חוות המיכלים של תש"א (צילום: צבי רוגר)
חוות המיכלים של תש"א (צילום: צבי רוגר)

אחרי ביטול הרישיון: תש"א עתרה נגד יהב והעירייה

בתגובה לביטול רישיון העסק שלה הגישה חברת תש"א לבית המשפט המחוזי עתירה נגד עיריית חיפה ויונה יהב בטענה כי ההחלטה ניתנה שלא כדין, בחוסר סמכות, בניגוד להוראות חוק רישוי עסקים, בניגוד לכללי המינהל התקין ובניגוד לחובת ההגינות השלטונית

פורסם בתאריך: 21.4.24 12:54

הנה זה מגיע: שבוע אחרי שראש העיר יונה יהב חתם על ביטול רישיון העסק לחברת תש"א מגיעה תגובתה של החברה בדמות עתירה מינהלית. היום (ראשון) הגישה תש"א לבית המשפט המחוזי עתירה נגד עיריית חיפה, יהב, משרד האנרגיה והמים ומינהל הדלק והגז.

כזכור, בעירייה טוענים כי בבחינה של המצב התכנוני של חוות המיכלים בקרית חיים עלה כי קיימים בה מבנים רבים שלא נמצא היתר להקמתם, ובכללם שמונה מיכלים לאחסון נפט גולמי שנמצאים סמוך לבנייני מגורים.

בעתירה נכתב: "החלטה זו (ביטול הרישיון; ב"כ) בעניינו של עסק חיוני מן המעלה הראשונה, אשר פועל עשרות שנים כדין ובהתאם לתקני בטיחות וסביבה קפדניים ביותר, ניתנה שלא כדין, בחוסר סמכות, בניגוד להוראות חוק רישוי עסקים, בניגוד לכללי המינהל התקין, בניגוד לחובת ההגינות השלטונית, בחוסר סבירות קיצוני, מבלי שהשתנו נסיבות כלשהן בעניינו של העסק, ולאחר קיומו של הליך 'שימוע' פגום לחלוטין אשר נערך למראית עין. ההחלטה על ביטול הרישיון נקבעה עוד לפני עריכת השימוע, התבססה על 'חשש' לכאורי ובלתי מבוסס שלא הוצג מלכתחילה בפני העותרת, והיא נחתמה על ידי משיב 2 (יהב; ב"כ) שכלל לא נטל חלק באף אחד משלבי עריכת השימוע. נראה כי לצורך צבירת פופולריות ציבורית החליטו המשיבים 1 (העירייה; ב"כ) ו-2 לשלול את רישיונה של העותרת, וזאת בניסיון להסיט את מתקן הטרמינל אל 'חצר אחורית' אחרת, כדי שזה לא ימוקם בחצר האחורית של עיריית חיפה".

עוד נכתב כי "בפועל, ביטול רישיון העסק וסגירת מתקן הטרמינל יובילו להיעדר יכולת לאספקת נפט גולמי ולפגיעה אנושה ובלתי הפיכה במשק האנרגיה בישראל, ולסגירה ולשיבוש בעבודת מפעלים, חברות תעופה ועוד. נוסף על כך, סגירת הפעילות תביא לפגיעה קריטית בפעילות הביטחונית – מחסור באספקת דלקים למטוסי חיל האוויר ולמתקנים אסטרטגיים חיוניים ומחסור באספקת סולר למתקני תחנות הכוח – ואף עלול להוביל חלילה להתממשות תרחיש העלטה. בשל המלחמה הנוכחית, הסלמה במתיחות והיערכות לעצימות גוברת למלחמה רב מערכתית ואזורית, סגירת מתקן הטרמינל מהווה איום חמור על ביטחון האנרגיה הלאומי בישראל, ויש למנוע אותה לחלוטין".

 

 

בעתירה מבהירה תש"א כי "לא קיימת חלופה ריאלית לסגירת מתקן זה, המהווה שער נמלי קריטי ביותר לאספקת דלקים, והמשמעות לכך תדרוש מעורבות של כל גופי הביטחון, משרד אנרגיה והגופים המנהלים את משק החשמל. עוד יובהר כי המבנים המצויים במתקן הטרמינל קיימים עשרות שנים (חלקם מצוי במקום עוד מלפני קום המדינה). פעילות העותרת בטרמינל נעשית כדין במסגרת רישיון העסק שניתן לה כדין עוד לפני עשרות שנים, והוא ניתן לה לצמיתות בהתאם להוראות החוק אז. העותרת פועלת זה שנים מכוחו של רישיון העסק, בהתאם להוראות כל דין ובהתאם לתנאי רשיון העסק, כאשר אין חולק כי רישיון העסק תקף לכל הפחות למשך חמש שנים נוספות (כך לשיטת המשיבה 2 עצמה, כפי שפורט בפתח מכתב ההזמנה לשימוע שקיבלה העותרת)".

בסיום עתירתה כתבה תש"א כי "הפגמים החמורים שנמנו בעתירה (לרבות דעתה הנעולה של המשיבה 2), העובדה כי המשיב 3 (משרד האנרגיה; ב"כ) שלא נכח בשימוע ולא היה חתום על מכתב ההזמנה הוא שקיבל את ההחלטה, העובדה כי הועלו טענות ומסמכים חדשים לחלוטין בשימוע עצמו והעובדה כי נימוקי ההחלטה התבססו על 'חשש' סתמי שלא התבסס על מאום – מצדיקים את ביטולה של ההחלטה. תנאי המקום שבו מתנהל העסק לא שונו, לא הופרו דיני התכנון והבנייה ובוודאי שלא הופרו בהפרה מהותית (שעה שגם לפי חישוב על פי שיטת העירייה, המבנים הטעונים הסדרה עומדים על כארבעה אחוזים מכל השטח המבונה) המצדיקה קיומו של שימוע לבחינת ביטול הרישיון, אשר תקף זה עשרות שנים. ההחלטה אינה מידתית ואינה עולה בקנה אחד עם הפגיעה הקשה שתיגרם לעותרת ולמדינת ישראל בשל העובדה כי כבר קיים בידיה רישיון תקף ובשל הפגיעה הקשה בחופש העיסוק".

תש"א מבקשת מבית המשפט להורות על ביטול ההחלטה לביטול רישיון העסק ולקבוע כי הרישיון תקף. החברה גם הגישה בקשה למתן צו ביניים שיורה על הקפאת כניסתה לתוקף של ההחלטה כדי לשמור על המצב הקיים ולמנוע פגיעה אנושה במצבורי הדלק החיוניים ובאחסנתם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אתר שכולו מפגע אחד גדול

    בית המשפט יגלגל את העותרת מכל המדרגות. רשיון עסק שניתן לצמיתות? אין דבר כזה ומלבד זאת אין בו היתר לחריגות בנייה
    ואין מניעה לביטול הרשיון עקב ריבוי חריגות הבנייה שמעולם לא הוסדרו או חדשות שבוצעו.
    ההיתלות בצורך של המדינה? שהמדינה תמצא אתרים חלופיים לדלקים. מפרץ חיפה סיים להיות פח זבל לאומי
    המיכלים בני עשרות שנים בקורוזיה קשה, דולפים, מפגעי ריחות. לסלק ולסגור כמה שיותר מהר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר