ציוד תשתית שישמש את המכון (צילום: ניצן זוהר)
ציוד תשתית שישמש את המכון (צילום: ניצן זוהר)

הטכניון ובר אילן יקימו מכון מחקר בתחום אגירת האנרגיה

משרד האנרגיה בחר בטכניון ובאוניברסיטת בר אילן להקמת מכון מחקר לאומי בתחום אגירת אנרגיה. מטרתו של המכון, שיוקם בהשקעה של 130 מיליון שקל, היא לחזק את המובילות הישראלית בתחום בתחום האגירה האלקטרוכימית. כמו כן יעסוק המכון בהכשרת כוח אדם שיתמחה בתחומי הידע הדרושים לתחום

פורסם בתאריך: 3.1.23 17:01

משרד האנרגיה מקים מכון מחקר לאומי בתחום האגירה האלקטרוכימית בהשקעה של 130 מיליון שקל. המכון יוקם בשותפות של הטכניון ואוניברסיטת בר אילן, ומטרתו היא לחזק את המובילות הישראלית בתחום זה. נוסף על כך יעסוק המכון בהכשרת כוח אדם שיתמחה בתחומי הידע הדרושים לאגירה אלקטרוכימית ובהעברת טכנולוגיות חדשניות מהסביבה האקדמית לתעשייה.

את המכון תוביל ועדת היגוי משותפת למשרד האנרגיה, למוסדות המחקר ולגורמי חוץ, ובראשה יעמוד המדען הראשי במשרד האנרגיה ד"ר גדעון פרידמן. בראש המכון יעמדו ראש תוכנית האנרגיה ע"ש גרנד בטכניון (GTEP) פרופ' יועד צור והמנהל המדעי של מרכז האנרגיה והקיימות באוניברסיטת בר אילן פרופ' דורון אורבך.

המכון יוקם בתקציב של כ-130 מיליון שקל לחמש שנים, שמהם ישקיע המשרד כ-100 מיליון שקל והמוסדות הזוכים התחייבו להשקיע 30 מיליון שקל נוספים. ההשקעה הכספית של המשרד תאפשר רכישת תשתיות מחקר יקרות והקמה של מעבדות חדשות.

בשימוש בטכנולוגיות המקובלות, צריכת האנרגיה ההולכת וגדלה גורמת לפליטת גזי חממה ולשינויי אקלים. היעד שהציבה מדינת ישראל לשנת 2050 הוא משק אנרגיה לאומי ללא פליטת גזי חממה. המענה לכך הוא מעבר למקורות אנרגיה מתחדשים. מקורות אלה – שמש, רוח ועוד – אינם יציבים, ולכן הם מחייבים פיתוח טכנולוגיות חדשות לאגירת אנרגיה בכמויות גדולות. זו תהיה אחת המשימות העיקריות של המכון החדש.

 

 

המכון יעסוק במחקר בתחומים סוללות נתרן-יון שיכולות להיות זולות וזמינות יותר מסוללות ליתיום-יון; שיפור ביצועים של תאי דלק; הפקת מימן ירוק ביעילות ואגירתו באמצעים בטוחים ונוחים; סוללות מצב מוצק שבהם אין נוזל והן בטוחות יותר; סוללות מבוססות מתכת-אוויר כגון ברזל ואבץ אשר להן צפיפות אנרגיה גבוהה מאוד; כבלי על שייחודם הוא ביכולת לפרוק את האגירה בהספקים גבוהים; וסוללות זרימה שלהן יכולת אגירה גדולה.

תחום אגירת האנרגיה הוא בעל חשיבות גדולה למעבר המשק לאנרגיה נקייה. אגירת אנרגיה תאפשר שילוב גדל והולך של אנרגיה מתחדשת, שזמינה רק לאורך חלק מהיממה.

פרופ' צור: "הקמת מכון המחקר מהווה הישג חשוב בפעילותה של תוכנית האנרגיה ע"ש גרנד אשר קיימת כבר 15 שנה בטכניון. המעבר החיוני לשימוש באנרגיה נקייה איננו אפשרי ללא פיתוח אמצעים חדשים לאגירת אנרגיה ולהמרתה, בקנה מידה גדול. המכון יתרום הן להכשרת דור העתיד של המהנדסים שיפתחו פתרונות בתחום והן להנבטה ולבחינה של רעיונות חדשים שיש בהם פוטנציאל לשנות את שוק האנרגיה הלאומי והבינלאומי".

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון: "ההתמודדות עם משבר האקלים – מהאתגרים המרכזיים של המאה ה-21 – מצריכה שיתופי פעולה רב תחומיים החוצים גבולות דיסציפלינריים ומוסדיים. משבר האקלים הוא במידה רבה משבר אנרגיה, שההתמודדות איתו מצריכה שיתוף פעולה אקדמי רחב ושותפות עם התעשייה ועם גורמי ממשל. במסגרת המכון יוקמו תשתיות מחקר חדשניות שישרתו את כל החוקרים בישראל. הקמתו היא בשורה משמעותית מאוד, ואין לי ספק שהמהלך הזה יוביל אותנו לעתיד טוב, נקי יותר ובריא יותר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר