פאנל ראשי רשויות מקומיות בחגיגות 70 שנה לאקדמית גורדון (צילום: דוד סויפר טרה צילום)
פאנל ראשי רשויות מקומיות בחגיגות 70 שנה לאקדמית גורדון (צילום: דוד סויפר טרה צילום)

בגורדון חוגגים 70 עם הפנים לעידן החינוך הדיגיטלי

באירוע מרגש חגגו באולם קריגר 70 שנים להיווסדה של המכללה האקדמית גורדון לחינוך, כשהנשיא היוצא פרופ' יחזקאל טלר בירך את מחליפו פרופ' יואל מנספלד. ברכות מצולמות נשלחו מנשיא המדינה ומשר החינוך. טלר: "אני מבקש שלא לסכם את 70 השנים שעברו, אלא להתרכז בעתיד"

פורסם בתאריך: 7.9.23 14:48

המכללה האקדמית גורדון לחינוך ציינה אתמול (רביעי) 70 שנה להיווסדה בטקס חגיגי שנערך באולמי קריגר בסימן "החינוך בעידן הדיגיטלי". במקביל עמד הטקס גם בסימן חילופי גברי, כשנשיא המכללה היוצא פרופ׳ יחזקאל טלר בירך את מחליפו פרופ' יואל מנספלד.

הערב נפתח במופע לייזר תחת הכותרת "מאירים את השמים בצבעי גורדון". בחלקו המרכזי של האירוע נערך פאנל של ראשי רשויות מקומיות בנושא "עידן חדש בחינוך" בהשתתפותם של ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, ראש העיר נשר רועי לוי וראש המועצה המקומית דלית אל-כרמל רפיק חלבי. 

ראשי הרשויות התבקשו על ידי המנחה רועי כ"ץ להתייחס לסיטואציה שבה מצד אחד הם בחזית ונדרשים לנהל את מערכת החינוך ביישובם, ומהצד השני מגיעים התקציב והסמכות הפדגוגית ממשרד החינוך, ואיך הם מתמודדים ברקע המצב הקיים.

קליש רותם אמרה: "כיתות הלימוד צריכות לשקף את המורכבות של החיים שלנו. רק הבוקר עברתי ליד בית הספר הדו לשוני החדש שייפתח בחיפה אחרי החגים. אני לא מבינה איך עד היום בחיפה לא היה בית ספר כזה. יש בעיר כל כך הרבה תרבויות ושפות, ואני מבטיחה שאשמר אותם למרות כל הרוחות הרעות שמגיעות מירושלים. בתי הספר צריכים לתת מקום לתיקון הקרע החברתי שנוצר במדינה ולאפשר לילדים לפרוק את הקושי שהם חווים בבית וברחוב".

חלבי אמר: "אני מלווה את ההתפתחות הפוליטית והלאומית בישראל מאז שנת 1967, הכרתי את כל ראשי המערכת הפוליטית, לאחר מכן בתפקידי בטלוויזיה סיקרתי את האינתיפאדות, ואני לא זוכר שנה כואבת וקשה יותר מהשנה האחרונה. אתם רואים איך הכל מתפרק, גם מערכת החינוך מתפרקת. אי אפשר להסביר את מה שהממשלה עושה כרפורמה משפטית – זו מהפכה משפטית לקראת דיקטטורה. מערכת החינוך צריכה לעסוק באזרחות ולא בלאומנות. אנחנו צריכים להבין שמערכת החינוך שלנו היא שמרנית מאוד וקפואה בהרבה מאוד תחומים, והיא צריכה למרוד ולהתפתח. הילדים מתחנכים לא רק בבתי הספר. המסגרות הן שונות, אנחנו צריכים לפתח את המיומנויות של הילדים ולא את בתי הספר. צריך לפרק את בתי הספר העכשוויים ולהשקיע את הכספים במקומות אחרים".

בהמשך נשאלו המשתתפים על המחסור במורים ביישובם, ולוי ענה: "יש מגזרים שבהם אין מחסור, למשל במגזר החרדי. עם זאת, המחסור הוא לא רק בחינוך, אלא גם במשטרה. ברשויות המקומיות אנחנו מתקשים לגייס עובדים כמעט בכל תפקיד. כשאנחנו מנסים להסביר לאן הלכו העובדים, אנחנו לא מצליחים להבין". חלבי הוסיף כי בדלית אל-כרמל יש עודף גם במלוות, וקליש רותם ביקשה שיעביר לחיפה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מצולמת שבה הוא אמר: "מי שמבקש להעריך את מידת ההשפעה של המכללה האקדמית גורדון יכול להסתפק בנתון אחד המשקף את הסיפור כולו – אלפי תלמידים מכל שדרות החברה הישראלית ובני כל הגילים צמחו תחת ידיהם של המורים והגננות שהוכשרו במכללת גורדון. אלפי ילדים ונערים, חילוניים, דתיים, מסורתיים, חרדים, יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים שזכו ועודם זוכים ללמוד להתפתח, לרכוש כלים ומקצוע, והכל בגללכם". 

עוד הוסיף הנשיא: "70 השנים שאותן אתם מציינים היום הן הזדמנות להביט בסיפוק גדול על הדרך שעשיתם בשירות החברה והמדינה למען עתיד טוב יותר לכולנו, למען הנחלת כישורי ההוראה ולמען החתירה המתמדת לקידום חדשנות ומצוינות בחינוך. אתם צריכים להיות גאים בערכים שאתם מעבירים".

הרצוג אמר כי הוא שמח לשמוע על פעילותה של המכללה למען בעלי צרכים מיוחדים ושהם מהווים תשיעית מחברי סגל המכללה, וסיים בברכה לטלר ובאיחולי הצלחה למנספלד.

 

 

גם שר החינוך יואב קיש שלח ברכה מצולמת ואמר: "אין דבר יותר חשוב מאשר להכשיר את דור המורים של מדינת ישראל. אני רוצה לאחל לנשיא היוצא טלר הרבה תודה על העשייה ובהצלחה בהמשך הדרך, ולנשיא הנכנס מנספלד – הרבה מאוד תקוות תלויות בך. אני בטוח שתממש אותן".  

פרופ' טלר אמר כי הוא מבקש לא לסכם את 70 השנים שעברו אלא להתרכז בעתיד. לדבריו, לאקדמית גורדון יש תפקיד חשוב במדינה – להכשיר את הדור הבא של המורים: "להכשיר אותם לחיים בסביבה לא מוכרת ולא ברורה זהו אתגר עצום. כמוסד אקדמי אנחנו מאמינים שעלינו תמיד להיות שני צעדים לפני המציאות היומיומית. זה תפקיד האקדמיה – לא להיסחף ולהיגרר אחר מה שיש, אלא להסתכל קדימה לאן פנינו מועדות. אנחנו עושים את מה שאנחנו מבינים שצריך לעשות". 

טלר סיפר כי למועצה להשכלה גבוהה נדרשו חמש שנים להחליט על מתווה חדש למכללות לחינוך, ובינתיים צריכים להתקדם. באשר לחזון הוא אמר: "אנחנו גאים מאוד בכל מה שעשינו כל השנים ובוודאי בשנים האחרונות, אבל אני רוצה לדבר על 70 השנים הבאות. אנחנו חייבים לשנות באופן קיצוני את המטרות בהכשרת המורים שיתאימו למאה ה-21. היום אנחנו לא מדברים על העברת ידע אלא על ההכשרה למיומנויות ולעולם שמשתנה בקצב מהיר ביותר. אנחנו צריכים להכשיר אנשים לידע דיגיטלי, לחשיבה ביקורתית, ליצירתיות, לחדשנות, ליזמות, לתקשורת ולמיומנויות בין אישיות. כאשר הידע הוא כל כך עמוק ורחב, בלי שיתוף פעולה ועבודת צוות אי אפשר להגיע לתוצאות. לכן צריכים דיסציפלינות שונות לעבוד ביחד בהתאמה לשינויים מהירים, ברגישות ובאינטליגנציה רגשית חברתית ברמה גבוהה".

טלר הוסיף: "אנחנו צריכים לפתח פדגוגיה חדשה. אי אפשר ללמד מיומנויות לפי השיטות שאנחנו מקיימים אותן היום ויודעים לעשות את זה מצוין. אנחנו צריכים להיות יצירתיים ולחשוב איך אנחנו מכשירים למיומנויות ולא לידע, ואני מקווה ומאמין שגורדון, עם היצירתיות ועם החדשנות שלה, תדע לעשות את זה בצורה הטובה ביותר".

לדבריו, התיאוריה אמנם חשובה אבל העשייה חשובה יותר: "התוצאות של העשייה שלנו בגורדון מקבלות אחר כך תמיכה או לפעמים הרמת גבה של 'מה פתאום? מי הרשה לכם לעשות?', אנחנו בכל זאת עושים ונמשיך לעשות. גורדון חייבת בעשור הבא להיות מובילה בחדשנות, בהעזה ולפעמים קצת בחוצפה".

האירוע הסתיים במופע של דני סנדרסון ולהקתו.

 

פרופ' יואל מנספלד (צילום: שושן מנולה)

פרופ' יואל מנספלד (צילום: שושן מנולה)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יאללה מקולקליש - להית'

    קליש יכולה להופיע לכל ארוע לפתע אחרי שחמש שנים לא באה לאף פתיחה, אף חגיגה, אף טקס כמעט.
    לפתע מקולקליש בכל במה. תתחילי לארוז את הלשכה בורובסקי יצטרך לקבל שולחן ריק לתקן את הנזקים שאת משאירה כבר מהשבוע הראשון

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר