בית הספר צור ים
בית הספר צור ים

קריאת המצוקה של החינוך המקצועי

מנהל בית הספר צור ים, המעניק חינוך מקצועי בחסות משרד העבודה לתלמידים המתקשים במערכת החינוך הרגילה, מתלונן על חוסר שיתוף פעולה מצד משרד החינוך ועיריית חיפה שמסרבים להפנות אליו תלמידים

פורסם בתאריך: 15.8.17 09:04

בבית הספר הטכני של חיל הים צור ים טוענים שעיריית חיפה ומשרד החינוך מונעים מתלמידים המתקשים במערכת החינוך הרגילה ללמוד בבית הספר שלהם ודוחים כל שיתוף פעולה איתם. בית הספר, אשר מציין השנה עשור להקמתו, נמצא בבסיס ההדרכה של החיל ומאפשר לימודים בארבע מגמות – בגרות ומקצוע, חשמל, מכונות וחרטות ממוחשבת.

מנהל בית הספר מוקי זמברג: "יש כאן שאלה חשובה שהגיע הזמן לפתוח אותה לדיון ציבורי. איך זה שצור ים, כבית ספר מוכר ורשמי של מדינת ישראל, שקולט תלמידים שלא מצליחים במערכת החינוך הרגילה, לא מקבל מהמערכת של משרד החינוך והעירייה תלמידים באופן רשמי? האם לא ראוי שתתקיים בינינו מערכת של יחסי גומלין, שיתוף פעולה, הדדיות ושיח משותף? אני לא דורש מהם תקציב, כי אנחנו מתוקצבים ברוחב לב על ידי משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. לצערי הרב, בגלל שאנחנו לא שייכים למשרד החינוך, הם לא תומכים בנו".

איך זה בא לידי ביטוי?

"ילד עשוי לא להצליח בחטיבת ביניים שבאחריות משרד החינוך או בבית ספר תיכון שהוא עירוני. היועצת של בית ספר, המנהל או כל גורם אחר מהצוות החינוכי עשויים לחשוב שדווקא במסגרת כמו צור ים, שהיא מסגרת עמלנית שמשלבת לימודים עיוניים ומקצועיים, הוא יכול להצליח. במקרה כזה אסור להם להמליץ לו עלינו. ומי נפגע מזה? בעיקר התלמידים".

לדבריו של זמברג, בעבר ניסו גורמים ממשרד החינוך להעביר את המסגרת שלהם לאחריותם, אך צור ים דחה את הבקשה: "אנחנו סבורים שזה לא נכון כי התקציב המועבר ממשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים לבית הספר הוא הרבה יותר גדול ממה שמשרד החינוך היה מתקצב אותנו לו היינו עוברים אליו".

זמברג מדגיש ששיתוף הפעולה היה מסייע גם לעירייה: "אני אומר לעירייה ולמשרד החינוך שאני בית ספר שנמצא בחיפה ויכול לתת פתרון לתלמידים תושבי העיר והאזור שלא מוצאים את מקומם בבתי הספר בעיר. בסופו של דבר התלמידים ממערכות החינוך של משרד החינוך והעירייה מגיעים אלי בין אם המערכות הללו רוצות ובין אם לא. אז במקום לחפש את השונה בואו נחפש את הדומה ובמה אפשר לעזור ולתת פתרונות".

לדבריו, לא מעט מנהלי בתי ספר על יסודיים בעיר נמצאים עמו בקשר ומשתפים איתו פעולה באופן לא רשמי "מכיוון שגם הם רואים את טובת הילדים".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה משתפת פעולה עם כל בית הספר בעיר. בשנים האחרונות מובילה העירייה, בשיתוף עם משרד החינוך, מדיניות של מניעת הנשרה והגברת ההתמדה. בתוך כך נפתחו בבתי הספר התיכוניים מגוון רחב ביותר של מסלולי לימוד ייחודים המאפשרים לכל תלמיד להגשים את עצמו ואת שאיפותיו. תודות לכל אלה רובם המוחלט של תלמידי חטיבות הביניים ממשיכים בלימודיהם בחטיבות הגבוהות בבתי הספר שבהם הם לומדים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המעבר והשיבוץ הם באחריותה של הרשות השולחת. העירייה והמשרד מובילים מדיניות התמדה של תלמידים בתוך מוסדות החינוך. בתי הספר מקיימים תהליכים פדגוגיים ארוכי טווח עם התלמידים ולא מוותרים על תלמידים במעבר בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר