חוף דדו (צילום: חגית הורנשטיין)
חוף דדו (צילום: חגית הורנשטיין)

"מציבים בפנינו מכשולים כדי שנרים ידיים ונוותר על החופש שלנו"

במשך שלוש שנים מנסה קבוצה של פעילים חיפאים עם מוגבלות פיזית להנגיש תחבורה ציבורית לחופי הים המרכזיים בעיר, אך לטענתם הם זוכים להתעלמות מעיריית חיפה: "כשאין נגישות לנכים זה כמו לשים שלט 'אין כניסה לנכים' או 'חופי הים סגורים לנכים'. העירייה שלנו עושה הכל כדי להכביד עלינו"

פורסם בתאריך: 14.5.23 17:07

עונת הרחצה בפתח, אבל בחיפה, כך מסתבר, היא לא מיועדת לכולם. מאז חודש פברואר 2020 מנסה קבוצה של פעילים חיפאים עם מוגבלות פיזית להנגיש תחבורה ציבורית לחופי הים בעיר. ב-11 בפברואר שלחה הקבוצה לוועדה לתחבורה ציבורית בעיריית חיפה מכתב תחת הכותרת "חיפה עיר של ים שאינו מונגש לכולם".

וכך נפתח המכתב: "אנחנו תושבי חיפה, קבוצה של  פעילים עם מוגבלות פיזית הפועלים למען הנגשת תחבורה ציבורית לחופי הים בת גלים, דדו וחוף הכרמל. כשניסינו להגיע אל חופי הים הללו בתחבורה ציבורית התברר לנו כי תחנות האוטובוס בקווי אגד, אשר אמורים להוות אמצעי הגעה ציבורי לחוף בת גלים (רציף אהרון רוזנפלד), לחוף דדו (רחוב דוד אלעזר) ולחוף הכרמל (רחוב יוחאי בן נון), רחוקות בפועל מהחופים עצמם. כך למשל, הגעה לחוף הכרמל מתחנת האוטובוס או המטרונית בשדרות ההגנה (סמוך לנוה דוד) כרוכה בטיפוס ובירידת מדרגות רבות והליכה נוספת. לחילופין, הליכה לחוף הכרמל ממרכזית חוף הכרמל כרוכה בהליכה של 1.6 ק"מ בקירוב. במצב הקיים, הן אנשים עם מוגבלות והן כלל הרוחצים המעוניינים להגיע לחופים האלו אינם יכולים ליהנות מתחבורה ציבורית יעילה, זמינה ורלוונטית עבורם, ונאלצים למצוא פתרונות חלופיים או להימנע מהגעה לחופים וליהנות מהים ככל בני האדם". 

לטענתם של הפעילים, "פרסמנו והצפנו את הבעיה ברשת החברתית וקיבלנו תמיכה למציאת פתרון לבעיה, כך שמתברר שהבעיה המתוארת נוגעת לרבים מתושבי חיפה והסביבה. בפגישה שהתקיימה עם ראש העיר עינת קליש רותם הובהר לנו כי הנושא נמצא באחריות משותפת של עיריית חיפה ומשרד התחבורה. משכך, אנו פונים אליכם בבקשה למצוא פתרון או לקדם פתרון יעיל לבעיה זו הנוגעת לתושבים רבים בעיר, בתקווה שכל זה יקרה (גם אם חלקית) טרם פתיחת עונת הרחצה הקרובה. נבקש לקיים עמכם פגישה קצרה שבה נוכל להציג באופן מפורט יותר את הבעיה ורעיונות חלופיים שאנו מציעים לפתרונה – רעיונות שלתפיסתנו הם ישימים, מציאותיים ובעלי תועלת רבה לתושבים ולאיכות החיים והסביבה בחיפה". 

רועי קליין, אחד מהפעילים: "בחיפה יש שלושה חופים מרכזיים שאינם מונגשים לאנשים עם מוגבלות פיזית: בחוף המלונות אישרה העירייה בניית מלונות ובנתה לידם גרם מדרגות. המדרגות האלה לא מהוות פתרון לבעלי מוגבלות. וכמו שהעירייה דאגה לאישור למלונות ולמדרגות, היא צריכה לקדם גם גישה לאנשים עם מוגבלות לחוף הים. בחוף דדו, מרכזית חוף הכרמל לא נגישה בשל מדרגות. בחוף בת גלים נדרשת הליכה של 500 מטר בערך מהתחנה הקרובה עד לחוף. אנחנו פועלים בשם עשרות ואף מאות בעלי מוגבלות שמסתמכים על תחבורה ציבורית ולא יכולים להגיע לחוף. כשאין נגישות לנכים זה כמו לשים שלט 'אין כניסה לנכים' או 'חופי הים סגורים לנכים'. אנחנו מדברים בסך הכל על שלוש תחנות. על העירייה לשבת איתנו, לבדוק אלו קווים יוכלו לעבור גם סמוך לכניסה לחופים ולפנות למשרד התחבורה כדי לשנות את מסלול הקו. היו בעבר מוניות שירות עד לחופים, ובעבר היו שאטלים שהנהיג יונה יהב לכלל האוכלוסיה". 

 

 

מונא לחאם, מתנדבת במרכז חיים לעצמאיים המסייע להנגיש מקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות, נרתמה לעזור לקבוצה. כבר לפני כשנה נעשתה פנייה ליואב דנציגר, שהיה מנהל אגף תכנון תנועה ונוף בעירייה, וליהודית בן שחר, אחראית תחום תחבורה ציבורית מטעם העירייה. במקביל נעשתה פנייה גם לבאסל חמוד, מנהל תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, שהפנה את חברי הקבוצה בחזרה לעירייה. לפי הנוהל, העירייה היא זו שצריכה לפנות למשרד התחבורה, ואף הוסבר להם שאם העירייה תמצא מקום ראוי לתחנת אוטובוס חדשה, רק אז משרד התחבורה ייכנס לתמונה.

"ב-9 במרץ 2022 קיבלנו מייל תשובה מבן שחר כי מסתמן שקווי תיקתק יוכלו לעצור בתחנות וירטואליות", מספרת לחאם, "בתחילת אפריל ערכתי סיור במקום עם בן שחר ודנציגר. ב-13 באפריל 2022 שלחתי מייל לכל הנוגעים בדבר על מיפוי תחנות וירטואליות של תיקתק. חודש עבר, וב-11 במאי נשלח מייל תזכורת לגבי התחנות הקבועות וגם הוא לא נענה. ב-26 באוקטובר 2022, כשהסתיימה עונת הרחצה, נשלח מייל נוסף לכל הגורמים, ושוב ללא מענה. בפברואר שוחחה אחת מהפעילות שלנו, אסתר סטולר, עם בן שחר אך לא הצליחה לקבל תשובות על סטטוס התחנות הקבועות". 

לאפשר לאדם עם מוגבלות להגיע לחוף הים זה הדבר הכי טריוויאלי.

"נכון, אבל העירייה שלנו עושה הכל כדי להכביד עלינו. קיימנו מפגש בחמישה חופים שונים. בבת גלים הם אמרו שיש תחנה בכביש הראשי, וכל מה שצריך לעשות זה רק להיכנס פנימה אל החוף. לדבר ככה זה מעצבן מאוד – זה נכון בשבילך כשאת הולכת על שתי רגליים, אבל לבן אדם נכה זה לא רק להיכנס פנימה, מה גם שהחוף השקט עצמו בכלל לא מונגש. העירייה אומרת שהיא יכולה לתת לנו הנגשה רק לכביש הראשי ומשם נסתדר, אבל זה לא עובד ככה. מי שאוהב ללכת לחוף בת גלים צריך ללכת 500 מטר ברגל או שמישהו יסחוב אותו מהתחנה לחוף. אז נכון, הוסיפו תחנה בבת גלים ברחוב רציף מרגולין, אבל האוטובוס לא נכנס עד לחוף. התחנה הזאת נמצאת ליד הקזינו, וזה מרחק כפול מהתחנה ברחוב העלייה השנייה. ביקשתי לשנות דברים, אבל עד עכשיו אין מענה. לא אכפת להם איך נגיע לים".

אבל כבר אין תיקתק.

"גם זה כבר ירד מהפרק, ואנשים עם מוגבלות כבר פסולים להגיע לחוף דדו או לחוף המלונות. עבר המון זמן מאז המפגש עם אנשי העירייה, ואני לא יודעת איפה הכל נעצר. מצד אחד אני מבינה את הקושי של הפעילים כי גם אני עברתי את אותו הדבר לפני שקיבלתי רכב, ומצד שני אני לא ממש יודעת איך לקדם את הנושא הזה ואיך לעזור לאנשים אחרים במצבי".

בקיצור, הים חסום בפניכם.

"נכון. בכל פעם שאנחנו מבקשים לפתוח דלת, הם סוגרים לנו דלת בצד השני. ביקשנו הסעה מיוחדת בגלל שאין יותר תיקתק, והם עוד יותר מקשים. הם ביקשו שנגיד להם כמה אנשים מעוניינים ללכת לים. איך אנחנו יכולים לדעת כמה או אם לזה יתאים היום ולהוא יתאים מחר? מה שהם מבקשים זה לא הגיוני. כאשר יהיו הרבה אנשים אתם תעשו הסעה וכשיהיו רק שניים-שלושה ההסעה לא תצא? למה התחנה בשדרת בת גלים קיימת? למי היא נועדה? למי היא מסייעת? הכל כל כך לא מובן. התשובה שקיבלתי לגבי חוף הכרמל היא שיש תחנות אבל צריך להחזיר אותן לפעילות ושהם יבדקו את הנושא. לגבי המלונות התשובה שקיבלתי שלא ניתן להציב שם תחנה כי זה עסק פרטי. הכל מסובך אצלם. מציבים בפנינו מכשולים כדי שנרים ידיים ונוותר על החופש שלנו".

פרג' זידן, חיפאי קטוע רגל שנעזר בקביים, מספר על התלאות שאותם הוא נאלץ לעבור: "אני מגיע בתחבורה ציבורית לרחוב העלייה השנייה בבת גלים, ומכיוון שאין תחבורה ציבורית שמגיעה עד החוף אני נאלץ ללכת ברגל למרחק של כ-500 מטר כדי להגיע לחוף. לאדם רגיל זה אולי עניין של מה בכך, אבל לי לוקח חצי שעה של הליכה מאומצת כדי להגיע לחוף הים. למה אני מגיע לחוף הזה? כי הוא החוף היחיד מבין כל חופי חיפה שיש בו מדרגות ישר לתוך המים. אני לא יכול ללכת בחול, ולכן זה החוף היחיד שמותאם בשבילי מבחינת הירידה למים".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

פרג' זידן בחוף בת גלים

פרג' זידן בחוף בת גלים

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. איזי בן דרשני

    בושה , בושה ,בושה , להסדיר מייד גידה לנכים , בשביל מה יש חוף הנכים הבלתי מסודר ?!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    באמת לא ברור הנושא הזה. אפשר בקלילות לסדר קווי אוטובוס שיגיעו לחופים, יסתובבו ואז יכנסו לתחנה מרכזית אגד חוף הכרמל.
    יש בחוף הכרמל אפילו רציפים שעשו הבעיה שהם באמצע מגרש חניה ובלי שביל נוח מהרציף לחוף. כל מה שהעיריה צריכה לעשות זה לשנות את צורת מגרש החניה ככה שהאוטובוסים יגיעו לרציפים בחוף ואז ייצאו ויכנסו למרכזית חוף הכרמל. מה הבעיה הגדולה??

  3. יעל

    כל הכבוד לכתבת חגית הורנשטיין שהעלתה את נושא הנגישות לנכים.
    העירייה ומשרד התחבורה חייבים למצוא פתרון ולהנגיש את תחנות האוטובוסים ליד החופים, היות וגם לנכים ואנשים המתקשים בהליכה מגיע הזכות להנות מהים ולא רק לאנשים שיש ברשותם רכב.
    תחנות האוטובוסים הקיימות רחוקות מאוד מהחופים בשביל הנכים.
    יישר כוח לפעילים שפועלים עבור הנכים, להעלות את התודעה בנושא הנגישות לחופי הים.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה נוגע גם להורים טריים עם עגלות תינוק ולאנשים מבוגרים לא פחות מנכים, זה ממש סיוט לנועה לאיזורים האלו וחייבים לעשות סיבובים מטורפים מתחת לפסי הרכבת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר