חזרה לעבודה לאחר חופשה ללא תשלום, פיטורים או התפטרות בצל משבר הקורונה. תמונה ממאגר Ingimage
חזרה לעבודה לאחר חופשה ללא תשלום, פיטורים או התפטרות בצל משבר הקורונה. תמונה ממאגר Ingimage

חזרה לעבודה לאחר חופשה ללא תשלום, פיטורים או התפטרות בצל משבר הקורונה 

מרבית המעסיקים עדיין "מלקקים את פצעים" ולא יודעים איך ואם בכלל להחזיר עובדים לעבודה. גם השכירים אינם מודעים לזכויותיהם במקום העבודה בעת חזרתם לעבודה לאחר חל''ת בצל המשבר. עו"ד יעקב שניטמן המתמחה בענייני עבודה, יתמקד בנושאים אלו ויציג פתרונות הן לשכירים והן למעסיקים

פורסם בתאריך: 14.5.20 13:26

האם מעסיק חייב להחזיר עובד למשרה מלאה או שניתן להעסיק במשרה חלקית?

"בעיקרון כן. חלה על המעסיק חובת החזרת העובד מחל"ת לאותה משרה, לאותם תנאי עבודה ושכר שהיו ערב יציאתו לחל"ת. אולם, בשל נסיבות מיוחדות ובצל משבר קורונה, נגרמו וייגרמו נזקים שונים למעסיקים בטווח הקצר והארוך. לכן, כדי למזער נזקים, מרבית מעסיקים נדרשים להקטין את המשרה ולהפחית בשעות עבודת העובדים לפרק זמן קצר או ארוך. ככל שקיימת הסכמה מצד העובד להפחתה זו בצל המשבר, ניתן יהיה להחזיר עובד למשרה חלקית".

האם רשאי עובד שלא לחזור מחל"ת או לא להסכים לתנאי עבודה חדשים?

"כן. הזכות הבסיסית של השכירים היא לא לפגוע בשכרם. כשעובד רואה שאין המעסיק מעוניין להחזירו לאותה משרה, לאותם תנאי העבודה ולאותו שכר שעבד בטרם שיצא לחל"ת, הוא יכול להחליט מה עדיף לו – לבקש להישאר בחל"ת ולקבל דמי אבטלה מביטוח הלאומי או לחזור לעבודה חלקית. עובד יכול גם להחליט שהוא לא מעוניין לקבל תנאי עבודה חדשים כשיש בהם שינוי לרעה בתנאי העסקה או בשכר, או כשמדובר בהפחתה זמנית או קבועה של שעות או ימי עבודה וזכותו להתפטר מהעבודה ולקבל פיצויי פיטורים כדין מפוטר.

"ככל שבחר עובד שלא להמשיך בעבודה בשל הרעה מוחשית בתנאי העסקה, עליו למסור הודעה מוקדמת מראש ובכתב ולתת זמן מספיק למעסיק לשקול מחדש את תנאי העסקה ואם דבר לא צלח והמעסיק לא החזיר את המצב לקדמותו, זכות העובד להודיע על התפטרותו ובמקרה זה יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים כחוק וגם לקבל טופס 161 ומכתב לחברת הביטוח כדי למשוך פיצויי פיטורים הצבורים לזכותו בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים".

האם המעסיק ראשי לפטר עובד שנמצא בחל"ת או כאשר עובד לא מסכים לתנאי עבודה חדשים?

"כן. המעסיק רשאי לפטר עובד שנמצא בחל"ת. כמו כן, יכול המעסיק להציע לו תנאי העבודה חדשים, גם אם תנאי העבודה שונים מתנאי העסקה קודמים טרם יציאת העובד לחל"ת לפני הקורונה, למשל, לפני חודש מרץ 2020. לכן, ככל שבחר המעסיק לסיים את עבודתו של עובד בשל צמצומים בצל משבר קורונה כשהעובד נמצא בחל"ת, או כשהוצעו לו תנאי עבודה חדשים והוא לא הסכים להם או להפחתה של שעות או ימי עבודה, על המעסיק לזמן עובד לשיחת שימוע כדין.

"המעסיק נדרש בזימון לשימוע להעלות כל טיעון ולמסור לעובד הזמנה בכתב כדין בעוד מועד, לפרוס בפניו תנאי עבודה חדשים וכו'. עליו לקיים שיחת שימוע באופן ענייני תוך התחשבות בתנאי העבודה ובדרישות העובד. ככל שהמעסיק בחר לפטר עובד לאחר שיחת שימוע, עליו לתת הודעה מוקדמת מראש ובכתב כנדרש לפי החוק. קרי, עובד נדרש לעבוד ימי עבודה מוקדמת אצל המעסיק. לא ניתן לזקוף ימי עבודה מוקדמת על חשבון תקופת חל"ת כשעובד מקבל דמי אבטלה. קרי, דמי הודעה מוקדמת לחוד ודמי אבטלה לחוד. לא יכול המעסיק להעסיק עובד בתקופת הודעה מוקדמת ועליו לשלם לעובד שכר דמי הודעה מוקדמת כדין.

יעקב שניטמן עורך דין לענייני עבודה בחיפה ובצפון עומד לשירותכם בכל שאלה בתחום דיני העבודה באמצעות הווטסאפ 058-7679201, בפייסבוק או בעמוד הגוגל 

קישור לאתר

המשרד של עו"ד שניטמן יושב בכתובת: בניין אסטרא, טשרניחובסקי 35, חיפה

יעקב שניטמן. תמונה באדיבות הלקוח

יעקב שניטמן. תמונה באדיבות הלקוח

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר