התקרה בתיכון ליאו באק לאחר הסרת האסבסט (צילום: ג'וואד חורני, המשרד להגנת הסביבה)
התקרה בתיכון ליאו באק לאחר הסרת האסבסט (צילום: ג'וואד חורני, המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה מודיע: "מבנה תיכון ליאו באק נקי מאזבסט"

המשרד להגנת הסביבה פרסם לפני שעה קלה (רביעי) הודעה שבה נאמר: "מבנה בית הספר בטוח לשימוש ולחזרת התלמידים והמורים לאחר שהוסר ממנו האזבסט". עם זאת, תלמידי התיכון יפתחו מחר את שנת הלימודים במבנה המכללה האקדמית גורדון, שם ילמדו עד סיום עבודות השיפוץ

פורסם בתאריך: 31.8.22 15:00

האם תמה סאגת האזבסט במבנה תיכון ליאו באק בחיפה? היום הוציא המשרד להגנת הסביבה הודעה לתקשורת תחת הכותרת: "סיום פרויקט הסרת האזבסט מבית הספר ליאו באק בחיפה", שבה נכתב: "סוף לאזבסט בתיכון ליאו באק בחיפה, רגע לפני פתיחת שנת הלימודים: עם סיום פרויקט הסרת האזבסט הפריך מתקרת בית הספר, המשרד להגנת הסביבה קיבל ממפקחי העבודות (יורם ורגה וערן הרשקוביץ; ש"מ) אישור לאכלוס מבנה בית הספר. נוכח חששות ההורים, הנשמעים גם כעת לאחר שהוסר האזבסט במלואו לאחר שהתקבלו תוצאות של עשרות בדיקות ללא סיבי אזבסט כלל, מדגיש המשרד להגנת הסביבה, כי לאור ממצאי העבודות ותוצאות הדיגומים, מבנה בית הספר בטוח לשימוש ולחזרת התלמידים והמורים לאחר שהוסר האזבסט. המשרד ערך דגימות גם באמצעות קבלן מטעמו ברחבי בית הספר, שהצביעו על כך שלא קיים אזבסט במבנה (התיכון; ש"מ). מבנה בית הספר בטוח לשימוש ולחזרת התלמידים והמורים לאחר שהוסר ממנו האזבסט".

יודגש, כי למרות האישור תלמידי התיכון לא יחזרו כבר מחר, 1 בספטמבר, ללימודים בליאו באק אלא ילמדו במכללה האקדמית גורדון עד לסיום עבודות השיפוץ והשיקום של המבנה והחזרתו לשימוש מחודש.

מנהלת אגף אזבסט ורישום כימיקלים במשרד להגנת הסביבה רעות רבי: "לאחר שנים של סיכון פוטנציאלי והיערכות ארוכה ומורכבת להסרה, מבנה התיכון בליאו באק בטוח לשימוש. עבודות הסרת האזבסט הסתיימו, והאזבסט הוסר במלואו מבית הספר. הפרויקט בוצע באופן הבטיחותי והזהיר ביותר, תוך שקיפות מלאה מול ההורים והתושבים. דגימות האוויר מראות שניתן לחזור לשגרה מלאה במתחם. הסרת האזבסט מתיכון ליאו באק הוא צעד נוסף, כחלק מפעולות המשרד לניקיון ישראל מאזבסט פריך. ניתן לחזור לבית ספר בריא ובטוח יותר.

תיכון ליאו באק לאחר הסרת האזבסט (צילום: ג'וואד חורני, המשרד להגנת הסביבה)

תיכון ליאו באק לאחר הסרת האזבסט (צילום: ג'וואד חורני, המשרד להגנת הסביבה)

"בנוסף לדיגומים שנערכו על ידי מפקח עבודות האזבסט, כפי שחויב בהיתר העבודה מאת המשרד, בוצעו בדיקות נוספות על מנת לחזור ולוודא את ניקיון המבנה שנמצאו תקינות. המשרד ערך דיגומים ברחבי בית הספר, במסדרונות ובכיתות הלימוד, על ידי קבלן ומטעמו".

רבי מסיימת את הודעתה: "לאור זאת, ולאחר שבחן את דוח סיום העבודות, אישר המשרד את השימוש במבנה וחזרת התלמידים והמורים לבית הספר".

בהודעתו מתאר המשרד גם את תהליך ביצוע הפרויקט: "הסרת האזבסט החלה בחודש מאי 2022, לאחר שהמשרד אישר את היתר העבודות לסילוק האזבסט הפריך מבית הספר. העבודות החלו לאחר הליך אכיפה שניהל מחוז חיפה של הגנת הסביבה נגד עיריית חיפה, אשר התעכבה בהגשת היתר העבודה למשרד והפרה את המועד שנקבע להפסקת השימוש באזבסט הפריך, הסרתו והטמנתו לפי חוק למניעת מפגעי אזבסט ואבק מזיק, החל עליה מתוקף בעלותה על המבנה. בהיתר נכללו, בין היתר, דרישות מחמירות לביצוע דיגומי אוויר לבחינת הימצאות סיבי אזבסט באוויר בסביבת אתר העבודה, במהלכה ובסיומה.

"לאחר שלב ההתארגנות, שכלל סגירת אזור העבודה ושילוטו, בניית חללים אטומים והתקנת מערכות לסינון האוויר היוצא מהחללים לסביבה, בוצעה הסרה של תקרת החיץ אשר הותקנה לפני כ-20 שנה במטרה לצמצם את החשיפה לאזבסט בתוך המבנה, ולאחריה בוצעה הסרה עדינה, יסודית ומבוקרת של שכבת בידוד האזבסט המותז. לאורך כל התקופה שבה בוצעו העבודות, שיתף המשרד את הציבור, לרבות הורי התלמידים והתושבים הסמוכים לבית הספר אודות שלבי העבודות, תוצאות הדגימות שנערכו והתקדמות תהליך ההסרה. בסיום ההסרה ולאחר ניקוי יסודי של החללים האטומים וסביבתם, בוצעו דגימות אוויר בתוך חלל המבנה ודגימות משטח מהתקרה שהוסר ממנה אזבסט".

 

 

עוד אומרים במשרד להגנת הסביבה, כי הסרת האזבסט מתקרת התיכון ליאו באק היא שלב נוסף בניקיון מדינת ישראל מאזבסט פריך שהותז בתקרת מבני ציבור שבהם נעשה שימוש המחייב בידוד אקוסטי, כדוגמת ספריות, תיאטראות, בתי מדרש, בריכות שחייה ואולמות כינוס. נכון להיום, לא ידוע על מבני ציבור נוספים בישראל בהם קיים בידוד אקוסטי המכיל אזבסט פריך מותז.

הורה לתלמיד בליאו באק, שבחר להוציא את בנו מבית הספר: "אני לא מתחרט שהבן שלי עזב. גם עכשיו, כשהתקבלו התוצאות, זה לא מניח את דעתי. אף פעם לא יצליחו להגיע לאפס סיבי אזבסט באוויר, וזה בעייתי. רואים שגם בבדיקה בשבוע שעבר לא היה אפס סיבים".

אם לתלמידה: "אני שמחה שיש אישור אבל מוטרדת, כי איבדתי אמון במערכת הממסדית. אני מקווה שבית הספר יקיים שוב בדיקה לפני שיחזירו את הילדים לכיתות״.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. עמי שקד

    המשרד לאיכות הסביבה אינו מדייק בכלל.
    למה?
    כח במדינת ישראל אין תקן לנושא האסבסט בכלל ובטח לא לפינוי אסבסט ובטח שלא לתהליך של פינוי אסבסט במוד שבו לומדים ילדים שלהם יש רגישות גבוהה יותר לחומרים מסרטנים.
    חבל גם שהמשרד לא אומר בפה מלא שהאישור ניתן בכפוף ל"עיקרון מנחה" ולא לפי תקן, וההמלצה שלהם הינה כמות של 600 סיבי אסבסט, וההתיחסות שלהם למבוגר ולילד זהה.
    האם הם היו מסכימים ל-600 סיבים בכל בתי הספר של הילדים שלהם או גם במשרד שלהם???
    שתהיה שנה טובה עם בריאות לכולנו.

  2. אין אמון

    אני המומה מכמות השקרים שהכניסו לתוך כתבה אחת.
    אנחנו עזבנו את בית הספר. כל האזור שם מזוהם מסיבים שהתעופפו להם במהלך הפירוק.45 טון אסבסט פריך כחול פורק. אסבסט כחול, מקושר לסרטן וודאי.
    יש ספק, אין ספק

  3. הורה שנרגע

    אחרי 50 שנה שתלמידים למדו שאסבסט מעל ראשם , בניין לאו באק היום הוא הנקי ביותר מאסבסט שקיים בכל ישראל ובוודאי בחיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר