ילד עם שיתוק מוחין (צילום: shutterstock.com, Supawadee56)
ילד עם שיתוק מוחין (צילום: shutterstock.com, Supawadee56)

מדוע סייעת עירונית לא מגיעה לביתו של ילד עם שיתוק מוחין?

ילדי החינוך המיוחד ממשיכים ליפול בין הכיסאות: בניגוד להנחיית משרד החינוך, סייעת של ילד בן 5 שסובל בשיתוק מוחין לא מגיעה לביתו כדי לעזור לו בלמידה מרחוק. רק היום, בעקבות לחץ של ההורים והתערבות "כלבו - חיפה והקריות", ביקשה עיריית חיפה את הסכמתה של הסייעת להגיע לביתו של הילד

פורסם בתאריך: 4.10.20 19:50

ילד בן 5 אשר סובל משיתוק מוחין ולומד בגן חובה משולב בחיפה אינו יכול ללמוד במסגרת למידה מרחוק עם כל חבריו בגלל היעדר סייעת. יצוין כי לצורך הלמידה זקוק הילד לעזרת הסייעת שלו כדי למלא אחר המשימות שמטילה הגננת על הילדים.

כבר ב-21 בספטמבר פנה אביו של הילד לאגף החינוך העירוני בעניין, ונענה בשלילה. לאחר שביקש לברר את הסיבה להתנגדות ולערער עליה, הוא זכה לטענתו להתעלמות מוחלטת מצד הגורמים המטפלים באגף החינוך שאינם משיבים לפניותיו. לדברי אביו של הילד, בעקבות לחץ שהוא הפעיל על עיריית חיפה והתערבות של "כלבו – חיפה והקריות", היום (ראשון), אחרי עיכוב של שבועיים, פנתה העירייה לסייעת בבקשה לפקוד את ביתו.

יצוין כי לפי נוהל "מפגש חינוכי וטיפולי בבית התלמיד – קורונה, הוראות ועקרונות מנחים" שהוציא אגף בכיר הכלה והשתלבות במשרד החינוך בחודש אוגוסט, זכאים "תלמידים הלומדים בשילוב אישי לתמיכה מסוג סייעת בימים שבהם חבריהם לכיתה לומדים מרחוק".

במכתב לראש העיר עינת קליש רותם ולחברי מועצת העיר כתב האב: "אני פונה אליכם עם רגשות של תסכול וכעס גדולים מאוד. אני לא יודע אם אתם מודעים לרמת חוסר הזמינות הטוטאלית של אגף החינוך בכלל והחינוך המיוחד בפרט בעירייה בימים אלו. אני פונה שוב ושוב באימיילים ובטלפונים במשך ימים ארוכים למכובדים באגף החינוך, ולא מקבל שום מענה, ממש כלום – שקט. בני בן ה-5 סובל משיתוק מוחין, והוא משולב בהצלחה גדולה במערכת החינוך הרגילה. בימים אלו אני מנסה לקבל את מה שמגיע לי לפי הנחיית מערכת החינוך – שהסייעת הצמודה של בני תגיע לביתי בשעות הלמידה מרחוק על מנת לסייע לו ולתווך את המשימות שהוא זקוק בהן לעזרה בשל מוגבלותו הפיזית".

האב הוסיף: "אגיד את המובן מאליו – זוהי התקופה המורכבת ביותר בתולדותינו. זוהי תקופה שבה הכי צריך את התמיכה של אגף החינוך כאשר כל הלמידה היא מרחוק. ילדים עם צרכים מיוחדים כשמם כן הם, ואסור להתעלם מהם בעיקר בתקופות כאלו. הקורונה, הסגר, המצב הכלכלי והבריאותי הם מורכבים מספיק. הציפייה ממערכות התמיכה בימים אלו היא דווקא להקל ולא להקשות. אני מבקש מכולכם, וממך ראש העיר בפרט, להתערב, לטפל, ולדאוג לכך שיינתן השירות שמגיע לנו. אלו ימים מורכבים, ודווקא בהם נמדדות חוזקותינו כקהילה. מצופה מכם, נבחרי הציבור שלי, לפעול במיוחד לנוכח עוולות כאלה".

 

 

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמר האב: "הילדים המשולבים נופלים בין הכיסאות. מצד אחד הם לא לומדים במסגרות החינוך המיוחד ולכן הם לא לומדים בגנים ובבתי הספר, ומצד שני הם לא ילדי החינוך הרגיל, ובגלל מוגבלותם הם זקוקים לעזרה ולתמיכה. מה שקורה כאן זה דבר מדהים. הילד משולב בגן עם סייעת צמודה. בתקופה הכי מורכבת שהיתה פה אי פעם, כשיש מיליון מובטלים מחוץ למעגל העבודה, יושבת הסייעת של בני ללא עבודה, ובני נשאר ללא סייעת, וזאת למרות שמשרד החינוך הוציא לאחרונה נוהל מעודכן בדיוק למקרים כאלה שבו כתוב שחור על גבי לבן מה צריכה העירייה לעשות. עיריית חיפה לא רק שמתעלמת מהנוהל הזה בצורה בוטה, היא גם מתעלמת מאיתנו באותה הצורה. כבר שנים שאני מקיים תקשורת עם אגף החינוך בגלל הלקות של בני, כך שאני מודע לביורוקרטיה, אבל מה שקורה עכשיו שובר את כל השיאים. במשך 11 יום אני פונה למנהל האחראי ולזה שמעליו, ולא קורה דבר. פשוט לא עונים לטלפונים ולמיילים. איך יכול להיות שבעיר חזקה כמו חיפה, דווקא בתקופה שבה הכי צריך אותם הם נעלמים, והבן שלי הוא זה שמשלם את המחיר. רק היום, באיחור של שבועיים, פנתה העירייה לסייעת בבקשה לחתום על טופס שקשור לאחריות ולביטוח".

מקרה דומה פורסם ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני כשבועיים, כאשר אב לילד על הרצף האוטיסטי שלומד בליאו באק התלונן כי העירייה מסרבת לאשר לסייעת שלו להגיע לביתו ולעבוד עם בנו על אף הנחיית משרד החינוך.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה ומשרד החינוך באמצעות המחלקה לחינוך מיוחד ומרכז התמיכה היישובי עושים את מירב המאמצים לתת מענה מיטבי במוסדות החינוך המיוחד שמקיימים שגרת לימודים וכן לתלמידים הדיפרנציאליים המשולבים במערכת החינוך הרגילה שאיננה פועלת מפאת הסגר. דאגנו לפתוח מוקדים שאליהם מגיעים מדי יום תלמידים דיפרנציאליים המשולבים בעיר עם סייעות צמודות, ומוקד לילדי הגנים שנותן מענה של טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. במקרה זה מדובר בכניסתה של סייעת לבית התלמיד. לפי הנהלים וההנחיות של הייעוץ המשפטי של העירייה, שהיא המעסיקה של הסייעות, ובהתאם להסכם הארצי שנחתם, ניתן לאפשר כניסה של סייעת לביתו של תלמיד עם מילוי כל הקריטריונים הנדרשים ורק לאחר הסכמתה של הסייעת ואישורה בכתב. בעקבות פניית הוריו של הילד פנינו לסייעת, והיא ביקשה להתייעץ עם עורך דין".

עוד נמסר כי "הסייעות, שמבינות את מורכבות הכניסה לביתו של תלמיד ואת גודל האחריות המונחת על כתפיהן, מבקשות לבדוק את מיצוי זכויותיהן בכניסתן לבתים ואת הביטוח שלהן לנוכח הסוגיות הרחבות והאפשרויות שלהן הן עשויות להיחשף ולחשוף אחרים. כאמור, הקמנו מערך שנותן מענה לכל הילדים במוקדים הטיפוליים שאותם פתחנו במוסדות החינוך – מענה שהוגדר בהסכם עם הסתדרות המעו"ף כעדיפות ראשונה, וזאת כדי למנוע אי מתן שירותים לילדים מחד, ומאידך לחצים ואי נעימויות מהעובדות אשר להן קשר חם ואוהב עם הילדים אך מעדיפות ומרגישות בטוחות לפעול במבנים של מוסדות החינוך".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עובדי אגף הרישום בחינוך של העירייה - ברחוב מרכוס 9. אנשים זהב !! נפלאים.

    הקודקודים למעלה… שם הריקבון !!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר