במשך עשר שנים עישנתי חצי קופסא ביום. הייתה תקופה שבה הפסקתי לעשן ביחד עם אמא שלי, אבל אז טסנו לטיול משפחתי בחו"ל. הבטחנו שנעשן רק בטיול בשביל הכיף, וכך חזרתי אחרי הפסקה של שנה וחצי לעשן עוד כמה שנים. כשהייתי בלחץ עישנתי סיגריה, כשהייתי עצבנית, או עצובה, אחרי האוכל הדלקתי סיגריה, ביחד עם כוס יין. אבל נמאס לי. לעשן זה מסריח וזה לא בריא".

"לא היו לי קשיים עם הגמילה במכון אברהמסון. פתאום הבנתי כמה זה מגעיל והעישון הפך מיותר בחיי. גמלה בלבי החלטה להפסיק ולא התעורר בי שום צורך לסיגריה נוספת אחרי הגמילה. כשמעשנים לידי זה מוציא לי עוד יותר את החשק לסיגריה. מאז הגמילה חוש הריח והטעם חזרו לחיי. אגב, גם האלכוהול הרבה יותר טעים ללא סיגריה".

"בבית אני כבר לא מסכימה שיעשנו לידי. אמא שלי מעשנת הרבה פחות ואני מקווה שהיא תיגמל בעקבותיי. בבילויים אני מצליחה להתעלם מהעשן, ואם מעשנים בסביבה שלי אני בוחרת להתרחק. כשעישנתי היה לי הרבה יותר קשה לעשות ספורט. כשנגמלתי מהעישון  חזרתי להתאמן בשביל הבריאות. הנשימה הרבה יותר קלה. אני בכושר. אוכלת נכון ומרוצה שחזרתי לאורח חיים בריא. הסיגריות כבר לא שולטות בי. אני בשליטה – הכי כיף שיש".

 

האם סיגריות מרגיעות?

בתקופות לחוצות כמו הקורונה ניתן לראות מעשנים שעולים במספר הסיגריות כדי להירגע. אבל האם יש בסיגריות חומרים שגורמים לתחושת רוגע ושלווה?

לדברי אהוד אברהמסון, מומחה לטיפול בהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון, "מחקרים מוכיחים שסיגריות מכילות חומרים, טבעיים ולא טבעיים, שגורמים לתחושת מתח. מחקרים מראים שצריכת ניקוטין  מגבירה את רמת האדרנלין בדם, והאדרנלין הוא חומר מעורר שמכניס את הגוף למצב של סטרס. אבל האשמה היא לא רק בניקוטין. הסיגריות מכילות חומרים נוספים שמעוררים מתח מוגבר".

"מיד עם סיום הסיגריה המעשנים מתחילים לחוות תסמיני גמילה, ביניהם מתח וחרדה. והדרך להפחיתם היא על ידי עישון סיגריה נוספת. הגוף מתרגל לחומרים הממכרים שבסיגריות ולאפקט שלהם, וכתוצאה מכך מספר הסיגריות הנצרכות עולה עם הזמן", מוסיף אברהמסון.

 

יונה בן חיים. מכון אברמסון | צילום: עצמי

יונה בן חיים. מכון אברמסון | צילום: עצמי

 

"הגמילה מאוד קלה"

"עישנתי בלי הנאה כ-40 סיגריות ביום. בהתחלה כמו כולם עישנתי בשביל הכיף. הסיגריה הייתה החברה הכי טובה שלי. מספרת יונה בן חיים, 69, אלמנה ואם לארבעה ילדים ולששה נכדים, שהחלה לעשן בגיל 17.

"לפני שמונה שנים התחלתי לסבול מקשיי נשימה קשים מאוד, מליחה, ומשיעול מחריד. בגלל קוצר הנשימה התקשיתי נורא בהליכה וכשעליתי במדרגות. חוויתי לילות ללא שינה. הילדים פחדו שיקרה לי משהו והיה ברור לכולנו שאני חייבת לעבור גמילה מעישון כדי להרגיש טוב יותר. ניסיתי להיגמל לבד ולא הצלחתי. הילדים הציעו שאלך לאברהמסון, איתם הגמילה הייתה מאוד קלה, להפתעתי".

"לצערי, חזרתי לעשן אחרי שש שנים. ביום שחזרתי לעשן, אחותי שחלתה במחלה הארורה, הרגישה רע מאוד, ואני נשברתי לרסיסים. לא זוכרת מי הציע לי סיגריה, וזהו חזרתי לעשן. טעות של החיים"!

"מהר מאוד חזרתי להרגיש רע. אחרי כל סיגריה רצתי לעשות אינהלציה. ידעתי שלבד לא אצליח ופניתי שוב לאברהמסון. בתחילה, הטיפול לא הצליח, כנראה שלא הייתי מוכנה נפשית. אחרי הסגר האחרון של הקורונה באתי שוב לטיפול, נחושה בדעתי להפסיק. המצב הבריאותי שלי היה גרוע מאוד, והרגשתי שאין לי אוויר. לא יכולתי ללכת מטר ולא יכולתי לעלות שתי מדרגות. לא ישנתי בלילות והשיעולים היו מפחידים נורא. למזלי, הפעם הגמילה הצליחה בענק. אני כל כך שמחה שנגמלתי ומודה מאוד לאברהמסון. אני מרגישה טוב, יש לי אוויר, השיעולים והליחה פסקו ואני ישנה בלילות. ממליצה על אברהמסון לכל מי שרוצה להיגמל".

הרגלי חיים בריאים במקום התמכרויות

אהוד אברהמסון מסביר: "בהיעדר סיפוקים חיצוניים, משבר הקורונה הביא לעלייה בהתמכרויות: לעלייה בצריכת אלכוהול וסמים, לעלייה בעישון וגם באכילת סוכרים ופחמימות ממכרות, שמפעילים את אזורי ההנאה במוח. התקופה הנוכחית היא זמן של התבוננות פנימית ורצון לערוך שינויים בחיים. מניסיוננו גמילה מעישון היא, בדרך כלל, תחילתם של שינויים בתחומי חיים נוספים. את ההתמכרות לעישון הנגמלים מחליפים בהרגלי חיים חדשים, כמו: ספורט ותחביבים שקודם לכן לא היה להם פנאי להקדיש להם. אנחנו עדים לעלייה משמעותית בפניות של מעשנים שמבקשים להיגמל מעישון".

10 המלצות 'זהב' לגמילה מעישון מאהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון:

  1. הכינו רשימה ובה כתבו את כל הסיבות הטובות שלכם על הבחירה להיגמל מעישון. למשל: השיעול הטורדני, התינוק שנרתע מכם, בני הזוג שמעדיפים אתכם תמיד אחרי הרתחה, ייבוש וסוכריית מנטה. או שפשוט נמאס לכם לצאת מהמזגן המצנן לחום שבחוץ להפסקת עישון. הכינו את הרשימה והדביקו במקום גלוי ונגיש, למשל על שומר המסך, בכיס, על המקרר/ לוח נעצים/ דסקטופ ועוד.
  1. היגמלו מהדחף בבת אחת! מניסיון רב שנים של טיפול גמילה ממוקד מהדחף לסיגריה אנחנו יודעים בוודאות, שלא מומלץ לעבור את התהליך בהדרגה. מחקרים מראים שכשמפסיקים באחת, הגמילה פשוטה, קלה ומהירה יותר.
  1. ניקיון יסודי! כל זמן הוא זמן מצוין להתחיל בניקוי. טהרו את כל מה שמדיף ריח סיגריות: מאפרות, ריפוד, כריות, שטיחים.
  1. שינוי הרגלים ודפוסי התנהגות להיגמל מעישון לבד יכול להיות מאוד לא פשוט. לא רק בגלל התלות בניקוטין הממכר, אלא בגלל דפוסי ההתנהגות השונים שסיגלתם לעצמכם, ושעם הזמן הופכים לטריגרים שמעוררים את הדחף לעשן. למשל: הקפה עם הסיגריה, ההמתנה בתחנת האוטובוס או בפקק, יציאה לבילוי, יציאה להפסקה ועוד. מומלץ להמציא לעצמכם חלופות ולתרגל לפני תחילת התהליך. לדוגמה: במקום לצאת להפסקת קפה, לצאת להליכה קצרה. לבחור בסרט במקום בילוי בפאב. ככלל מומלץ לשהות במקומות ציבורים שבהם העישון אסור.
  1. פעילות גופנית: כל המחקרים מוכיחים בצורה מאוד ברורה שפעילות גופנית מתונה משפרת באופן ניכר את מצבנו הבריאותי. במקרה של גמילה מעישון, הפעילות מרסנת את הדחף לעשן ואת תסמיני הגמילה.
  1. זה לא הזמן לנוח! מומלץ להעסיק את עצמכם עד כמה שאפשר בפעילויות שונות ובמעשים טובים. במקביל מומלץ "להעסיק" את הפה במקלות קינמון וירקות חתוכים. מומלץ להימנע ממסטיקים, כדי להימנע מגירוי פיזי שמזוהה עם הסיגריה.
  1. תנו כבוד לעצמכם אתם עושים צעד חשוב מאוד – תנו לגופכם את הכבוד הראוי! התרכזו במשימה והימנעו מביצוע מטלות נוספות שדורשות מחויבות והימנעות. למשל, דיאטה.
  1. אפילו לא אחת – הצלחתם להיגמל? קחו בחשבון שאפילו סיגריה אחת עלולה לחבל לכם בתהליך הגמילה ולהחזיר אתכם לתחילת המסלול. הימנעו לחלוטין!
  1. קופת חיסכון – מזל טוב, אתם הולכים לחסוך כסף רב! החליטו על תקופת גמילה כמו שבוע, חודש, שנה וצ'פרו את עצמכם בפרסים שיעשו לכם טוב.
  2. תמיכה – אל תישארו לבד בתהליך. בני האדם הם יצורים חברתיים, ובמצבים לא פשוטים אנחנו זקוקים לתמיכה, לחיזוקים ולחיבוקים מחברים, משפחה, פייסבוק, וואטסאפ או גורם מקצועי שיסייע בריסון הדחף לעשן.

8 עצות להירגע בתקופות לחוצות מאהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון

  1. קחו מספר נשימות איטיות ועמוקות – פנימה דרך האף והחוצה דרך הפה.
  2. קחו לעצמכם רגע כדי להבין איך מתח משפיע על גופכם. היכן אתם מרגישים אותו בגוף? במציאת דרכים להפחית את המתח בגוף, תוכלו למצוא גם שלווה נפשית גם באבמטיה חמה, בעיסוי, או בביצוע מתיחות.
  3. חשבו על מקום שבו אתם מרגישים בטוחים, רגועים ונינוחים. חשבו על הפרטים הקטנים שבאותו מקום ודמיינו כיצד תרגישו, מה תשמעו ואולי אפילו מה תריחו, אם הייתם במקום המרגיע הזה. קחו לעצמכם מספר רגעים ליהנות מהמחשבה שאתם במקום הנפלא הזה.
  4. אתם לא צריכים להתמודד עם המתח לבדכם. שתפו חברים, בני משפחה ואנשים קרובים אחרים בחייכם.
  5. החיים יכולים להיות עמוסים לפעמים. נסו לא להיכנס לפינות שבהן תתחילו לדאוג. במקום זאת, התמקדו בהווה ובמה שקורה עכשיו, לא במה שאולי תצטרכו להתמודד עמו בעתיד.
  6. דאגו לעצמכם. אכלו תפריט מאוזן, שתו הרבה מים, הפעילו את הגוף והקפידו לישון, לפחות, שמונה שעות.
  7. מעשים טובים ואכפתיות כלפי אחרים יכולים לשפר את היום שלכם ולהפחית את המתח.
  8. קפאין מעורר אותנו, אבל הוא גם יכול לגרום לנו להרגיש מתוחים ולחוצים. הפחתת הקפה, או אפילו הימנעות ממנו, יכולה להפחית תחושות מתח. נסו תה צמחי או אפילו מים חמים.

 

פרטים נוספים באתר:

https://www.abrahamson.co.il/


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר