מתווה "מפרץ החדשנות" (הדמיה: משרד אדריכלים יער-קורין)
מתווה "מפרץ החדשנות" (הדמיה: משרד אדריכלים יער-קורין)

רמ"י הודיעה: תוכנית "מפרץ החדשנות" מוקפאת

מכה לתושבי המטרופולין: המנכ"ל החדש של רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט הודיע על הקפאת תוכנית "מפרץ החדשנות" לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה וביקש 45 יום על מנת ללמוד את הנושא. גם משרד האוצר מתנגד לתוכנית בטענה שהמצע העובדתי שעליו היא נשענת הוא פגום

פורסם בתאריך: 12.1.21 11:50

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החדש ינקי קוינט הודיע על הקפאת תוכנית "מפרץ החדשנות" לפינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה ולהקמת עשרות אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר במקומם. במכתב ששלח ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון כתב קווינט כי הוא מתעתד לבחון שוב את עמדתה של רמ"י וכי לנוכח מורכבותו של הנושא יידרשו לו לכך לפחות 45 יום.

אגף התקציבים במשרד האוצר הביע גם הוא את התנגדותו לתוכנית, ומ"מ הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס שלח מכתב לוועדת המנכ"לים לפיתוח המפרץ שבו נכתב: "במסגרת דיוני הועדה הוצגה תוכנית 'מפרץ החדשנות' לפינוי בז"ן ולשיווק של 100,000 יחידות דיור על השטח המתפנה ועל שטחים נוספים באזור, כאשר את העלויות לפיתוח ולטיהור הקרקע ולפיצוי של בז"ן והרשויות המקומיות תממן רמ"י מהכנסותיה מהקרקע. על אף בקשתנו שיוצגו בפני הוועדה חלופות נוספות לקידום המפרץ, כראוי לוועדה הבוחנת סוגיה כבדת משקל זו, תוכנית זו היתה היחידה שנדונה בדיונים".

לדבריו של גרדוס, "ניתוח ראשוני של התוכנית מעלה שאלות רבות ומעמיד בספק רב את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט, אשר עמדה בבסיס ההצדקה לקדמו. הגירעון התזרימי בחלק ניכר משנות הפרויקט צפוי להגיע למסגרת שרמ"י לא תוכל לעמוד בה בשום אופן ותיאלץ להישען על תקציב המדינה. הדבר מעלה חשש לחוסר היתכנות של מתווה המימון המוצע, הן תזרימית והן מאזנית. סעיפי שווי הקרקע, הפיתוח, חלף היטל ההשבחה והדיור בר השגה לבדם מפחיתים יותר מ-50 אחוז מהתחזית, ונראה כי הם הופכים את הפרויקט לגירעוני ולחסר כדאיות כלכלית. נוסף על כך, במהלך השנים נחתמו מול עיריית חיפה הסכמים שונים שאינם מקודמים, בין השאר בשל חוסר שיתוף פעולה מצד עיריית חיפה. לאור זאת ראוי כי בטרם מקדמים הסכמים חדשים, יש לפעול לניהול ולמימוש ההסכמים הקיימים".

עוד כתב גרדוס כי "לאחר התייעצות עם גורמים מקצועיים בתחום האנרגיה, אנו סבורים כי לוחות הזמנים שהוצגו בנוגע להיערכות משק האנרגיה בעקבות פינוי בז"ן אינם ריאליים. ניסיון העבר מלמד כי איתור קרקעות ותכנון והקמה של תשתיות אחסון דלקים ומוצרים נלווים, עמדות טעינה, מפעל ביטומן וכיוצא באלה מחייבים הליכים ארוכים וסבוכים הכוללים התמודדות עם התנגדויות ציבוריות רבות ועם משוכות כלכליות, משפטיות ואחרות. תהליכים אלו צפויים לארוך יותר מעשור, ואילו בתוכנית המוצעת הניחו חמש שנים בלבד. לפיכך, אם פינוי בז"ן יבוצע לפני לוח הזמנים המוצע, יש חשש ממשי לכך שבז"ן יושבת טרם הוקמה התשתית החלופית, כך שהמשק יישאר ללא אספקה סבירה של דלקים או מוצרים נלווים. עובדה זאת מטילה בספק את היכולת של המשק לספק את צרכיו הבסיסיים במצבי שגרה חריגים, לא כל שכן במצבי חירום".

בסיום מכתבו ציין גרדוס כי "סגירת עסק רווחי המקיים את דרישות החוק היא מעשה לא טריוויאלי. תפישת משרד האוצר לאורך השנים היא שתפקיד המדינה הוא לאפשר פעילות עסקית ולייצר את כללי המשחק באופן מיטבי, ולא לפעול באופן ייזום לסגירה או לפתיחה של עסק כזה או אחר. למהלך מסוג זה יש השפעה לא מבוטלת לגבי תפישתן של חברות זרות ומשקיעים זרים לגבי הנכונות להשקיע בפעילות עסקית במשק הישראלי. ככל שהמדינה שוקלת מהלך מסוג זה, עליה להראות כי הוא כדאי ונכון למשק הישראלי באופן חד משמעי על אף חסרונותיו הברורים, וזאת לאחר ניתוח כלל ההשלכות ושקילת חלופות אחרות בכובד ראש. אנו סבורים כי הבסיס העובדתי שעליו נשענת התכנית שהוצגה הוא פגום, ועל כן אין תשתית מקצועית מספקת שעל בסיסה ניתן לקבל החלטה. אנו רואים חשיבות רבה בקידום ובפיתוח מפרץ חיפה מנקודת מבט משקית ואורבנית ומנקודת מבטו של משק האנרגיה, וסבורים שיש חלופות ראויות וכלכליות שלא נדונו במסגרת הוועדה. לנוכח הפערים שמצאנו בלוחות הזמנים ובמקורות והשימושים המופיעים בתחשיב, נבקש לקיים דיון במסגרת הוועדה המתמקד בתחשיב שהוצג ובהנחות היסוד העומדות בבסיסו. כמו כן יש לקיים דיון בדרגים המקצועיים שיתמקד במודל התוכנית, ודיון של הוועדה שבו יוצגו חלופות לתוכנית המוצעת".

 

 

מארגוני הסביבה בחיפה נמסר: "המאבק הלגיטימי לאוויר נקי הגיע לשלב יישום תוכניות חזון, וכצפוי התעשיינים מציבים משא ומתן על גובה הפיצויים. מבחינתנו, ארגוני הסביבה, מדובר בקידום הבראה של אוכלוסייה שעומדת בסכנה בריאותית וביטחונית על בסיס יומיומי בגלל תעשיות מזהמות ונפיצות, ומבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי".

עוד נמסר כי "השווי הריאלי של בז"ן הוא 2.3 מיליארד שקל, שהם כאין וכאפס לעומת ההשקעה הממשלתית שתידרש על מנת להותיר את התעשייה המזהמת על כנה, כאשר בין התוכניות שעומדות על הפרק נמצאות הקמת חוות דלקים ונפט חדשה במתחם קרקעות הצפון והעתקת קווי קצא"א מרחובות חיפה מזרחה בעלות של מיליארדים. כאן נכנס תפקידה של המדינה להתערב לטובת הציבור ולסיים עם הקרקס הזה, שבו בעלי הון פוגעים באיכות חייהם של אנשים נורמטיביים. כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות עולה למשק כמעט מליארד שקל בעלויות חיצוניות בגלל תחלואת זיהום אוויר".

כמו כן נמסר כי "הבקשה של מנכ"ל רמ"י לבחון את חלופת 'מפרץ החדשנות' כחזון למפרץ חיפה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון, ביחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים, מעורר תהיות רבות. יצור כלאיים שמשלב בין תעשייה אשר קוטלת את האוכלוסייה הוא בלתי אפשרי. מנכ"ל רמ"י החדש צריך לשים לנגד עיניו את האמרה 'כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם ומלואו' בזמן שהוא בוחן את התוכנית היחידה שמצעידה את מדינת ישראל לעבר עתיד בר קיימא אשר עומד בהתחייבויותיה של מדינת ישראל להפחתת פליטת גזי חממה, תוך הצגת פתרונות כלכליים, אנרגטיים, דמוגרפיים וביטחוניים לסגירת מפעל פרטי לזיקוק נפט".

ראש העיר עינת קליש רותם מסרה בתגובה: "צפוי ולא מפתיע. נראה היה שמשרד האוצר לא באמת בוחן, אפילו למראית עין,  אם לקדם את תוכנית 'מפרץ החדשנות'. מנכ"ל משרד האוצר לא לקח חלק בדיון שנערך עם ראשי הערים. זה לא סוף מבחינתנו, זו רק ההתחלה".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר: "הגיע הזמן לדבר על האמת ולשים את הפופוליזם בצד. מי שמזדרז לקבל החלטות קריטיות שישפיעו על יציבות הכלכלה הישראלית כולה, על ביטחון המדינה ועל אלפים שיישארו ללא פרנסה באופן חפוז, מעוניין אך ורק לקדם את האינטרס של עצמו. הפופוליסטים טוענים לזיהום, אך גם הם כבר יודעים שרובו המוחלט של הזיהום במפרץ מגיע מהתחבורה ומהנמל ולא מהתעשייה. בכל הערים המובילות בעולם מתקיימת תעשייה יציבה ואיתנה לצד מגורים. על כן יש ליצור תוכנית סדורה ובעלת תכנון אסטרטגי ואחראי לטווח ארוך, שתאפשר לתעשייה לפעול. תוכנית 'אופק המפרץ' של התאחדות התעשיינים תוביל להתייעלות משמעותית נוספת ולחיבור התעשייה לגז טבעי, ללא פגיעה במשק. על הממשלה מוטלת האחריות לשמור על התעשייה במפרץ חיפה, שמספקת מקומות עבודה ופרנסה לעשרות אלפים מתושבי הצפון, מקדמת מחקר ופיתוח ושומרת על העצמאות הייצורית של מדינת ישראל".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "כוונתה של רמ"י להקפיא את תוכנית 'מפרץ החדשנות' למשך 45 יום לפחות אינה ראויה. אני מתנגדת למהלך המסוכן, שעלול לטרפד את הגשת המלצות ועדת המנכ"לים בזמן, ומשוכנעת שגם המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה לא תאפשר זאת. הסמכות לקבוע מדיניות ניתנה אך ורק לשרי הממשלה. כדי שנוכל לקבל החלטה בנושא, הוועדה צריכה להגיש את המלצותיה בזמן. כל הגופים חייבים להתעלות מעל הפוליטיקה והאינטרסים של בעלי ההון, ולהוביל בצורה אמיצה חזון ירוק למפרץ חיפה. נוצר חלון הזדמנויות היסטורי, וההסכמה לגבי פינוי המפעלים המזהמים היא גדולה מאי פעם. אסור שפינוי המפעלים המזהמים לא יקודם בגלל שיקולים שלא רואים מולם את תושבי חיפה והקריות שצמאים לסביבה נקייה ומשגשגת. ישיבת ועדת המנכ"לים תתקיים היום בצהריים. היא לא תהיה הישיבה האחרונה, וההחלטות בנושא יתקבלו בישיבות נוספות בהמשך. עדיין לא מאוחר לקבל את ההחלטות הנכונות למען עתיד תושבי המפרץ והמדינה. רמ"י, משרד האנרגיה, משרד האוצר ושאר חברי הוועדה יצטרכו לבחור לאיזה צד הם ירצו להשתייך בהיסטוריה – לצד של בעלי ההון והמזהמים או לצד של אזרחי ישראל ותושבי מפרץ חיפה הזקוקים לסביבה נקייה מזיהום אוויר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. הדירקטור של העבריינית המורשעת ועבריין מקלדת גאה

    תוכנית שמלכתחילה היתה לא יותר מתעלול בחירות של כחלון. העבריינית המורשעת התנפלה עליו כמוצאת שלל רב, וכהרגלה לא בדקה דבר.
    מתי היא כבר תבין שאיש בהנהגת המדינה לא סופר אותה? במקום להסתמך על העוזר הליצן שלה, שתתחיל לעבוד ולא לייצר גימיקים שלא מקדמים את העיר במילימטר.

  2. מולי

    זה נראה שיש למנכל רמ"י החדש איזה אינטרס יחד עם בעלי ההון שם במפרץ. מעניין מי יהיה הכתב הראשון שיחשוף את האינטרס הזה. חיפה תודה לו!

  3. נבוכנצר

    שמעתי שיש בחירות בקרוב…
    יש הזדמנות לשנות את השלטון המושחת הזה למשהו חדש.
    לא הגיוני להמשיך עם הנהגה מושחטת ומנותקת ולצפות שמשהוא ישתנה

  4. בגוש דן שופכים 150 מליארד וכאן אין מימון טיהור קרקע??

    אוי ואבוי התוכנית תישען על הוצאת מליארדי שקלים לטיהור הקרקע מקופת המדינה, עד שישווקו הקרקעות לבניה…
    מענין, לפרויקט המטרו בגוש דן יכלה המדינה למצוא 150 מליארד שקל.. ואין כמה מליארדים בודדים לטיהור קרקע שתניב הכנסות ענק מהפיתוח למגורים?
    כמה נסבול איפה ואיפה

  5. החיפאי הלפני אחרון

    מישהו בדק את העלויות הצפויות של העברת המפעלים? איך בדיוק הם אמורים להמשיך לספק הזמנות מצד אחד ולעבור מקום מצד שני? מישהו ביצע בדיקות מעבדה האם הקרקע מתאימה בכלל למגורים או למסחר? אם לא בוצעה בדיקת היתכנות, איזה בדיקה כן בוצעה?

  6. לפנות במחאה את קרית חיים לשטחי מדינה בקריות ובחיפה

    מפרץ חיפה היה וישאר פח הזבל הלאומי
    ראשי הערים סביבו חלשים מדי מול אילי ההון והשקשוקה
    תושבי קרית חיים ונשר תבינו שזה אבוד קומו תעזבו.

  7. עודד

    בזן מביאים דלק מחו"ל מיוון טורקיה מזקק במפרץ חיפה ומחזיר לחו"ל ואת הזיהום אנחנו נושמים והכסף נשאר אצל התייקונים…

  8. א.

    הגרדוס הזה שכח שיש אנשים שחיים פה בחיפה.. לא רוצה לסגור עסק רווחי. עלאק. עסק שמרוויח כבר שנים על
    חשבון הבריאות שלנו ומוכר את התוצרים שלו בעיקר לתורכיה. שתכניס המדינה את היד לכיסיה הריקים וסוף סוף תסיים את הסאגה הזאת של הימצאות בז"ן בחיפה.

  9. שמואליק גלבהרט

    חוזר ומציע לשלוח זר פרחים וברכת יישר כוח למנכ"ל רמ"י. אולי בזכותו יתבטל מיזם "המפרץ היח"צני" שנולד משיקוליו הפוליטיים של כחלון, ואומץ בעיוורון ע"י ראשת העיר קליש, שהיא ד"ר לתיכנון ערים, מתהדרת ב"ניסיון בשיקום ערי תעשיה" (שמעולם לא הוכח…) והיתה אמורה להבין את הבלוף לפני כולם. ולא הבינה! כמוה יו"ר איגוד ערים לסביבה עו"ד שרית גולן, שהפכה להיות הפרזנטורית של הבלון הזה. מקווה שבעיקבות הבדיקה של מנכ"ל רמ"י, הבלון יתפוצץ, ויקדמו תכנית ריאלית, מיקצועית, לפינוי מיפעלי המיפרץ תוך שנים ספורות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר