היכל התיאטרון קרית מוצקין
היכל התיאטרון קרית מוצקין

צורי לפרופ' גרוטו: "ללא תרבות אין חיים"

מנכ"לית היכל התיאטרון בקרית מוצקין דפנה צורי שלחה מכתב למשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בבקשה לקבל מתווה חזרה: "על מנת למנוע קטסטרופה טרגית שתפגע באחד מהישגיו הגדולים ביותר של קיום העם הזה, יש לתת מענה לתרבות"

פורסם בתאריך: 11.5.20 16:37

"ללא תרבות אין חיים", כך פתחה מנכ"לית היכל התיאטרון בקרית מוצקין דפנה צורי מכתב ששלחה היום (שני) למשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בנושא חזרה לפעילות של התיאטראות ברחבי הארץ.

"ב-12 במרץ הוצאתי את כל עובדי היכל התיאטרון במוצקין לחל"ת עקב ההנחיות המפורשות של משרד הבריאות, שאותן אני כמובן מבינה ומכבדת מאוד", כתבה צורי לגרוטו, "היכל התיאטרון בקרית מוצקין הוא מרכז תרבות של חיפה והצפון. יש לנו יותר מ-10,000 מנויים אשר באמצע העונה הפסקנו להם את הפעילות. אנחנו חייבים להחזיר למינויים חמש-שש הצגות או מופעים, כאשר אם נעשה חשבון קצר נגיע לפאזל של לא פחות מ-55,000 חלקים שאותו נצטרך להרכיב".

צורי, כך לפי המכתב, מעריכה שיידרש לתיאטרון לפחות חודש של הכנות לפני החזרה לשגרה שאינה נראית באופק. "לצערי הרב, בשיחות על מתווה היציאה אפילו לא מזכירים את התיאטראות ולא נותנים כל אופק", היא הלינה, "רפואה היא לא התחום שלי, תרבות כן, ולכן אינני מתכוונת לתת עצות בתחום הרפואי, אני בטוחה שאתה עושה את עבודתך נאמנה. אך בכל זאת הייתי מבקשת ממך איזו אסטרטגיית יציאה כדי שנדע איך ומתי להיערך. כפי שציינתי, עובדי ההיכל נמצאים בחל"ת ואינני רוצה להחזירם בטרם עת כי לא נוכל לשלם להם משכורות".

צורי הוסיפה במכתבה שסגירת תיאטרון בפריפריה יגרום להתפשטות מגיפה תרבותית ורוחנית של ייאוש, דיכאון ואף חשש מפני התאבדות של אמנים ויוצרים רבים. "אני מאמינה שמוטל על כתפיך רגע היסטורי לדאוג לבריאות הנפש של האדם", היא המשיכה, "וזאת ניתן לעשות רק באמצעות התרבות, שהיא תקווה וקשורה להצלת חיי אדם. אין ספק שייאוש ודיכאון עלולים לגרום לפגיעה רפואית וגופנית בטווח הארוך. חלק מהנזקים שנגרמו בתקופה הזו לעולם התרבות לא יהיו ניתנים לריפוי, אבל אין ספק שהתרבות תשרוד. עם זאת, ועל מנת למנוע קטסטרופה טרגית שתפגע באחד מהישגיו הגדולים ביותר של קיום העם הזה, יש לתת מענה לתרבות".

 

 

צורי הציעה לגרוטו אלטרנטיבה אם משרד הבריאות יחליט כי היכלי תיאטרון אינם בטיחותיים כרגע – אפשרות לקיים אירועי תרבות במקומות פתוחים כמו אמפיתיאטרון "והדבר יהווה פתרון זמני וחלקי".

צורי, הרעיון נשמע ישים.

"800 איש יוכלו לראות מופע באמפי פארק תחת מגבלות של 50-30 אחוז תפוסה. זה אפשרי. מהבחינה כלכלית לא נוכל לחזור לעצמנו אם יאשרו לפתוח רק אולמות קטנים. זה לא יהיה כלכלי, וכולם יפסידו כסף מכך. התיאטראות ברחבי הארץ נמצאים על סף פשיטת רגל".

מה נראה לך שיהיה?

"אני לא משביתה את התרבות. היא הנשמה שלנו והמנוע שלנו. כמו שלחם הוא מנוע לגוף, התרבות היא המנוע לנפש. לא ייאמן כמה אנשים מחכים שנחזור. אני רואה את הצורך של הקהל במופעים, בהצגות ובתרבות. אנשים מתקשרים אלינו בכמיהה כדי לשמוע מתי נחזור לפעילות, אפילו יש כאלו שחידשו את המנוי לעונה הבאה. זה סימן שאנשים מאמינים במוצר, אבל הוא לא נמצא בראש סדר עדיפות. אנחנו מחכים להנחיות משרד הבריאות, אך הצרה היא שאין הנחיה אחת לכולם. יש תחושה שאין אבא ואמא".

את מכתבה לפרופ' גרוטו, עם העתקים לשרת התרבות מירי רגב, למנהלת תחום תרבות בשלטון המקומי רות דיין, לראש מינהל תרבות גלית שאשא ולהנהלת רשת המתנ"סים בקרית מוצקין, סיימה צורי בבקשה: "אנא, תן מתווה כלשהו, תאריך, יעד טנטטיבי, תקווה, אור בקצה המנהרה".

 

דפנה צורי (צילום: רמי שלוש)

דפנה צורי (צילום: רמי שלוש)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר