פרופ' עוז אלמוג. "סמל לשפל של תקופתנו" (צילום: מתוך דף הפייסבוק של עוז אלמוג)
פרופ' עוז אלמוג. "סמל לשפל של תקופתנו" (צילום: מתוך דף הפייסבוק של עוז אלמוג)

"חתונה ממבט ראשון" לא עושה לו את זה

פורסם בתאריך: 1.5.19 13:54

בזמן שהייתם מרותקים למסך וצפיתם בתוכנית הריאליטי "חתונה ממבט ראשון" של קשת, הסוציולוג פרופ' עוז אלמוג התחלחל ממה שראו עיניו. וכמי שנוהג להביע את דעתו בפייסבוק ולא לשמר אותה לעצמו, הוא לא חסך במילים ואפילו חשף כי הוא קיבל הצעה להשתתף בתוכנית שידוכים על תקן יועץ, וכמובן סירב.

"אם קיימת שיטת שידוכים בלתי מוסרית יותר מזו החרדית זו השיטה הפיקטיבית שהמציאה התקשורת החילונית – 'חתונה ממבט ראשון'", הוא כתב, "לפני מספר חודשים פנו אלי מחברת הפקה והציעו לי להצטרף לצוות היועצים של תוכנית מהסוג הזה. עצם הפנייה לאדם כמוני, שאין לו שום הכשרה או יומרה בנדון, רק ממחישה עד כמה עובדים על הצופים בעיניים. לקח לי בדיוק שנייה להגיד לא. ריאליטי שידוכים, גם בפורמט הפחות אקסטרימי שלו, הוא מופע עלוב של אקסהיביציוניזם תקשורתי. בעיני הוא כמעט סמל לשפל של תקופתנו בהיבטים רבים. בספרנו על דור ה־Y תיארנו תחושה מעורבת שמאפיינת היום זוגות רבים ערב חתונתם – אושר מחד וחרדה/דיכאון מאידך. הרגשות השליליים נובעים מהידיעה המצמיתה שדלת הגיוון עומדת להיסגר עליהם (רבים תיארו זאת ככניסה לכלא). והיתה עוד סיבה – הספק שאולי הבחירה הסופית אינה האופטימלית. כלומר החשש שמא אני מפספס נסיך/ה מוצלח/ת יותר מהנוכחי/ת. הצורך לשנות ולגוון הפך בתקופתנו להרגל ובעצם להתניה, כמו זפזופ בין תוכניות הנטפליקס. הוא נובע מההתמכרות לגירוי מתמיד (משתעממים בקלות), מהיצע הריגושים הגדל, מהשטחיות, מהחמדנות, מההדוניזם ומהאינדיווידואליזם. הצורך הזה מועצם באמצעים טכנולוגיים ואידיאולוגיים, בין השאר באמצעות תוכניות ריאליטי – למשל כאלה שמציירות את האהבה כמוצר מדף עם פתק החלפה. אני מסוגל להבין את הצופים שנמשכים למציצנות המהונדסת שמציעה 'חתונה ממבט ראשון', אבל אין לי שום אמפטיה למשתתפים. לא רק בגלל שהם מסכימים למכור את פרטיותם בנזיד ידוענות (מדומה), שכר (בהנחה שמשלמים טוב) ואולי גם חשיפה עתידית רחבה למשודכים פוטנציאליים. אין לי אמפתיה לאנשים שנותנים לאחרים להחליט עבורם, במיוחד בנושא כה רגיש וחשוב. למרבה הצער, לא רק שהתוכנית אינה מועילה לנואשים (סטטיסטיקת ההצלחה שואפת לאפס) אלא שבאופן פרדוקסלי היא מקטינה את סיכוייהם למסד קשר זוגי ארוך טווח אחרי התוכנית. כי מי ירצה לקשור את גורלו עם אדם אשר שש לתנות את צרותיו ולבקר את בן/בת זוגו בפומבי? איזה אדם ירצה שותפות לחיים עם מישהו שאין לו מינימום כבוד עצמי? אני לוקח בחשבון שאולי אניold fashion , שאולי בימינו ענווה, אינטימיות וכבוד הם פאסה. אם זה נכון, מומלץ למפיקים הישראלים להתחיל כבר לעבוד על הפורמט הבא – 'מיניות ממבט ראשון'. למעשה זה כבר קיים באפליקציות (גריינדר, טינדר וכו') וגם על המסך (בינתיים בחו"ל)".

אלמוג, יאללה מלחמה.

"פרסמתי כי אני מפרסם בדף שלי כל מיני מאמרים. כתבתי שם הכל, והכל ברור. לא הזכרתי מי בדיוק פנה, אמרתי שפנתה אלי חברה ולא חשפתי את שמה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לכל הגברים המקסימים בחתונה מיצבו ראשון. הבחורות האלה הם מבוגרות ומתוסבכות.אל תסבלו להעיף ישר את העקומות האלה .יש מלא נשים בחוץ .חבל עליכם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר