מכללת אורנים מאמינה בעוצמה שבמגע: הכשרת מטפלים בעזרת בעלי חיים. צילום עצמי
מכללת אורנים מאמינה בעוצמה שבמגע: הכשרת מטפלים בעזרת בעלי חיים. צילום עצמי

מכללת אורנים מאמינה בעוצמה שבמגע: הכשרת מטפלים בעזרת בעלי חיים

תכנית הלימודים הייחודית של המכללה מציעה מגוון אפשרויות הכשרה בתחום הטיפולי שיבהירו לכם את העוצמות הרבות הגלומות בשילוב בעלי חיים בטיפול, וידגימו עד כמה יש תהליכים שבהם שני הצדדים יכולים לצאת נשכרים

פורסם בתאריך: 23.8.20 15:11

טיפולים בנפש האדם כוללים היום הרבה מעבר ל"ישיבה על כורסא בקליניקה" ומציעים טכניקות שונות ומגוונות כמו גינון, כתיבה טיפולית, טיפול במשחק ועוד. אחד מהתחומים המסקרנים ביותר הוא טיפול הנעזר בבעלי חיים.

עם הבנת היתרונות של טיפול בעזרת בעלי חיים, הביקוש למטפלים אלו הולך וגובר מדי שנה. הסמכת מטפלים באמצעות בעלי חיים היא דרך חדשנית לתמיכה בסוגיות קוגניטיביות-פיזיות-מנטליות, תמיכה בהתפתחות אישית, אימון וטיפולים משלימים.

שוחחנו עם גל חכים וענבר בראל, פסיכולוגיות מומחיות בטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים וראשות התכנית להכשרת מטפלים רגשיים בעזרת בעלי חיים במכללת אורנים.

"התכנית להכשרת מטפלים רגשיים בעזרת בעלי חיים באורנים היא חלק מהבית הטיפולי במכללה, שמציעה מגוון תכניות הכשרה: פסיכותרפיה, טיפול בעזרת משחק, גינון טיפולי, מיינדפולנדס, כתיבה טיפולית ועוד", מסבירה גל.

מפגש שלא משאיר אותך אדיש. צילום עצמי

מפגש שלא משאיר אותך אדיש. צילום עצמי

 מה מייחד את הטיפול הרגשי הנעזר בבעלי חיים?

"קשר ומפגש עם בעלי חיים לא משאירים אותנו אדישים. בעלי חיים מפגישים אותנו עם עצמנו, עם היכולת שלנו לאהוב ולהיות נאהבים, ועם חלקים בתוכנו שפעמים רבות אנחנו לא מודעים אליהם.

"למשל התגובות שלנו למגע גופני, מה קורה לנו כאשר כלב נצמד אלינו ומבקש מגע. לקשר עם בעלי חיים יש כוח טיפולי, אך כדי להיות מטפל שנעזר בבעלי חיים נדרש ידע פסיכולוגי מעמיק לצד התנסות בשטח והתפתחות אישית".

"לאורך השנים אנו עדות לעוצמות הטיפוליות הגלומות בשילוב בעלי החיים עם עבודת המטפל", מפרטת גל. "בתחילת דרכינו בלימודי הפסיכולוגיה, היה לנו ברור שאהבת בעלי חיים לצד ניסיוננו הפרטי בעוצמות המרפאות של הקשר עימם, יקבלו ביטוי בעבודתנו הטיפולית. אנו מאמינות בייחודיות של קשר טיפולי המתבסס בעזרת בעלי חיים ובמרחב הייחודי של סביבת בעלי החיים לטיפול בנפש".

"טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים הוא דיסציפלינה טיפולית המבוססת על הקשר המשולש בין מטפל, מטופל ובעל חיים. מטרתו של טיפול זה, בדומה לתרפיות אחרות, לסייע לאדם להכיר ולהבין טוב יותר את עולמו הפנימי, התנהגותו, בחירותיו וקשריו עם דמויות משמעותיות", ממשיכה ענבר.

"שילוב בעלי החיים בתהליך ובקשר הטיפולי מזרז תהליכים נפשיים והעלאת תכנים רגשיים, ומאפשר שיפור במצבו הנפשי של המטופל ובאיכות חייו. מדיום טיפולי זה מאפשר חוויה טיפולית עוצמתית וייחודית. הקשר עם בעל החיים מזמן בין היתר מגע, תקשורת ללא מילים ועבודה השלכתית ממרחק בטוח".

איך נראה טיפול בעזרת בעלי חיים והאם הוא דומה לטיפול פסיכולוגי?

"לצורך התשובה, אשמח לתת דוגמה מחדר הטיפול", משיבה ענבר. "נער שהגיע אלי לטיפול עקב תחושות דחייה קשות בבית ספרו. הנער, בעל שם רוסי מובהק, היה טרוד מאוד מהסטיגמות שהילדים בבית הספר אליו עבר 'מדביקים' לובגלל שמו ומראהו.

"נושא כזה טעון מאוד ורגיש, ולכן הוא התקשה לדבר איתי עליו באופן ישיר אך החיות, ובפרט החולדה, אפשרו לו להשליך את התכנים הקשים שבעולמו וכך יכולתי לעבד איתו על תכנים אלו ממקום שאינו מאיים וממרחק בטוח. הנער נהג לשבת לאורך כל המפגש עם החולדה עליו וללטף אותה בעדינות.

"הוא היה אומר לי: 'למה סתם מדביקים עליה תוויות? היא כזאת נחמדה וסתם כולם נטפלים אליה וחושבים שהיא תוקפנית'… 'נכון זה מעצבן אותך?'. הוא היה שואל את החולדה וכך נפתחה עבורי כמטפלת הזדמנות נפלאה לדבר על התחושות הקשות שחש דרך החולדה ומה ששם עליה.

"בחדר הטיפול יש לי גם כלבה, חתול ותוכי. כשהמטופלים רואים שכל החיות מסתדרות ביניהן נפלא, זה מעביר מסר מאוד משמעותי שיש סיכוי להצליח ליצור קשרים ולחיות בשלום גם בבתים שבהם היחסים מורכבים וטעונים מאוד".

במה שונה טיפול בעזרת בעלי חיים מכלבנות?

"נענה על השאלה בשני חלקים", משיבות גל וענבר. "ראשית, אם את רוצה באמת לטפל בנפש של אדם אחר אין קיצורי דרך. להיות מטפל רגשי זו אחריות כבדה, ולהיות מטפל רגשי שמשלב עוד יצורים חיים בטיפול זו אחריות גדולה יותר.

"במסלולים המקוצרים לא ניתן לספק את תהליך ההתפתחות והכלים המקצועיים הנדרשים כדי להעניק טיפול רגשי ראוי.

"רק בוגרים שסיימו לימודי תואר ראשון לפחות ולמדו במשך שלוש שנים נוספות לימודי טיפול רגשי יכולים להציע טיפול רגשי. כיום חוק הפסיכותרפיה לא מוסדר בישראל וכל אחד יכול להציע שירותי טיפול, אך השאלה היא מה אתם רוצים להיות? אם אתם חולמים להיות מטפלים רגשיים ומקצועיים שבאמת יכולים לעמוד מאחורי העשייה שלכם בגאווה, עליכם לבחור בדרך הארוכה וללכת עד הסוף.

"שנית, תפישת העולם שלנו לגבי טיפול בעזרת כלבים אינה מושתתת על אילוף הכלב ובחירת הגזע האידיאלי שישמח את המטופל. בטיפול רגשי אמיתי נכון לעמת גם עם תסכול, דחייה ודחיית סיפוקים ולכן דווקא כלב שלא תמיד נענה וכלב שלעיתים חושש להיקשר, יכול לשרת את הטיפול בצורה טובה יותר.

"אנחנו דוגלים בעבודה עם כלבים מעורבים, כלבים שאומצו ויש להם לעיתים סיפור חיים מורכב בדיוק כמו למטופלים שלנו. הכלב לא צריך לעבור אילוף כדי להצטרף לטיפול רגשי ומטפל רגשי אינו צריך להיות מאלף. לא לשם זה התכנסנו.

"המטפל צריך להכיר כלבים לעומק, להבין את שפתם, להבין מה הם מייצגים בחדר הטיפולים וגם כמובן לדעת לספק לכלב ולמטופל סביבה בטוחה.

"חשוב להבין שבטיפול רגשי הנעזר בכלבים, ה'כלי' המשמעותי ביותר ליצירת שינוי אצל המטופל הוא קודם כל המטפל והקשר הטיפולי הנוצר. הכלב מהווה קו תרפיסטי משמעותי בתוך התהליך הטיפולי כולו – מעין גשר לקשר עם המטופל, כר נרחב להשלכות, בסיס לאמון ועוד, בעוד שבכלבנות טיפולית ה'כלי' העיקרי הוא הכלב והפעילויות השונות הנעשות איתו".

אפשר לחיות בשלום בבית. צילום עצמי

אפשר לחיות בשלום בבית. צילום עצמי

באילו מסגרות ניתן לטפל?

"בוגרי התכנית שלנו במכללת אורנים הם ממובילי המטפלים בארץ וממקימי האיגוד הישראלי לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים – איגוד מ.ר.ח.ב. בוגרנו משתלבים כמטפלים הנעזרים בבעלי חיים במסגרות מגוונות כגון: פנימיות לילדים בסיכון, מרכזי למידה, בתי כלא, מרכזי גמילה מסמים, בתי ספר, בתי חולים ועוד".

בעזרת אילו בעלי חיים ניתן לטפל?

"התכנית לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים במכללת אורנים, מכשירה מטפלים רגשיים באוריינטציה דינמית בדגש על רווחת בעלי החיים והקשר ההדדי הנרקם עימם. אצלנו לא כופים מגע על בעלי חיים ולא מרימים אותם בניגוד לרצונם.

"התפישה המנחה את התכנית היא שטיפול רגשי אמיתי יכול להתבצע רק מתוך קשר הדדי בין בני אדם לבעלי חיים. בעלי חיים מסוימים נוטים יותר לחפש את קרבתנו כגון כלבים, חמורים ואפילו חולדות.

"החולדה היא חיה חכמה ביותר וחברתית באופייה (להבדיל מאוגר לדוגמה, שהיא חיה שלא זקוקה לקשר ולמגע איתנו). חולדה דומה לנו בהרבה מובנים, אוכלת את כל מה שאנו אוכלים, זקוקה לחום ולאהבה שלנו ומחזירה קשר חם ואוהב בתמורה.

"אם מרגילים חולדה מגיל צעיר לחברת בני אדם – להחזקה, למגע ולליטוף היא הופכת ממש לחיית מחמד שמחפשת את קרבתנו. אוהבת להתכרבל אצלנו ואפילו ללקק אותנו. לכן מבחינתנו חולדה הרבה יותר מתאימה למפגש הטיפולי מאשר אוגר למשל, שלרוב מאוד לא נהנה מכך שמרימים אותו", מסכמת גל.

"לאורך השנים אני תמיד מחזיקה בביתי גם חולדה כחיה טיפולית ומעולם אף חולדה לא נשכה איש", מציינת ענבר.

האם לא מדובר בניצול בעלי חיים?

"מדובר בשאלה אתית שחייבת להישאל על ידי כל מי שמתעניין ועוסק בתחום. תחום טיפולי זה בעל עוצמות טיפוליות מדהימות, אבל פעמים רבות הוא מתבצע תחת ניצול ושימוש בחיה לטובת האדם. בעלי חיים רבים בפינות חי מנוצלים ולא חיים באופן ראוי שמאפשר להם לממש את צרכיהם.

"התפישה הרווחת היא לדוגמא שאם ילד רוצה להרים עכשיו גור ארנבון וללטף אותו כדי להירגע, אז אין שום מניעה לכך. הארנבון זו החיה שלרוב הכי מנוצלת בפינות החי. אנחנו מאמינות ויודעות שניתן לטפל בראייה אחרת.

"לפי התכנית פורצת הדרך שלנו באורנים, אין די בשאיפה למזער את הפגיעה בבעלי החיים כמקובל בתוכניות אחרות המשלבות בעלי-חיים בפסיכותרפיה, אלא יש להימנע מלשלב בעלי חיים אלא אם הם עצמם ייצאו נשכרים ממפגש זה.

"התכנית באורנים מציבה את טובתם של בעלי החיים המשתתפים בטיפולים במקום גבוה הרבה יותר מן המקובל במסגרות ההכשרה המקצועיות המקבילות בישראל ובעולם.

"המודל החדשני של התכנית מתבסס על ראייה של טיפול הדדי בין בני אדם לבין בעלי חיים. לשם קידום המודל אנחנו מובילות שינוי בפינות חי רבות בארץ, יצרנו מקומות בלעדיים להתנסות מעשית עבור הסטודנטים כגון פרקטיקום במקלטים לשיקום ולהצלה של בעלי חיים ופרקטיקום ייחודי של עבודה עם כלבים נטושים. בתכנית לומדים לעומק את המודל ההדדי ומבינים כיצד ניתן להיעזר בבעלי החיים בטיפול רגשי, ולקדם במקביל את הטיפול בחיות עצמן".

מעבר לפרטים נוספים על התכנית ותכניות טיפוליות נוספות באורנים

לפרטים על קמפוס הדסה נעורים-בית ינאי שם יתקיימו הלימודים


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר