אמיר פתר ב"אואזיס" (צילום: ז'ראר אלון)
אמיר פתר ב"אואזיס" (צילום: ז'ראר אלון)

"גם אם היו מעלים הצגה על מלחמת וייטנאם ניתן היה להשליך אותה עלינו"

"אואזיס", הצגת היחיד שכתב השחקן החיפאי אמיר פתר, נבחרה ביחד עם עוד 13 הצגות מבין 80 הצעות להשתתף בפסטיבל תיאטרונטו ביפו. ההצגה מבוססת על ספר של צנחן צרפתי שובר שתיקה שנלחם במורדים האלג'יראים בשנות ה-50

פורסם בתאריך: 18.3.19 10:34

המחזה "אואזיס" שכתב שחקן התיאטרון החיפאי אמיר פתר (28), נבחר להשתתף בפסטיבל תיאטרונטו 2019 שיתקיים בחול המועד פסח ביפו. המחזה שנכתב בהשראת הספר "שחר במדבר" של נואל פאולר נבחר עם עוד 13 הצגות מבין 80 הצעות שהוגשו להנהלת הפסטיבל. אמיר פתר הוא בנו של הבמאי החיפאי סיני פתר ששימש בעבר כמנהל התיאטרון העירוני חיפה.

המחזה מגולל את סיפורו של נואל, צנחן במילואים שמתגורר בפריז בשנת 1956, וכמו רבים מבני דורו הוא נשלח להילחם במורדים האלג'יראים בחולות מדבר סהרה. פתר: "לפני כעשור, כשהתגייסתי לצבא, אבי נתן לי כמה ספרי קריאה ובהם 'גנבת השואה שלי' – רשימות של צעיר ישראלי בשם נעם חיות שהצטרף לארגון שוברים שתיקה, וגם את הספר "שחר במדבר" על חייל צרפתי ששובר שתיקה. זה נגע בי הרבה יותר מהסיפורים הישראלים. בקיץ האחרון ראיתי פתאום את הספר הזה וקראתי אותו שוב. אז עלה הרעיון להמחיז אותו. כעבור כמה ימים יצא קול קורא להגיש הצעות לתיאטרונטו. נפגשתי עם הבמאית חן דוד שמביימת אותי, דיברתי איתה על הרעיון, והשאר היסטוריה".

אביך ביים את ההצגה "מקורקעת" שהועלתה בתיאטרונטו בשנת 2015, ולמרות שהוא עוסק בסיפורה של טייסת אמריקאית ניתן בקלות לראות את הדמיון בינה לבין טייסת בחיל האוויר. גם אתה בחרת בחייל צרפתי שמעלה בהצגה דילמות שאיתן מתמודד חייל בצה"ל. האם יש כאן חיקוי של הרעיון לדבר על האחר שהוא בעצם אנחנו?

"אני מניח שגם אם היו מעלים הצגה על מלחמת וייטנאם ניתן היה להשליך אותה עלינו. לא חשבתי על 'מקורקעת' כשכתבתי את המחזה, אבל אני בטוח שכל העבודות של אבי משפיעות עלי בצורה כלשהי. לא הייתי ממהר להשליך את המחזה שכתבתי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מה שחשבתי הוא איפה המחזה פוגש אותי. מבחינתי מדובר במחזה אישי ואנושי מאוד, ואני ממש מרגיש שהדברים שקרו לגיבור שם היו יכולים בקונסטלציה כזו או אחרת לקרות גם לי. כל אחד מוזמן לראות את ההצגה ולעשות את החשבון האישי שלו איפה הסיפור הזה פוגש אותו".

 

 

להופיע בהצגת יחיד זו לא קפיצה מוקדמת מדי למים העמוקים למי שרק עכשיו סיים את לימודי התיאטרון?

"המקצוע שלי מלבד התיאטרון הוא הדרכת טיולים בעולם, וזה בעצם המקצוע הכי בודד שאפשר לדמיין. אם יש משהו שלמדתי בהדרכה זה לספר סיפורים, ובעצם מבחינתי תיאטרון יחיד טוב זה לדעת לספר סיפור, ואני מקווה שאצליח לעשות את זה".

השחקנית החיפאית קרן צור זכתה במקום הראשון עם "מקורקעת" בתיאטרונטו. האם זה הכיוון שאתה שואף אליו?

"אתה מכוון גבוה מאוד. בין המציגים השנה יהיו אנשי תיאטרון שניתן ללמוד מהם הרבה מאוד, כך שאני לא ממהר. אסתפק בציון לשבח. זה המחזה הראשון באורך מלא שכתבתי, ועצם ההשתתפות באירוע כזה הוא הישג אדיר מבחינתי".

כידוע לך הפרנסה מתיאטרון היא לא בשפע. למה כאיש צעיר בחרת דווקא בתחום הזה?

"אני רואה את ההורים שלי ששניהם עוסקים בתיאטרון, והם נראים לי אנשים שמחים שטוב להם. הפרנסה תגיע, אני לא דואג. אני נהנה מהיצירה העצמאית, וזה גורם לי להרגיש שלם עם הבחירה בתיאטרון. מה שחשוב בחיים זה לעשות את מה שיש לך תשוקה לעשות, ואת זה אני עושה בכיף".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר