"אנחנו ערוכים וכבר מנוסים". ד"ר סער הראל (צילום: דוברות משרד החינוך)
"אנחנו ערוכים וכבר מנוסים". ד"ר סער הראל (צילום: דוברות משרד החינוך)

"מורה שלא התחסן ולא נבדק לא יוכל לבוא לבית הספר"

האזבסט בליאו באק, השימוע למנהלי הריאלי, מכלי תש"ן הסמוכים לבית הספר דגניה, סגירת בית הספר גבריאלי, פתיחת בית הספר רמת הנשיא ובעיקר איך מגשרים על הפערים ונערכים לעוד שנת לימודים בצל הקורונה. מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, ד"ר סער הראל, בריאיון מיוחד

פורסם בתאריך: 28.8.21 18:22

שנת הלימודים תשפ"ב בפתח, והגם שהוא לא אומר זאת בקול, די ברור מה ד"ר סער הראל, מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, מאחל לשנה החדשה – פתיחת שנת הלימודים בזמן, ואם אפשר, אז גם שהקורונה תצא מחיינו לעד. זה יקל על כולם. לאחר ארבע שנים וחצי בתפקיד, אותו הוא מגדיר בשלל סופרלטיביים – מעניין, מאתגר, אינטנסיבי, מאוד משמעותי, מספק ומשפיע – הוא התפנה לראיון קצר בשבוע הכי עמוס בשנה.

כולנו יודעים עד כמה הקורונה מאתגרת את מערכת החינוך ורציתי לפתוח בנימה אישית. מה היה הכי קשה לך בשנה החולפת?

"הכי קשה היה הרצון התמידי לשמר את היכולת להפעיל את המערכת, כך שהיא באמת תאפשר להשאיר את בתי הספר והגנים פתוחים, כדי שהתלמידים יגיעו והמורים ילמדו. זה היה אירוע מאוד מאתגר, גם ניהולית וגם אינטנסיבית במובן הכי עמוק. גם הרבה שעות וגם הרבה מאוד מאמץ והשקעה ובעיקר הרצון שהעסק יעבוד".

עד שלא יתחיל תהליך הסרת האזבסט, אנחנו נמצאים במצב הקיים". ליאו באק (צילום: בועז כהן)

עד שלא יתחיל תהליך הסרת האזבסט, אנחנו נמצאים במצב הקיים". ליאו באק (צילום: בועז כהן)

איך אתה צופה את השנה הקרובה מבחינת ההיערכות שלכם ללמד לצד המגפה?

"אנחנו ערוכים וכבר מנוסים. כמובן שיש עדיין אלמנטים של אי ודאות שמלווים אותנו בזמן הקורונה, אבל בסך הכל, הרצון שלנו הוא לפתוח שנה, לאפשר כמה שיותר ימי למידה מלאים, הן לתלמידים והן לצוותים, ואני מתכוון לימי למידה פיזיים בבית הספר, כי אנחנו מבינים היטב מהשנה שעברה, שלהיכנס עוד פעם לטלטלה של מערכת שלא עובדת באופן מלא, יש לזה השפעה ישירה על מצבם הנפשי של הילדים וגם קושי גדול לצוות. לכן, הרצון והשאיפה שהמערכת תעבוד באופן מלא".

זה לא תלוי בנו.

"הרבה פעמים זה תלוי בתוכניות ובדברים שאנחנו מכינים ועושים. החל מלבדוק כמה שיותר פטורי בידוד, דרך לעודד אנשים להתחסן ועד לאפשר מתווים שמרווחים את העומסים, ככל שאנחנו יכולים ברמה המקומית. שאר הדברים באמת לא תלויים בנו, אבל לפחות הרצון והתכנון והיכולת לצמצם את ההדבקות והבידודים הם בהחלט משהו שאנחנו רוצים ליישם אותו בשנה הבאה".

"שימוע זה אירוע חריג, זאת אמירה כלפי הבעלות של בית הספר". הריאלי בית בירם (צילום: גוסטבו הוכמן)

"שימוע זה אירוע חריג, זאת אמירה כלפי הבעלות של בית הספר". הריאלי בית בירם (צילום: גוסטבו הוכמן)

אז ההחלטה לפתוח ב-1 בספטמבר נכונה?

"בעיניי, כן. צריך להחזיר את הילדים כמה שיותר מהר לשגרה, במיוחד אחרי השנה שעברה. יש בזה גם אמירה של לשמר שגרה, יש בזה גם אמירה שמאפשרת לנו להתארגן קצת לפני החגים, לפני שמוציאים את הילדים שוב לחופש ארוך. בעיניי, זו החלטה נכונה, אם כי היא לא חפה מאתגרים ומקשיים. היא תצטרך לקבל הערכת מצב ממש לפני שנפתח, אבל בעיקרון זאת החלטה נכונה בעיניי".

איך מעודדים הורים סרבני חיסונים לחסן את הילדים שלהם?

"אי אפשר לחייב. אני מאמין בהסברה, אני לא חושב שבסוף זה יכיל את כולם, אבל החלק הארי של האוכלוסייה – רוב ההורים ורוב התלמידים שיכולים להתחסן, בטח אלו שנבדקים – יעשו את זה. תמיד בשוליים יש אחוז מסוים של מתנגדים או של אלו שאינם יכולים. אנחנו צריכים להנגיש את האינפורמציה, לתווך אותה בשפה המתאימה, לתווך אותה בצינורות קצרים, לאפשר למנהלי בתי הספר לדברר אותה ולעודד אנשים להתחסן".

"לעירייה לא השתלם לעשות שיפוצים כפולים". בית הספר גבריאלי (צילום: יאנה אסמר)

"לעירייה לא השתלם לעשות שיפוצים כפולים". בית הספר גבריאלי (צילום: יאנה אסמר)

באופן אישי אתה בעד חיסונים בתוך בתי הספר?

"בתוך בתי הספר לא. אני לא חשבתי שנכון לעשות זאת, אבל הייתה החלטה חלוטה, ואנחנו מכבדים את ההחלטות. חינוכית חשבנו שזה לא נכון, שזה יכול לייצר לחצים חברתיים גדולים בתוך בית הספר ושאין בעיה לעשות את זה במבנה של בית הספר בסוף יום הלימודים או לפני תחילתו, אך לא בזמן הלימודים. זאת הייתה האמירה המקצועית שלנו כמשרד, אבל האמירה הזו לא התקבלה, ובסוף מתחסנים בתוך בית הספר בזמן הלימודים".

ומה עם המורים שמסרבים להתחסן?

"צריך לעשות את ההבחנה שלא חובה להתחסן, אבל אנחנו מעודדים מורים כן להתחסן. אישית, אני חושב שחשוב להתחסן, גם אני התחסנתי שלוש פעמים, ובעיניי זה קריטי ונכון. אבל נניח שמורה בחר לא להתחסן, אנחנו כן רוצים לחייב אותו להיבדק. לפחות אם בחרת לא להתחסן, תגיע לבית הספר כשאתה יודע בוודאות שאינך חולה מאומת, כי אתה פוגש ילדים. אם אתה לא נבדק ולא מחוסן, אז אנחנו בבעיה".

העונש שהוא ייצא לחל"ת.

"אין בעיה שייצא לחל"ת. זה כרגע בדיון, אנחנו בסגירה של ההנחיות האלה, כולל ייעוץ משפטי בעניין הזה. הרצון הוא שבמקרה כזה, המורה לא יוכל לבוא לבית הספר וגם לא לקבל שכר. במילים אחרות חל"ת".

לפני שנה, בדיוק לפני פתיחת שנת הלימודים, מנהלי בתי הספר היסודיים התרגזו שהטילו עליהם לחפש ולמצוא צוותי הוראה וכל יום היה כמו ניסוי מחדש.

"גם עכשיו זה יכול לקרות. ההרגשה באמת הייתה של ניסוי, זה היה חלק מהסיטואציה, חלק מהמצב המשתנה של הקורונה. אפשר להבין את הכעס, אבל זאת המציאות. אנחנו יכולים לתכנן, אנחנו יכולים לעזור, אבל גם עכשיו יכול להיות מצב שמנהל צריך למצוא כוח אדם. אנחנו עוזרים, אנחנו מגבים במאגרים, אנחנו מנגישים ומעודדים. חלק מהמשימה הניהולית של מנהל היא גם למצוא את כוח האדם המתאים לו".

אז מה התוכניות לשנה הקרובה?

"נעסוק הרבה מאוד ביכולת להתמודד עם הקשיים הרגשיים-חברתיים של התלמידים ושל המורים. נעסוק בצמצום פערים לימודיים, בעיקר בכיתות ובמקומות שחשבנו שנפערו פערים יותר גדולים במקצועות ליבה ובמיומנויות שפה וקריאה. צריך לשלב בין שניהם, לטפל בהיבט הרגשי שהוא מאוד חשוב ומהותי, לצד זה שאנחנו צריכים לראות איך אנחנו ממקדים במקומות שנפערו בהם פערים גדולים יותר, באזורים חלשים יותר. אם זה בילדים חלשים יותר בבית הספר או אם זה ברצועת הגיל של חטיבת הביניים, שהגיעה הרבה פחות ימים ללמוד בבית הספר. זה חלק מהאתגרים שלנו, כמו גם האופן שבו אנחנו מאפשרים מערכת גמישה יותר, האופן שבו אנחנו רוצים להנגיש מענים וגם האופן שבו נתמודד, אם תהיה לנו תחלואה במקומות מסוימים ונצטרך לעבור בין מצבים".
הידיעה על התקצוב הדיפרנציאלי היכתה גלים השבוע ברשתות החברתיות בגלל שליאו באק לא נכלל ברשימה, ונוצר בלבול, כאילו הוא לא מספיק טוב. אולי הייתם צריכים לחדד את העניין?
"יש נוסחה שלא אנחנו קובעים אותה, עם הרבה מאוד פרמטרים, על פיה נותנים למורים את התגמול. כל שנה נכנסים בתי ספר אחרים, והשנה נכנסו אלו שברשימה. זאת נוסחה שבסוף קובעת מהי הדרך שבית הספר עשה מנקודת המוצא שלו, ועל הבסיס שלה מתגמלים. זו לא הענקה מטעם המחוז לבתי ספר מסוימים ולא לאחרים. השנה ליאו באק לא היה שם, כי בהתאם לנוסחה הזו, הוא לא היה זכאי. זה לא אומר שהוא לא יהיה זכאי בשנים הבאות. זה גם לא אומר שהוא לא בית ספר מצוין, כי הוא כן מצוין, מוערך, אני חושב שנעשית בו עבודה נפלאה".

ואם הזכרנו את ליאו באק. מה בעניין האזבסט?

"אנחנו מחכים שהעירייה תבצע את ההסרה, וברגע שהיא תצא לדרך, בית הספר יתפנה למתחמים חלופיים. זה צריך להתבצע בתוך זמן קצר. עד שלא יתחיל תהליך הסרת האזבסט, אנחנו נמצאים במצב הקיים".

אתם לא יכולים ללחוץ על העירייה?

"אנחנו לוחצים, בטח שאנחנו לוחצים. יש לה, לעירייה, את המגבלות שלה, היא לא צריכה שילחצו עליה, היא רוצה לעשות את זה. יש לה את החסמים הפנימיים שלה, אבל ברגע שהיא תתחיל ליישם, בית הספר ערוך להתפנות. אבל קודם כל צריך שהעירייה תתארגן בהתאם ללוחות הזמנים שלה ומול המשרד להגנת הסביבה. העירייה הכינה מתחמים חלופיים, כמובן שגם בעזרתנו, כדי שבית הספר יוכל להתפנות בתוך זמן קצר לצורך העבודות ולחזור חזרה למבנה שלו, כשכל האזבסט יפונה. בינתיים ההצהרה של ליאו באק אל מול המשרד לאיכות הסביבה היא שהוא פותח את שנת הלימודים במתחם שלו".

 

 

בוא נדבר על השימוע למנהלי הריאלי בית בירם שהסתיים בקול ענות חלושה.

"למה בקול ענות חלושה? קודם כל היה שימוע, ומבחינת משרד החינוך, שימוע זה אירוע חריג, זאת אמירה כלפי הבעלות של בית הספר, והם הבינו את זה מצוין. אחרי זה היו מסקנות מתוך השימוע, כמו שהמנכ"ל דאז החליט, והמסקנות האלו היו מאוד ברורות מול הריאלי. עכשיו הם צריכים ליישם את מה שנאמר שם ואת מה שדרשו מהם. הייתה פה אמירה מאוד משמעותית של משרד החינוך כלפי הבעלות. העל-יסודי של הריאלי הוא בעלות שמתוקצבת באופן מלא, ב-100 אחוז, על ידי מדינת ישראל, וזה מחייב אותו לעבוד לפי הכללים של משרד החינוך, כי אלו לא כספים שלהם, אלא כספי ציבור של כולנו".

"מאמינים מאוד בצוות שנבחר להוביל אותו". בית הספר רמת הנשיא (צילום: שושן מנולה)

"מאמינים מאוד בצוות שנבחר להוביל אותו". בית הספר רמת הנשיא (צילום: שושן מנולה)

אתה חושב שזה היה נכון להתערב בתכנים?

"חד משמעית. המשרד, לאחר ששמע את הדברים, בחר בצעדים שהוא בחר – בחר להעביר מסר, בחר להגיד להם את הדברים באופן חד משמעי כמה הוא רואה בשאט נפש את ההתנהלות שלהם. עכשיו הם צריכים להתנהל על פי זה".

התייחסותך לסאגת סגירת בית הספר גבריאלי.

"הרצון היה לשדרג את המבנה, לחזק אותו, להפוך את בית הספר למושך יותר, חזק יותר, כי הוא בית ספר מתקשה. העירייה חשבה שהיא רוצה לסגור אותו לשנה, לשפץ, לארגן ולפתוח אותו במודל חדש. זה לא הסתייע בגלל היבטים תקציביים. העירייה בסוף בחרה לא לעשות ביצוע כפול של הוצאה כספית. זו המציאות מאחורי הקלעים. העירייה רצתה לסגור, וגם אנחנו חשבנו שצריך לעשות שינוי בבית הספר. המבנה צריך להיכנס לחיזוק, אבל לעירייה לא השתלם לעשות שיפוצים כפולים, כי זה היה מונע את ההתערבות של המשרד בחיזוק מבנים. באופן עקרוני, גבריאלי הוא בית ספר קטן שצריך לעשות שיפור גדול, כדי שהילדים, להם הוא נותן מענה יהיו מרוצים, ירצו ללמוד בו ובאמת יגיעו".

ולבית הספר דגניה בקרית חיים יש תוכנית סדורה?

"לא, אין. בנושא בית ספר דגניה פעלנו מול המשרד להגנת הסביבה בגלל הקרבה למכלים. אנחנו חשבנו שאפשר לפנות את בית הספר ולהעתיק אותו לבית הספר גורדון, אבל הייתה התנגדות של ההורים. עשינו חשיבה ביחד עם הרשות, וכרגע הוא עומד במקום. עדיין צריך לטפל בזה".

ויש גם משהו חדש. לאחר שעמד בשיממונו במשך שנה שלמה, בית הספר ברמת הנשיא ייפתח השנה. מה זה אומר לפתוח בית ספר חדש?

"זה מורכב מאוד, החל מההיבטים של בינוי ועד לגייס מנהל וצוות, לבנות תוכנית פדגוגית לבית הספר וללוות אותו. זה להתארגן על כל ההיבטים, גם החינוכיים-פדגוגיים וגם המינהליים-ארגוניים. להתחיל להצמיח את השכבות שיהיו מספיק ילדים, לבנות את האמון אל מול הקהילה, לבנות את הקשר, לייצר את הייחודיות הבית ספרית. יש הרבה מאוד דברים שבית ספר חדש צריך לעשות ולהיערך, אבל אנחנו מאמינים מאוד בצוות שנבחר להוביל אותו".

התחלפו בחיפה חמישה מנהלים. זה מספר סביר?

"כן, כל שנה אנחנו מחליפים מנהלים. יש שנה יותר, יש שנה פחות. חלקם מבקשים להפסיק, חלקם פורשים, יש כל מיני סיבות".

ומילה לסיום.

"אפשר לאחל שנה טובה, שתיפתח השנה בצורה בריאה וטובה, ושנצליח להישאר פתוחים".


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אזרח מודאג

    בואו ניישב כמה דברים:
    בן אדם חולה שבא לעבודה, בין אם הוא מחוסן או לא מחוסן, בין אם זה קורונה או שפעת – בהחלט מסכן אחרים. אדם בריא לעומת זאת לא. מי שמרגיש תסמיני מחלה חייב להישאר בבית, מהשאר אין מה לחשוש.
    כמו כן, גם מחוסנים וגם לא מחוסנים מדביקים באותה מידה. החיסון במקרה הטוב מגן רק על מי שלקח אותו (וגם זה כמו שאתם רואים ממש לא תמיד קורה). כל מעשי הכפייה האלה הם פשע בקנה מידה עצום.

  2. אנטוני

    מה דעתך להביא חיסונים אחרים חוץ מ mRNA שאנחנו יודעים שלא באמת עובד. ולראיה
    מורידים את התו הירוק ממי שהתחסן בשני חיסונים.

  3. סבא לנכדים ונכדות

    כל אחד/ אחת שמגיע/ה לבית ספר, גן, מעון חייב בחיסון או הצגת בדיקות פעמים בשבוע. זה כולל את כולם!! מי שלא רוצה שיצא לחלת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר