תמ"א 75 למפרץ חיפה (הדמיה: יער קורין אדריכלים)
תמ"א 75 למפרץ חיפה (הדמיה: יער קורין אדריכלים)

הממשלה אישרה את תוכנית פינוי המפעלים ממפרץ חיפה

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי אישרה סופית את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה, שמטרתה היא שינוי פני מפרץ חיפה. מנכ"ל מינהל התכנון: "זהו יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. התוכנית הופכת את פינוי המפעלים לעובדה מוגמרת"

פורסם בתאריך: 11.12.23 13:02

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשותם של שר הפנים משה ארבל ושר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, החליטה היום (שני) לאשר סופית את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75 – שער המפרץ). מטרותיה של התוכנית הן שינוי פני מפרץ חיפה, קביעת תמונת העתיד והתוויית מדיניות תכנון עדכנית במרחב זה.

התוכנית, שתהווה בסיס לתכנון מפורט בתחומה, מקודמת בשיתוף עם מינהל התכנון ועם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). היא מתווה יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לחיפה, פרישה מאוזנת של ייעודי קרקע למגורים, לתעסוקה ולשימושים מטרופוליניים, לרבות פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים לאורך הנחלים. התוכנית גם שמה דגש על חיבור בין אזורי המגורים לחוף הים ולמוקדי התעסוקה באזור.

בהתאם לתוכנית זו יקודמו תוכניות מפורטות שיכללו עשרות אלפי יחידות דיור, היקפי תעסוקה משמעותיים, מערכות תשתית, מערכות תחבורה ציבורית, שירותים ברמה מטרופולינית, וחיבורים וצירים בין הקריות לגוש חיפה ונשר.

ההחלטה לקדם את התוכנית התקבלה בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים הבינמשרדית שמונתה לעסוק בנושא והגישה את המלצותיה ביוני 2021, ובהמשך להחלטת הממשלה לעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה מ-6 במרץ 2022.

 

 

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הרב נתן אלנתן: "לאחר שנים רבות שבהן דובר רבות על שינוי פני מפרץ חיפה לנוכח זיהום האוויר, הממשלה החליטה על אישור התוכנית שיש בה כדי להוביל שינוי משמעותי תוך העלאת רמת איכות החיים לטובת תושבי האזור ותושבים חדשים שיגיעו".

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח: "אישור תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה הוא יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. לראשונה שמה המדינה על השולחן חלופה תכנונית שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ, וזאת תוך עמידה ביעדים השאפתניים בהחלטת הממשלה. התוכנית שאושרה היום הופכת את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת. זו תוכנית בעלת חשיבות לאומית למשק הישראלי, שתתרום לשיפור איכות חיי התושבים במטרופולין חיפה בכלל ובעיר חיפה בפרט, ותיתן מענה להיצע יחידות דיור בתוך המרקם העירוני".

מנהל רמ"י יעקב קוינט: "אישורה של תוכנית הדגל 'שער המפרץ' היא בשורה אמיתית שתחזק את חוסנם הכלכלי והחברתי של מטרופולין חיפה והצפון כולו. הקו המנחה הוא יצירת מרקם אורבני שוקק חיים המשלב מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים, אשר כפועל יוצא יוביל לשיפור איכות חייהם של התושבים ולהפחתה משמעותית של זיהום האוויר".

חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג, המשמשת יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "ועדת השרים קיבלה החלטה אמיצה וחשובה לעתיד אזור מפרץ חיפה כולו כשאישרה את תמ"א 75. תקופת החירום שאותה אנו חווים בימים אלה משמשת תזכורת לחשיבות הרבה שבקידום מהיר של התוכנית, הכוללת את הוצאתם של החומרים המסוכנים מלב ריכוזי האוכלוסייה – סכנה שממשיכה לרחף מעל לתושבי האזור כולו. במציאות שבה יש עדיין מפעלים כדוגמת בז"ן, שלא הפנימו את השינוי שהאזור עתיד לעבור ומנסים להמשיך ולקדם תוכניות להקמת תחנת כוח מזהמת חדשה, טוב עשתה ועדת השרים כשאישרה את התמ"א וחיזקה בכך את הוודאות ביחס לעתידו של אזור מפרץ חיפה, שיהפוך מאזור תעשייה למרכז העסקים והמגורים הגדול במטרופולין חיפה. אני מצפה שכל חברי הממשלה יתמכו בתוכנית ויראו לנגד עיניה את טובת תושבי מפרץ חיפה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. גלית, כרמל

    כל מה שיהב נכשל בו ולא הצליח בחמש עשרה שנים, הצליחה קליש בחמש שנים. ברכות.

  2. לאמור את האמת

    עד לביצוע בפועל, תשלום פיצויים לבעלי מפעלים, ניקוי הקרקע…הנכדים שלי עדיין לא יזכו לראות תוצאות לתפארת מדינת ישראל.

  3. נדב מיציאת אירופה

    לא הבנתי מה התכנית? מלים גדולות ? שדה תעופה? נמל ימי נוסף (רוסי)?????
    מקומות עבודה ?אמרו מה?
    הבנתי שזאת תכנית גדולה !
    קרטיבים,קרמבו?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עיירת חיפה יקרה רק תחשבו אל זה לעשות תמ"א להלל סילבר 105-75

  5. ליאור

    עיריית חיפה יקרה רק תחשבו על זה לעשות תמ"א להלל סילבר 105-75

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר