מתוך ההזמנה להפגנה שהופצה ברשתות החברתיות
מתוך ההזמנה להפגנה שהופצה ברשתות החברתיות

ארגונים ערבים לאומניים מתכננים הערב הפגנה במושבה הגרמנית. המשטרה: "אין אישור"

"אנו מזמינים אתכם להשתתף בהפגנה בתגובה לפשעי הכיבוש", נכתב בהזמנה להפגנה שאמורה להתקיים הערב (ראשון) בשעה 20:30. חוסאם (במבינו) סובאח, בעליה של מסעדת "קולוני גריל" במושבה הגרמנית: "קיצוניים משני הצדדים מנסים להתסיס. אם תהיה התפרעות, זה יהרוס פה את כל המרקם הנהדר שיש בינינו". במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים

פורסם בתאריך: 17.4.22 14:47

הערב (ראשון) בשעה 20:30 מתוכננת הפגנה גדולה במושבה הגרמנית בהשתתפות כמה ארגונים ערבים לאומניים, כמו "חיראק חיפה", "תפאח", "בני הכפר" ו"צעירי חיפה".

בהזמנה להפגנה, שהופצה ברשתות החברתיות, נכתב: "מכונת הדיכוי וההרג הציונית הורגת את עמנו, והיא עדיין נמשכת. הפשעים שלה משפיעים על עמנו בכל מקום. עשרות חללים נהרגו ומאות עצורים ונפצעו בימים האחרונים. לא נשקוט על דמנו… אנו מזמינים אתכם להשתתף בהפגנה בתגובה לפשעי הכיבוש ביום ראשון בשעה 20:30 בכיכר אל-אסיר בחיפה. תהילה ונצח לקדושים שלנו, רפואה לפצועים, חופש לאסירי החופש".

המילים החריפות בהזמנה לא נעלמו מעיניו של חבר מועצת העיר ניר שובר. זכר מאורעות חודש מאי 2020 והמצב הביטחוני הנפיץ כיום במדינה, גרמו לו להעלות אמש (שבת) פוסט בקבוצת הפייסבוק שלו, שבו הוא קרא למפקד תחנת חיפה, סנ"צ חיים עזרן, לא לאשר את ההפגנה המתוכננת.

חוסאם (במבינו) סובאח (צילום: חגית הורנשטיין)

חוסאם (במבינו) סובאח (צילום: חגית הורנשטיין)

שובר: "חבל שבשם חופש הביטוי, מאות בעלי עסקים בעיר ייפגעו. דווקא עכשיו, בתקופת החגים – הרמדאן, פסחא ופסח, אין מקום להפגנות כאלה. אלו ארגונים רדיקליים שפועלים לפגוע במדינת ישראל בכלל ובחיפה בפרט. אנחנו חייבים להישאר ניטרליים. לא צריך לשפוך את התינוק עם המים, לא נכון לעשות קריאות נגד החברה הערבית, כי בחיפה הם חלק מאיתנו. לכן אני חושב שצריך לעבור את התקופה הזו בשקט. ההפגנה הזו לא צריכה להתקיים היום. פנו אליי מאות תושבים ערבים, כדי שאנסה למנוע את ההפגנה הערב. בפעם הקודמת זה נגמר רע מבחינת העסקים. שיילכו להפגין בירושלים בשם חופש הביטוי, לא פה".

חוסאם (במבינו) סובאח, הבעלים של שני עסקים בחיפה, אחד מהם, מסעדת "קולוני גריל" הנמצאת בסמוך לשדרה, כתב היום ברשת: "אני חושב שהפעם החיפאים צריכים לדעת קצת יותר, מי מארגן את ההפגנות, מי הגיש בקשה… למה המשטרה מאשרת הפגנה בשדרות בן גוריון, שהן אזור תיירותי, רוב כנסיות העיר מרוכזות בו, ודווקא היום זה חג הפסחא. אנחנו רוצים יותר מידע, ואני מבקש מכל חיפאי שידרוש חומר לגבי ארגונים שמנסים לקלקל את העיר הזאת".

סובאח, אתה חושש?

"בטח. העסקים פה נפגעו מהמהומות של מאי 2020 בצורה רצינית, וזה יכול להשליך על הרבה דברים. לדעתי, יש פה יד מכוונת, ואנחנו בתור חיפאים לא רוצים שזה יקרה. אני חושב שמנסים להתסיס, כדי לגרום למצב שיגיעו לפה ערבים קיצוניים ויהודים קיצוניים. בשם חופש הביטוי מותר וצריך להפגין? הפגנה בחיפה צריכה להיות מתונה, כי האנשים פה לא אלימים. אנחנו לא רוצים פה אלימות, מאף צד, לא של המפגינים ולא של המשטרה. אנחנו, בעלי העסקים בבן גוריון, חייבים לדעת מה קורה פה בעיר. אני רוצה להיות בטוח שהמארגנים הם אנשים אחראים ולא יגרמו פה להתדרדרות וגם שהמשטרה תהיה אחראית להרגעת הרוחות. אם תהיה התפרעות, זה יהרוס פה את כל המרקם הנהדר שיש בינינו, שאנחנו בונים אותו במשך שנים. הפצעים מהמהומות האחרונות עדיין לא הגלידו. 95 אחוזים מערביי חיפה לא הבינו איך הגענו למצב הזה, איך העיר הזו נגררה לאלימות. אנחנו לא יכולים לתת לפוליטיקה להרוס לנו את החיים, למען הדורות הבאים".

פאדי נג'אר ממסעדת "דוזאן", מה אתה אומר למפגינים?

"די! די! די לאלימות מכל הצדדים. אנחנו בין הפטיש לסדן, רוצים לחיות בשקט ובשלום. כל זמן שיש קיצוניים משני הצדדים, לא נוכל להמשיך בחיים שלווים. מה שהמשטרה עושה באל-אקצא זה לא מקובל, וגם מה שהצד השני עושה לא מקובל. מי שמשלם את המחיר, אלו הם החפים מפשע בשני הצדדים. החודש זה 'חג החגים' האמיתי, שבו שלוש דתות חוגגות חגים חשובים, חגים של נתינה ואהבה. אז אני קורא 'די לאלימות, להרג, לרצח'. נמאס כבר. זה פוגע באנשים, זה פוגע בנפש וזה פוגע בעסקים. אני מאחל חג שמח לכולם, ושנהיה כבר אחרי".

 

 

ל"כלבו – חיפה והקריות", נודע כי נכון לעכשיו, צוהרי יום ראשון, למארגנים אין אישור מהמשטרה להפגין, אך יחד עם זאת, שוטרי תחנת חיפה אינם לוקחים סיכונים ונערכים בכוחות מתוגברים, בהתאם להתפתחויות שיקרו בשטח. בתשובה לשאלה מדוע המשטרה מאפשרת את קיום ההפגנה, שאולי תבעיר את השטח, אמר גורם במשטרה: "זו מדינה דמוקרטית, המקדשת את חופש הביטוי ואת חופש המחאה. הם יכולים להגיע ולטייל על המדרכות, כמו כל אזרח, למעלה-למטה ובחזרה, ואת זה לא נוכל למנוע. אנחנו לא נאפשר להם לחסום את הכביש או אפילו ללכת לכביש".

תהיה נוכחות משטרתית?

"אנחנו נערכים, יהיו במקום מספיק שוטרים ויש גם כוחות בכוננות, כי אנחנו בתקופת חגים".

פאדי נג'אר (צילום: פרטי)

פאדי נג'אר (צילום: פרטי)

רג'א זעאתרה, יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר, מה יהיה היום?

"זכות המחאה היא לגיטימית ואסור לפגוע בה. יחד עם זאת, בימים כאלה כולם מתבקשים לעשות זאת באחריות. אני קורא למשטרה לכבד את חופש ההפגנה וקורא לראש העיר להרגיע את הרוחות. בשנה שעברה המשטרה והעירייה פישלו בגדול, ואני מקווה שהוסקו המסקנות הנדרשות". ככל הידוע, סיעת חד"ש בחיפה לא תשתתף בהפגנה המתכוננת להערב.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לא הוגשה על ידי מארגני ההפגנה בקשה להיתר ההפגנה, ולפיכך היא אינה חוקית".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר