גן שיח
גן שיח

העירייה מסרבת לממן ליווי חיצוני לגן שיח – ולא עונה להורים

גן שיח בהדר הוא גן עירוני טרום חובה המוגדר גן חברתי, לומדים 30 ילדים ועובדים בו חמישה אנשי צוות שהם אקדמאים. אחרי שש השנים שבהן מימנה רשת דרור בתי חינוך את הליווי, היא ביקשה מעיריית חיפה לקחת על עצמה את המימון אך סורבה. ההורים זועמים: "אין לנו ברירה, אנחנו יוצאים למאבק"

פורסם בתאריך: 4.2.24 09:28

עיריית חיפה מסרבת לממן ליווי לצוות גן שיח – גן עירוני טרום חובה המוגדר גן חברתי – בהדר. בגן, שנמצא במדרגות שמואל בהדר עליון, לומדים 30 ילדים ועובדים בו חמישה אנשי צוות שהם אקדמאים בהשכלתם ובעלי הכשרה והסמכה בחינוך לגיל הרך. הלימודים בגן הם ברמה גבוהה במיוחד ומזכירים את הגנים הפרטיים של הריאליגן. בשש השנים האחרונות מומן הליווי מתקציב רשת דרור בתי חינוך, אך זו תפסיק את המימון בשנת הלימודים הבאה.

ההורים ביקשו מהעירייה לממן את הליווי, אך לטענתם כל פניותיהם בכתב ובטלפון לעירייה לא נענו, וכעת הם מתארגנים למאבק ציבורי. עד כה הם החתימו עשרות מתושבי השכונה על עצומה הקוראת לעירייה לקחת את המימון על עצמה, כאשר העלות השנתית הנדרשת לליווי של גן שיח וגן נוסף חדש שימשיך את הפדגוגיה מסתכמת ב-30,000 שקל. הליווי כולל ישיבות צוות שבועיות, ימי עיון, חומרים שהרשת מפיקה וסמינרים בקיץ ובחופשות. יצוין כי כבר לפני כשנה פנה רכז הגנים החברתיים ברשת דרור עידן קאושני לעירייה וביקש ממנה לממן את הליווי, אך סורב.

לאחר שנודע להורים שהרשת תפסיק את פעילותה בגן כתבה אם לילד בגן בקבוצת הווטסאפ של ההורים: "העירייה לא מוכנה לסבסד ב-30,000 שקל בשנה את הגנים. זהו חלק מסגירת הגנים החילוניים באזור הדר. זהו הגן היחיד באזור הדר עליון, וגם אותו רוצים לסגור. הגן פועל בפדגוגיה ייחודית-חברתית .יש עוד גנים כמותו מוצלחים מאוד ברחבי הארץ. אחד מהמאפיינים שלו הוא שכל חמשת חברי הצוות הם גננים בהכשרתם, למרות שחלקם מועסקים במשרת סייעת. כדי להמשיך ולהפעיל את גן שיח על הפדגוגיה הייחודית שלו שמוכיחה את עצמה, העמותה המלווה (רשת דרור; ש"מ) מבקשת מהעירייה להשתתף במימון הליווי לצוות. העמותה השקיעה בגן בשש שנים האחרונות. בשנתיים האחרונות העירייה ומשרד החינוך הגישו את הגן כמועמד לפרס החינוך בישראל מרוב שהוא מוכיח את עצמו. גן שיח, כחלק מהתפישה שלו, הוא גן ציבורי שאינו נשען על תשלומי הורים במטרה לאפשר למגוון הילדים להיות בגן ולא רק לבעלי יכולת. הגן מעודד קשר הורים-ילדים-שכונה. זה אבסורד שבגלל סכום זעום ייפסק הייחוד של גן שיח".

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמרה אם נוספת: "שני הילדים הגדולים שלי היו בגן עירייה רגיל, והבת שלי לומדת בגן שיח. האווירה פה היא אחרת לגמרי. כל אנשי הצוות הם מומחים בפדגוגיה, כולל הסייעת, ולכולם יש תארים בפדגוגיה וגישה לילדים. יש להם ממש רצון ללמד ולחנך, וזה לא מובן מאליו. הילדים מחולקים לחמש קבוצות חברתיות קטנות. בגן עירייה אין בכלל לימודים, יש רק שתי פגישות ביום של 20 דקות מקסימום, גננת אחת מול 35 ילדים שחלקם מפריעים. עבודה בקבוצה קטנה נותנת המון, ואני רואה את זה על הבת שלי. עד גיל 3 היא היתה בבית, שמעה רק רוסית ולא נחשפה כמעט לעברית. תוך חודשיים מאז שהיא נכנסה לגן היא התחילה לדבר עברית חופשי. היא גם יודעת כבר לספור לא רק בעברית אלא גם באנגלית ובערבית. הצוות משקיע מאוד בלימודים".

מה ביקשתם מהעירייה?

"כתבנו מכתב מפורט מאוד אבל לא קיבלנו שום תגובה. הם גם לא עונים בטלפון. אין לנו ברירה, אנחנו יוצאים למאבק, ואני אוספת חתימות מהורים בשכונה. אנחנו לא מבינים איך העירייה לא תומכת בפעילות כזאת, ועוד בשכונה כמו שלנו. הגן הזה הוא משהו מיוחד, חבל שמוותרים על התוכנית הזו".

 

 

לדבריו של קאושני, מודל הגן החברתי פותח ברשת דרור: "בבסיסו זהו מודל משתף שמתייחס גם להורים. פנינו לעירייה והצענו להקים גן כזה בהדר, כשהרעיון היה לפעול בגן עירייה רגיל ורק להכניס צוות מחנכים, שחלקם יועסקו על ידי העירייה וחלקם על ידי משרד החינוך. לקח כמה שנים, ובסוף זה צלח. לפני שש שנים התחלנו להפעיל את הגן כשאנחנו הגוף הפדגוגי המלווה, נוסף על הליווי הפדגוגי ממשרד החינוך ומהעירייה. מודל הגן החברתי הוא רלוונטי מאוד בהדר, וההצלחה שלו משפיעה מאוד על הקהילה. הוא הפך גם למוקד קהילתי".

נשמע מצוין, אז למה לא להמשיך?

"עד עכשיו אנחנו מימנו את כל העלויות של הליווי הפדגוגי הנוסף שהצוות קיבל ומקבל. זו היתה ההשקעה שלנו כי רצינו לפתח את המודל בשנים הראשונות, וזה מה שהפך את הגן הזה למה שהוא כיום. לפני יותר משנה פניתי לעירייה ואמרתי שאחרי חמש שנים מוצלחות מאוד אנחנו מבקשים את ההשתתפות שלה במימון הליווי. הצענו גם שותפות להרחיב את המודל לגנים נוספים בחיפה ולהמשיך גם לגן חובה כדי לייצר רצף חינוכי באותו המודל. אם רוצים לחזק את החינוך הציבורי, צריך שכספי ציבור יממנו את זה. העירייה מאפשרת לגופים שונים לפעול בעיר אבל לא משלמת להם. היא מאפשרת לגבות תשלומי הורים אבל זה לא רלוונטי בהדר. אני מבין שהתקציב של המחלקה לחינוך קדם יסודי בעירייה לא מכיל סעיפים מממנים לליווי פדגוגי של גופים כמונו, אבל גם אין שום רצון ליצור דבר כזה. הצעתי להם שניכנס ביחד למסלול ארוך – אין לכם את הכסף לשנה הזאת, אבל תיצרו איתי מסלול ארוך ותתחייבו לסעיפים האלה בשנים הבאות. ואם לא בתקציב 2024 אז בתקציב 2025, אבל אין הסכמה".

מה יקרה עם הגן בשנת הלימודים הבאה?

"אני מניח שאם רשת דרור לא תפעל שם, אנשי הצוות יבחרו לעבור לרשות מקומית שבה הרשת כן פועלת. מה האינטרס של בחור עם תואר שני בחינוך ועם ניסיון רב לעבוד במשכורת של סייעת בגן עירייה רגיל? התמריץ היחיד הוא האיכות שאנחנו מוסיפים. אני מניח שהם יבקשו לסיים את עבודתם".

מהעירייה נמסר בתגובה: "כל גני הילדים בחיפה מלווים על ידי מפקחות של משרד החינוך ומדריכות פדגוגיות, ובכללם גן שיח. נוסף על כך, המחלקה לחינוך קדם יסודי מלווה את צוותי הגנים בכל העיר בהשתלמויות ובסדנאות".

 

גן שיח

גן שיח

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר