משאלה כמיצג אמנותי (צילום: יח"צ הביאנלה הים תיכונית)
משאלה כמיצג אמנותי (צילום: יח"צ הביאנלה הים תיכונית)

מפונים מכרמיה יצרו שרשרת של חלומות ומשאלות

בסדנה "חלומות, תקוות ומשאלות" שקיימו האמנים והאוצרים החיפאים בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר-שי לתשעה מפונים מקיבוץ כרמיה, הם יצרו שרשרת של חלומות ומשאלות שהונצחו במצלמת וידאו, ולאחר עריכה יהפוך הסרטון ליצירת וידאו אמנותית שתנציח את המיצג

פורסם בתאריך: 13.11.23 15:07

בשבת האחרונה, בדיוק חודש לאחר ההתקפה הרצחנית על ישובי הדרום, השתתפו תשעה מפונים מקיבוץ כרמיה המתגוררים כעת במושב דור בחוף הכרמל בסדנת אמנות שאותה הנחו האמנים והאוצרים החיפאים בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר-שי.

פיינרו ובר-שי, שהם גם האוצרים של הביאנלה הים תיכונית, עורכים סדנאות אמנות וידאו בשם "חלומות, תקוות ומשאלות" בשיתוף עם מוזיאון ינקו-דאדא בעין הוד, והפעם הם ערכו סדנה בהתנדבות עם נפגעי מעשי הזוועות שנאלצו לעזוב את ביתם בדרום.  

תוך כדי פעילות בסדנה עלו שאלות בעקבות הטראומה של אובדן הבית והביטחון האישי כמו מה זה באמת להעז לחלום בימים אלה ומהי המשמעות של תקוות וחלומות, רצונות וציפיות מעתיד לא ידוע בצל הטראומה. 

 

 

פיינרו: "חלום יכול להיות שאיפה, רצון או רעיון שנוצר בדמיונך ואשר יכול לקרום עור וגידים בעתיד. תקווה היא תחושה של ציפייה לדבר מסוים ויקר. יכולת המיקוד שלנו בחלומות יכולה להביא אותם לידי מימוש וטוב לבריאות הנפשית כאשר היא מניעה לעשייה לקראת המטרות שלך".

ואילו בר-שי גורסת כי "תקווה היא עתיד רצוי שאליו קיים לפחות נתיב סופי אחד. זה לא חייב להיות דבר בטוח, רק שיש לפחות נתיב סיבתי אחד שאם יושלם הוא יגיע לעתיד הרצוי. לעומת זאת, חלום הוא עתיד מבוקש שעבורו לא קיים מסלול סופי. חלומות יתגשמו או שהם כמעט בלתי אפשריים, אבל חייבת להיות לפחות אפשרות כלשהי להגשים אותם, או שזה לא חלום אלא פנטזיה".

מטרות הסדנה הן לחוות תחושות ולרפא רגשות של אובדן, אבל, כעס ותסכול, ובמקביל ליצור תחושות של תקווה ומציאות שבהן האנושיות מנצחת והערכים ההומניים באים לידי ביטוי.

כל אחד מהמשתתפים התבקש לכתוב משאלה או תקווה על דף נייר, שאותו הם קיפלו לכדור. את כדור הנייר הם שבו ופתחו לפני המצלמה שהנציחה את חלומם או משאלתם. לאחר מכן הם קיפלו בחזרה את הדף לכדור וזרקו אותו למשתתף אחר. כך הם יצרו שרשרת של חלומות ומשאלות שהונצחו במצלמת וידאו, ולאחר עריכה יהפוך הסרטון ליצירת וידאו אמנותית שתנציח את המיצג הרגעי ותבטא את החלומות של המפונים מהדרום.

חברי כרמיה שהשתתפו בסדנה סיפרו שבאותה השבת הם היו סגורים בבתים, ושהם חבים את חייהם לחברי כיתת הכוננות של הקיבוץ שנלחמו והדפו כל ניסיון לפרוץ לקיבוץ.

 

משאלה של מפונה מקיבוץ כרמיה (צילום: יח"צ הביאנלה הים תיכונית)

משאלה של מפונה מקיבוץ כרמיה (צילום: יח"צ הביאנלה הים תיכונית)

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. עמרי

    רקדתם משמחה על חורבן גוש קטיף ושמחתם גם כשחמאסטן החמושה קמה שם העיקר גירשתם יהודים "עבור השלום והמתונים"
    עכשיו אתם משלמים את מחיר הזחיחות.
    החלום והמשאלה שלי שהשמאל פה יתעורר מההזיות של אוסלו. כדי שנחסוך עוד 7-10.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר