הפיגוע בקו 37 (צילום: AP)
הפיגוע בקו 37 (צילום: AP)

דרישה לבטל את הכוונה לגרש את מתכנן הפיגוע בקו 37

המוקד להגנת הפרט פנה לשר הפנים אריה דרעי בשמו של מוניר רג'בי - ממתכנני הפיגוע בקו 37 בשדרות מוריה שהתרחש בשנת 2003 וגבה 17 קורבנות - בדרישה לחזור בו מהודעתו על הכוונה לשלול את רישיון ישיבת הקבע של רג'בי בישראל

פורסם בתאריך: 15.5.19 14:04

המוקד להגנת הפרט פנה במכתב לשר הפנים אריה דרעי בשמו של מוניר רג'בי – ממתכנני הפיגוע בקו 37 בשדרות מוריה שהתרחש ב-5 במרץ 2003 וגבה 17 קורבנות – בדרישה לחזור בו מהודעתו בדבר הכוונה לשלול את רישיון ישיבת הקבע של רג'בי בישראל.

המוקד פנה לדרעי בעקבות הודעתו של השר מהחודש שעבר, ולפיה הוא שוקל לבטל את רישיון ישיבת הקבע של רג'בי בישראל. "ביסוד הכוונה לביטול רישיון הישיבה עומדת מעורבותך בתכנון ובביצוע פיגוע התאבדות רצחני שאירע בשדרות מוריה בשנת 2003 ושבו נרצחו 17 אנשים, ובהם צעירים רבים", כתב דרעי לרג'בי, "את הפיגוע תכננת ביחד עם אחרים והיית אחראי להבאתו של המחבל המתאבד לחיפה ולבחירת המיקום לפיגוע הקשה. בנסיבות אלה ולאור חומרת המעשה אני שוקל כאמור לעשות שימוש בסמכותי ולקבל החלטה על ביטול רישיון הקבע שלך בישראל".

בעקבות ההודעה פנה המוקד להגנת הפרט לדרעי בשמו של רג'בי ודרש ממנו לחזור בו מהודעתו בטענה כי ההליך לביטול רשיון הקבע הוא "פסול מן היסוד ברמה הפרוצדורלית והמהותית כאחד". לטענת המוקד, מחובתו של המשרד לאפשר לרג'בי להשמיע את טיעוניו נגד הכוונה הזו, אפילו במסגרת שימוע בעל פה, בטרם תינתן החלטה בעניינו. כמו כן נטען כי ההחלטה של דרעי מתבססת על תיקון חוק בלתי חוקתי ועומדת בסתירה מוחלטת לחובותיה של המדינה לפי הדין ההומניטרי הבין לאומי. עוד טוען המוקד כי הכוונה לשלול את רישיון ישיבת הקבע של רג'בי מבקשת להחיל עליו חקיקה באופן רטרואקטיבי באופן שאינו עומד בתנאי פסקת ההגבלה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

"לא ההודעה שנמסרה למרשי ולא החוק שעליו היא מתבססת נועדו לתכלית ראויה כנדרש בפסקת ההגבלה", קבע המוקד, "אין מחלוקת שרשויות המדינה זכאיות ואף חייבות לפעול נגד כל אדם הפוגע בביטחון המדינה ובביטחון תושביה, אך ענישה, וכמותה הרתעה בדמות שלילת רישיון לישיבת קבע מיליד הארץ, אינן תכליות ראויות בתחום דיני ההגירה והמעמד. לרשותן של הרשויות עומדים הדין הפלילי ואמצעי אכיפה רבים אחרים, ואמצעים אלו הופעלו על ידי הרשויות שהוסמכו לכך וצברו בכך ניסיון ומומחיות. על מרשי נגזר עונש ההולם את חומרת מעשיו בהתאם לקביעת בית המשפט המוסמך ולאחר חקירה והליך פלילי ממצה. ראיה לכך היא העונש הכבד שהוטל על מרשי לפני שנים במסגרת ההליך הפלילי שהתנהל נגדו בשל מעורבותו באירוע שבגינו נשלחה אליו ההודעה”.

נוסף על כך נטען כי מתן סמכות לגורם פוליטי, משמע שר הפנים, להפקיע רישיון לישיבת קבע אינו נושא איתו תכלית ראויה ומהווה פגיעה החורגת מגבולות הענישה שנקבעו על ידי בית המשפט, וכי לא ברור איזו תכלית ראויה משרתת שלילת רישיון ישיבת הקבע של רג'בי שאינו מחזיק בנתינות אחרת.

בסיכום הדברים נכתב כי ההודעה על הכוונה לבטל את רישיון הישיבה, שאותה הוא מכנה "סלקטיבית", בלי לאפשר לו להשמיע את טענותיו נגדה בעל פה ובשל מעשה שביצע לפני 18 שנה ושבגינו כבר נגזר עליו עונש מאסר כבד ביותר שאותו הוא נושא גם בימים אלו מתוקף חוק שהתקבל 15 שנים לאחר קרות המקרה ולמעלה משנה מהמועד שבו תוקן החוק, היא הודעה בלתי סבירה שדינה להתבטל".

הפיגוע בקו 37 בוצע על ידי המחבל מחמוד עמדאן סלים קוואסמה, ורג'בי, תושב חיפה, הורשע בסיוע לתכנון הפיגוע ונידון למאסר עולם. כבר לפני שנים עלתה הכוונה לבטל את אזרחותו על ידי שר הפנים דאז אלי ישי – כוונה שעוררה מחאה ברשות הפלסטינית.

 

 

דניאל שנהר, המחלקה המשפטית של המוקד להגנת הפרט, מסר בתגובה: "המסמך מדבר בעד עצמו. אין לנו תגובה אחרת כרגע".

יוסי צור, ששכל בפיגוע את בנו אסף שהיה אז בן 17: "משפחות הפיגוע בקו 37 מברכות על החלטתו של דרעי לשלול את תושבותו של רג'בי. זה המעט שהמדינה יכולה לעשות נגד אויביה הגרועים ביותר. רג'בי גר בחיפה במשך שנים רבות, עבד בה ונהנה מתנאי המחיה הישראליים, ולמרות זאת חבר לחוליית חמאס מחברון כדי לעזור לה לתכנן ולבצע פיגוע בעיר שבה הוא גר – פיגוע שנרצחו בו 17 אזרחים, רובם ילדים שהיו בדרך מבית הספר. לדעתנו העונש שהוא קיבל הוא קל מדי, ואסור שהוא אי פעם ייצא מהכלא. עליו לסיים את חייו שם. רג'בי איבד את זכותו ליהנות ממעמד כלשהו בישראל, ושלא ילין עכשיו על כך שננקטים נגדו צעדים. לקראת שחרורו מהכלא בשנת 2023, אנו המשפחות חיות בחרדה שהוא עלול לחזור לחיפה וניאלץ להיתקל בו ברחוב, בקניון או במסעדה. על הממשלה לדאוג כי הוא יורחק מערי ישראל ולא יורשה לשהות בהם. אסור שהסיוט החמור ביותר של המשפחות שמדיר שינה מעיניהן יתממש בחסות רחמנות כזו או אחרת או בשם כל תירוץ אחר. הטענות של המוקד להגנת הפרט הן בליל של טענות שלא ראויות לתגובה. בג"ץ הנחה את המדינה לבצע את שינוי החוק המוזכר, והמדינה ביצעה אותו כמומלץ ללא סטיות. המלצה זו באה לאחר סיומו של תיק אבו ארפע שארך 11 שנים. במשך כל אותם השנים לא היה מוכן היועץ המשפטי לממשלה לקדם את שלילת תושבותו של רג'בי עד לקבלת פסק דין, כך שכל הטיעונים הם טיעוני סרק. בסופו של דבר, זה לא עונש אלא אמצעי הגנה לעתיד מפני אויב מסוכן שהוכיח את מסוכנותו. רג'בי איבד את זכותו לחיות בינינו בישראל, ועם שחרורו מהכלא עליו להיות מגורש לעזה, ללבנון או לסוריה. חייבים להרחיק אותו מישראלים ומישראל כדי שלא יוכל לחזור על פשעיו".

בעקבות הפנייה של המוקד להגנת הפרט פנה גם מנכ"ל ארגון בצלמו שי גליק לדרעי בבקשה לא להיענות לדרישת המוקד. "אנחנו קוראים לשר הפנים לא להיכנע לארגוני שמאל קיצוני שאינם דואגים לזכויות של תושבי חיפה שנרצחו בפיגוע ובני משפחותיהם, שייאלצו לחיות בשכנות למחבל הנתעב שרצח את יקיריהם אלא דווקא למחבלים רוצחים", אמר גליק, "ארגוני השמאל הקיצוני איבדו כל בושה בכך שהם שבים ועוזרים למחבלים עם דם על הידיים. אנחנו מחזקים את שר הפנים ודורשים לשלול תושבות מכל מחבל. יידע כל מחבל שחייו וחיי משפחתו ייהרסו אם יפגע באזרחי ישראל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אזרח ישראלי ציוני.

    אולי תתנו לו גם את פרס ישראל.איך זה יכול להיות שאדם שגרם למותם של כל כך הרבה אזרחים יהודים וערבים יכול מרוב חצפתו לבקש שיבטלו לו את אישור השהייה בארץ? שיגיד תודה שלא נגזר עליו עונש מוות.

  2. חיפאית מודאגת

    מזועזעת כאמא לילדים בחיפה. תודה לכלבו ולכתב בועז כהן שנותנים לנו להבין מה מתרחש מתחת לאפנו

  3. חיפאי אמיתי 100%

    ה0מאל הקיצוני פשוט ירד מהפסים. לא ייאמן שהם מסוגלים לגבות סייען טרור. ה0מאלנים הקיצוניים האלה עוד מעזים לדבר על סתירה של "הדין ההומניטרי הבינלאומי". כנראה שמישהו צריך להזכיר להם שהסעה של מחבל מנוול בן עוולה ימח שמו וזכרו שהתפוצץ באוטובוס ורצח 17 אזרחים חפים מפשע גם לא עומדת בדין ההומניטרי הבינלאומי.

  4. חיפאי זועם

    כחיפאי שהכיר 4 מהנרצחים אני שואל מי הארגון שמסתתר מאחורי השם המוקד להגנת הפרט. מה שמותיהם של אותם אנשים. ואם גם צריכים להיות מגורשים או לפחות מנודים.

  5. ת

    הוא עומד להשתחרר????מגיע לו להירקב בכלא עד סוף ימיו ואם לא לגרש אותו מכאן !!הזוי לחשוב שיתכן ואדם זה יחזור לרחובות חיפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר