הטכניון (צילום: dnaveh/depositphotos.com)
הטכניון (צילום: dnaveh/depositphotos.com)

"זה קצת אירוני שמוסד כמו הטכניון נפל קורבן למתקפת סייבר"

על אף הודעתה של הנהלת הטכניון כי ממחר יתקיימו הבחינות כסדרן, הסטודנטים חוששים שמועדי ב' יגלשו אל תוך הסמסטר הבא: "יש בלגן גדול, אנחנו לא יודעים מה קורה". מרצה לשעבר בטכניון: "הטכניון הוא לא מוסד שאבטחת מידע זה הדבר החשוב בו. זה מוסד לימודי, וכל פרופסור עושה מה שהוא רוצה"

פורסם בתאריך: 14.2.23 09:35

הנהלת הטכניון הודיעה כי ממחר (רביעי) יתקיימו הבחינות כסדרן, אך הסטודנטים חוששים שמועדי ב' יגלשו אל תוך הסמסטר הבא. כזכור, הבחינות שהיו אמורות להתקיים בתחילת השבוע בוטלו בעקבות מתקפת הסייבר על שרתי הטכניון.

סטודנטים ששוחחו עם "כלבו – חיפה והקריות" טוענים לאי ודאות באשר למועדי הבחינות שנדחו – נושא שמטריד אותם מאוד. סטודנט לתואר ראשון בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים: "אני עוד לא יודע מתי יתקיימו הבחינות שבוטלו כי לא אמרו לנו מתי זה יקרה. התחלתי להתכונן אבל המתקפה שינתה לי את התוכניות. בעקרון הייתי אמור כבר לסיים את הבחינות של מועד א', ויש לי גם בחינה במועד ב' אבל אין לי מושג מתי זה יהיה. אני מקווה שהן ייערכו לפני פתיחת הסמסטר הבא. המצב הזה מבאס מאוד. למי שיש הרבה בחינות במועד ב' תהיה בעיה. יש בלגן גדול, אנחנו לא יודעים מה קורה".

לא עדכנו אתכם?

"אמרו לנו רק שדוחים את הבחינות. גם לא קיבלנו ציונים בחלק מהבחינות שכבר עשינו כי המערכות לא עובדות. האחראית שולחת הודעות מדי פעם, אבל לא משהו שמסביר מה קורה".

סטודנט לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע בפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות מספר על השפעת האירוע על הסטודנטים בפקולטה: "היה קשוח ללמוד השבוע כי ניתקו את השרתים וכל האתרים נפלו. צחקנו בחבר'ה על כך שזה קצת אירוני שמוסד כמו הטכניון נפל קורבן למתקפת סייבר, אבל צריך לומר שההתמודדות שלהם היתה די מהירה ושהמרצים פעלו בזריזות. הם שלחו לנו את כל ההרצאות, תרגילי הבית, הגיליונות וכל הדברים שניתן להיעזר בהם. זה מציק אבל זה המצב".

מה עם הבחינות אצלכם?

"בחינות דיגיטליות נדחו, ורק מה שלא מצריך מחשב לא נדחה. אם הבחינות שנדחו יתקיימו בתחילת הסמסטר הבא זה יהיה קשוח. יש דיבורים בין הסטודנטים שכנראה הטכניון יהפוך את מועדי ב' למועדי א', והמועד הנוסף יהיה מתישהו בהמשך, אבל זו רק ספקולציה".

סטודנט לתואר מתקדם: "המתקפה הפכה לנושא השיחה בפקולטות. אנחנו בתארים המתקדמים לא נפגענו באופן ישיר, אבל בגלל שניתקו את הרשת זה מקשה על העבודה".

קיבלתם תאריכים חדשים לבחינות?

"אני חושב שלא מצאו לזה פתרון. מי שנפגעו יותר מכולם הם הסטודנטים לתואר ראשון כי הלימודים שלהן הם יותר אינטנסיביים מבחינת מבחנים. לגבי השאר, כשאין אינטרנט על שרתי הטכניון אנחנו מתחברים דרך נקודה חמה בטלפונים הניידים, אבל זה הרבה פחות נוח".

הסטודנטים ציינו שגם הם הופתעו מאוד מכך שמתקפה כזו יכולה להתרחש בטכניון – מכון טכנולוגי מהיוקרתיים בארץ ובעל שם עולמי – והיו שאמרו כי הוא נתפס עם המכנסיים למטה.

 

 

יו"ר אגודת הסטודנטים לבי מנש: "כולנו במאמץ משותף ביחד עם הנהלת הטכניון כדי שתקופת הבחינות הקרובה לא תיפגע ושהמצב לא ישפיע על הסמסטר הקרוב. אנחנו דואגים לשים בראש סדר העדיפויות את זכויות הסטודנטים ואת תקופת הבחינות. פעלנו כדי להתאים את הבחינות וליצור מועדים מיוחדים, פתחנו מדפסות בחינם לסטודנטים, ופרסמנו נוהל ערעורים שמותאם למצב. אנחנו פועלים כדי לייצר שגרה סטודנטיאלית על אף התקופה המאתגרת, והסטודנטים מוכיחים שהם ביחד במאמץ. אנחנו ממשיכים לפעול סביב השעון ליצירת פתרונות מיטביים עבורם".

מרצה לשעבר בטכניון: "הטכניון הוא לא מוסד שאבטחת מידע זה הדבר החשוב בו. זה לא השב"כ או גוף ביטחוני שבהם יש יותר הקפדה בנושא. במקומות כאלה מבהירים לעובדים לא להוריד תוכן לא מוכר מאתרי האינטרנט ולא ללחוץ על קישורים לא מוכרים. הטכניון הוא מוסד לימודי, וכל פרופסור עושה מה שהוא רוצה. אבטחת מידע זה יותר אנשים מאשר טכנולוגיה. יש אנשים שלא נזהרים ויכולים להתקין כל מה שהם רוצים על המחשב, וזה פתח לבעיות".

זה מה שקרה כאן לדעתך?

"אני לא יודע מה קרה כאן ולאן זה הגיע. אני גם לא יודע אם זה פגע במחקר. זה תלוי איך המערכות בנויות ואיך הן מקושרות ביניהן. בסופו של דבר מדובר באנשים שרובם לא למד אבטחת מידע ורובם גם לא עוסק בזה. אני יודע שאנשים במעבדות התבקשו לנתק את המחשבים לגמרי, והם לא היו מסוגלים לעבוד והלכו הביתה".

אתמול (שני) שלחו נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ומשנה בכיר לנשיא פרופ' עודד רבינוביץ' מכתב לעובדים. "הטכניון נתון במתקפת סייבר מאתגרת", כתבו השניים, "מדובר באירוע מורכב, והחזרה לשגרה מלאה תארך זמן. המאמצים של כל הגורמים המקצועיים, בהובלה של צוותי המחשוב מהטכניון ובשיתוף עם מערך הסייבר הלאומי, לבלום את המתקפה, לחקור את מקורה ולהחזיר את המערכות לפעילות מהר ככל שניתן נמשכים סביב השעון. סביבת המחשוב הטכניונית חוזרת בהדרגה לפעילות, כולל מערכות אופיס 365, זום ופנאופטו. נמשיך ונעדכן ככל שמערכות נוספות יחזרו לפעול".

עוד כתבו השניים כי "בראש סדר העדיפויות עומדים הסטודנטים שלנו שנמצאים כעת בתקופת בחינות. לאור המצב נאלצנו לדחות את הבחינות שתוכננו לימים שני ושלישי, ומיום רביעי הן יתקיימו כסדרן. כפי שחווינו בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, ביזור סמכויות ועבודה מתואמת של כל היחידות וממלאי התפקידים בקמפוס מאפשרים התמודדות טובה יותר. לעת עתה אין בידינו צפי מדויק לחזרת מערכת מודל לתפעול מלא, ולכן ביקשנו, ביחד עם הדיקנים, מסגלי ההוראה להנגיש את חומרי הלימוד לסטודנטים באמצעים חלופיים. אנו בטוחים שהם יידעו לתת את המענה הנכון והמותאם לכל קורס באופן שיאפשר לסטודנטים להתכונן לבחינה בצורה מיטבית ולהצליח. אנו פועלים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם אגודת הסטודנטים בטכניון וקשובים לצרכי הסטודנטים העולים מהשטח. ההתגייסות של כל בית הטכניון להתמודדות עם האירוע, אורך הרוח והסבלנות מחזקים את כולנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לאמור את האמת

    הטכניון בכלל ופקולטה להנדסת מחשבים בפרט, בין הטובים עולם נתפסו עם המכנסים והתחתונים באסלה

  2. מי שכשל חייב ללכת הביתה

    הכשלון מהגדולים בתולדות האקדמיה בישראל. וגם מערך הסייבר הלאומי.
    פגיעה אנושה בתדמית המדינה. פגיעה במחקר עוד לא ברור היקפה ואיזה מידע נגנב.
    נשיא הטכניון ומחלקת אבטחת המידע צריכים להתפטר מיידית וועדת חקירה לאומית על מחדלי אבטחת המידע במוסדות לאומיים ואוניברסיטאות שהן מוסדות בתקצוב המדינה.

  3. אזרח שמבקש שדרעי המרוקאי הגנב יתפטר

    בגלל אפליה מתקנת החיילים המשוחררים נדחקן למכללות ויש הרבה סטודנטים מהמגזר
    אנחנו מבקשים להשוות את תנאי הקבלה לאלה של החיילים המשוחררים שמגיע שחוקים מצבא
    ואי קשר לגזענות

  4. בושה

    אני מתבייש, כזה מקום מכובד אבל ניהול פשוט בושה בושה.
    תתביישו לכם, מעניין אם הדבר הזה הולך לפגוע ביוקרתיות המוסד.

  5. לסגור וועדת חקירה רצינית ולהעיף על טיל את האחראים למחדל

    איזה מחדל צועק לשמים ועוד בטכניון אני מתבייש
    כל הצנונים שחושבים את עצמם, הנה רואים לכם הלוואי שיזרקו אתכם הבייתה חבורת נכשלים שחושבת את עצמה
    בושה לאקדמיה בושה ליוקרה של המוסד שממש מוטלת בספק!
    בושה למדינה
    מי שיודע יודע, זלזלתם מגיע לכם! לא אבטמ ולא סייבר
    מעניין מה דפקו לכם, חבורת מתיימרים להבין משהו – צוחק מי שצוחק אחרון, חבורת כושלים!

  6. בלעד דרדן

    לתלמידים אשר אומרים שקשה לכם. מציע שתחזרו לעשות מבחנים עם דף ועט. אני בטוח שהטכניון יכול להדפיס את המבחנים מהר מאוד ואם אתם חוששים אני מכיר כמה עשרות בוחנים אשר מחכים שהטכניון יקרא להם לשמור על המבחנים . מעוניינים לעשות מבחן עם דף ועט( למקרה שאתם מכירים את המושגים האלו)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר