המטרונית (צילום: צילום טיטאן רקס)
המטרונית (צילום: צילום טיטאן רקס)

שינויים משמעותיים במערך התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה

במסגרת השינויים, שייכנסו לפועל כבר ביום שישי הקרוב, שבעה קווים יבוטלו, מסלולם של שמונה קווים ישתנה, ויתווספו קו מטרונית ושני קווי אגד חדשים. המדריך המלא לנוסעים בתחבורה הציבורית

פורסם בתאריך: 9.5.22 11:53

החל מיום שישי הקרוב, 13 במאי, תעבור התחבורה ציבורית בחיפה שינויים ושדרוגים, כאשר שבעה קווים יבוטלו, ומסלולם של שמונה קווים מרכזיים בעיר ישתנה.

בין השינויים המרכזיים: קו 31 לטכניון וקו 115, המקשר בין מרכזיות המפרץ וחוף הכרמל, לא יעברו עוד ברמת שאול ובקרית שפרינצק, קו 30 לא יגיע עוד לאוניברסיטת חיפה, והמסלול של קו 146 בין אוניברסיטת חיפה למרכזית חוף הכרמל יבוטל. על חלק מהשינויים הוחלט בעקבות הפעלת הרכבלית, שמייתרת את הצורך בחלק מהקווים. נודע, כי שתי פעימות נוספות של שינויי תחבורה גדולים בעיר מתוכננות לעוד שנה ושנתיים. בשדרוגים: קו מטרונית רביעי יחל לפעול ויתווספו שני קווי אגד חדשים.

בהודעה לציבור שפרסמו משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית לקראת השינויים, נכתב: "אנו שמחים להציג בפניכם את השינויים והשיפורים במערך תחבורה הציבורית במטרופולין חיפה: שדרוג מסלולי קווים ופתיחת קו 4 החדש של המטרונית, החל מ-13 במאי. שדרוג זה מצטרף להשקת רכבלית חיפה – רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל, שהושק בחודש אפריל, ולכלל מערך התחבורה הציבורית במטרופולין – אוטובוסים חשמליים, מטרוניות, רכבת ישראל (רכבת כבדה) ובעתיד גם רכבת קלה. אנו מזמינים אתכם להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולהתנסות במגוון השירותים החדשים. שתהיה לכם נסיעה נעימה ובטוחה".

הקווים החדשים

מטרונית קו 4 – קו המנהרות בין מרכזית חוף הכרמל למרכזית הקריות, שיעבור דרך מנהרות הכרמל. הקו ייצא מחיפה דרך קניון חיפה עד לגרנד קניון (כביש פרויד), למרכזית המפרץ ומשם לקניון לב המפרץ, בתי הזיקוק, חוצות המפרץ, שנקר, צומת קרית אתא (מחלף מוטה גור) עד למרכזית הקריות דרך שדרות ההסתדרות ודרך עכו (בהתאמה) בקרית חיים, קרית ביאליק וקרית מוצקין עד מרכזית הקריות, ובחזרה במסלול הפוך. הקו הזה מחליף את קו 101 של אגד בין שתי המרכזיות – חוף הכרמל והקריות.

קו 25 – משכונת הדר דרך רמת שאול לקרית שפרינצק ובחזרה. הקו, שפעל עד כה רק בשבת, ימשיך לפעול בשבת באותה המתכונת, כשהחל מיום שישי הקרוב הוא יפעל גם במהלך השבוע כקו 25 חדש, ומסלולו יוארך עד שכונת חליסה. הארכת המסלול מחליסה לקרית שפרינצק תכלול תחנות חדשות ברחובות: הגיבורים/גוש עציון, חליסה, בית התעשייה, שוק תלפיות, לב הדר, בית הקרנות והרצל פינת יואל, ומקרית שפרינצק לחליסה התחנות החדשות הן: העירייה, לב הדר, שוק תלפיות, יל"ג הגיבורים פינת גוש עציון. תדירות הקו תהיה כל 15-12 דקות והוא ייתן מענה להוצאת קו 115 מרמת שאול וקרית שפרינצק.

המטרונית (צילום: RnDmS/depositphotos.com)

המטרונית (צילום: RnDmS/depositphotos.com)

שינויים במסלולים

קו 30 – מליאון בלום (בית הספר חוגים) למרכזית חוף הכרמל ובחזרה. המסלול שעבר עד כה ממרכז הכרמל דרך ציר הרכס המזרחי (שדרות מוריה, רחוב חורב ושדרות אבא חושי) עד אוניברסיטת חיפה – יבוטל. המסלול החדש יעבור ליד בית החולים אלישע, דרך ציר רכס הכרמל  המערבי (שדרות הנשיא – טשרניחובסקי) לרמת שאול, קרית שפרינצק, שער העלייה, נווה דוד דרך בתי העלמין בכפר זמיר, אכסניית הנוער חיפה, ספורטן ומרכז הקונגרסים עד מרכזית חוף הכרמל.

קו 31 – מתחנת הרכבת בת גלים דרך שכונת עין הים לטכניון ובחזרה. לקו יתווספו שתי תחנות חדשות: בדרך צרפת פינת יצחק נדב וברחוב טשרניחובסקי ליד המכללה האקדמית גורדון. הקו לא ייכנס עוד לקרית שפרינצק ורמת שאול. הפתרון לשכונות הללו בקווים חלופיים (ברמת שאול 25 ו-30 ובקרית שפרינצק גם בקווים 3 ו-5).

קו 115 – ממרכזית חוף הכרמל למרכזית המפרץ ובחזרה. הקו יהפוך למהיר יותר וייסע ברחובות טשרניחובסקי ודרך צרפת מבלי להיכנס לקרית שפרינצק ורמת שאול. (הפתרון לקרית שפרינצק קווים:  3, 5, 25,30 ולרמת שאול 25 ו-30). תחנות חדשות במסלול: דרך צרפת פינת יצחק נדב וברחוב טשרניחובסקי ליד המכללה האקדמית גורדון, דרך צרפת פינת יציאת אירופה ורחוב אנקואה פינת בן צור.

קו 146 – ממרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה ובחזרה. הקו קוצר למקטע שבין מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה בלבד. הקטע מאוניברסיטת חיפה למרכזית חוף הכרמל בוטל. ניתן יהיה להשתמש בקו 54 המשופר שמעתה יעצור גם בתחנות בתוך הקמפוס.

קו 76 – ליאון בלום למרכזית יגור ובחזרה. הקו יתחיל ויסתיים בבית הספר חוגים במקום בגרנד קניון ויעבור דרך הרחובות: גאולה, ארלוזורוב, גולומב, וינגייט והמרכז הרפואי בני ציון. הקו יחבר בין הדר למרכז הרפואי בני ציון לבין הגרנד קניון, מרכז זיו, הטכניון ונשר.

קו 54 – ממרכזית חוף הכרמל לדליית אל-כרמל ובחזרה. מעתה יעצור הקו גם בתחנות בתוך קמפוס אוניברסיטת חיפה.

קו 55 – ממרכזית המפרץ לדליית אל-כרמל יעבור מעתה גם ברחוב אינטרנציונל ברמות רמז במקום ברחוב קומוי.

קווים שיבוטלו

46 – מרכזית חוף הכרמל – אוניברסיטת חיפה.

101 – מרכזית חוף הכרמל – מרכזית המפרץ.

141 – מרכזית המפרץ – אוניברסיטת חיפה.

143 – מרכזית הקריות – אוניברסיטת חיפה.

216 – טכניון – הדר.

225 – מרכזית חוף הכרמל – מרכזית המפרץ.

237 – תחנת הרכבת בת גלים – אוניברסיטת חיפה.

קווים שמספרם משתנה

4 ל-41 אבן גבירול/ביל"ו (מסלול מעגלי).

5 ל-51 גרנד קניון – תחנת הרכבת בת גלים.

אין שינוי במסלולים ובלוח הזמנים.

 

 

מנהל אגף התחבורה הציבורית במחוזות חיפה והצפון ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, באסל חמוד: "מטרת-העל של השינוי היא לעשות סדר ברשת של קווי התחבורה הציבורית עם היררכיה ברורה שמפרידה בין סוגי הקווים. ליישר קווי נסיעה אורכיים על ידי הוצאתם מהשכונות, כדי שהשירות יהיה פשוט, מהיר וכמובן תדיר לנוסעים. במקום הקווים האורכיים שהוצאנו מהשכונות, אנחנו מכניסים לשם קווים חלופיים שכונתיים. ביום שישי השינויים ייצאו לדרך עם הפעלת קו 4 החדש של המטרונית.

מנהל אגף התחבורה הציבורית במחוזות חיפה והצפון, באסל חמוד (צילום: יח"צ)

מנהל אגף התחבורה הציבורית במחוזות חיפה והצפון, באסל חמוד (צילום: יח"צ)

"בנוסף, התחלנו להפעיל לפני כחודש את הרכבלית בחיפה, ולכן הפעימה הזו נקראת פעימת הרכבלית. כבר היום רואים שמספר גדול של סטודנטים מצביע ברגליים ומשתמש ברכבלית, שלמעשה באה לשרת את הסטודנטים בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, מה שמייתר חלק מהקווים ואת תדירותם של הקווים האחרים המגיעים לשם. במקביל החלטנו לחזק חלק מהקווים האורכיים. בפעימות הבאות נוסיף קווים שכונתיים חדשים במקומות בהם השירות חלש בתדירות גבוהה וניישר עוד קווים אורכיים ונחזק את התדירות שלהם, כך שהמעבר משכונתית לקו אורכי יהיה מהיר והציבור יהיה פחות רגיש למעבר".

מתי מתוכננות הפעימות?

"בעוד שנה ושנתיים בכפוף להסדרת התשתיות על ידי עיריית חיפה".

ואיך מביאים את הציבור להשתמש יותר בתחבורה ציבורית?

"קודם כל, צריכים לדאוג לתשתיות של תחבורה ציבורית בתוך העיר חיפה עם העדפה ברורה להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית נוספים, בדומה לצירי המטרונית שהם צירים אורכיים ומאוד מהירים. חייבים עוד תשתיות קצה – מסופי תחבורה, שנוכל להגביר תדירות בקווים האלה וכמובן צריך מערכת שתשפר את הנגישות לתחנות ולכל האמצעים האחרים. פתרונות לנגישות ניתן לתת באמצעות דרגנועים ואמצעים יצירתיים אחרים. אם זה יתבצע, התחבורה הציבורית תהווה מן הסתם חלופה ראויה לרכב הפרטי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. איציק

    קו המטרונית 4 תעבור דרך המנהרות ? הכוונה שלי אם אני עולה בצומת אפק , זבולון , קריון , צבר, מוצרט , אפרים , שנקר , צ.קריית אתא , חוצות , בתי זיקוק , לב המפרץ ואז . . מנהרות , גרנד קניון , מנהרות , קונגרסים , מת"מ , ת. ממרכזית חוף הכרמל .

    לא נכנסים לתחנה מרכזית המפרץ נכון ? . .

    ועוד משהו . מתי מפעילים את לוחות הזמנים בתחנות.!! הגיע הזמן להפעיל אותם

  2. אלמוני

    אני לא מבינה איך המטרונית והרכבלית עוזרים למי שגר בכרמל צרפתי ורמת שאול שהחלפם את המסלול של קו 30.
    ללא שום תחליף שנוסע ישירות לאוניברסיטה.אני מרגישה שאנחנו חוזרים 30 שנה אחורה שכדי להגיע למקום העבודה צריך לנסוע בשתיים שלושה אוטובסים השינויים פשוט מפקירים את תושבי הכרמל הצרפתי ורמת שאול אין התחשבות בציבור שמשתמש בתחבורה הציבורית
    .

  3. טוסטוסן

    קבל תיקון… הכל נכון עד …. מנהרות, גרנד קניון… אח"כ הוא יורד לקונגרסים דרך פרויד (ופה התיקון)… כלומר 1/2 מנהרות.

  4. סופי

    למה לבטל קו 146 שכל כך נוח לכל אלה, במיוחד החיילים, שרוצים להגיע למרכזית חוף הכרמל בבוקר. כרגע נשאר רק קו 54, לפחות תגבירו תדירות של הקו הזה. מה הפתרון שמציעים למי שגר ליד האוניברסיטה? בבוקר לרוץ לרכבלית?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר